Gå till innehåll

Windows XP vs USB


CGD

Recommended Posts

Jag har Windows XP. Datorn hade stått en kort stund och gått ner så att välkomstskärmen var framme. Ny inloggning krävdes alltså.

Innan jag loggar in sätter jag i mitt USB minne. Datorn dör direkt och visar under ett några sekunder upp en blåskärm innan omstart sätter igång. Datorn går sedan inte att starta. Efter hela bootsekvensen börjar XP starta och då blir det under en sekund blåskärm och omstart sätter igång. O.S.V.

Det går nu inte ens att starta datorn med XP skivan. Tur att man har en  Acronis TrueImage CD också!! Så in med den och dess backupp DVD:er och nu funkar allt igen.

Så nu till min fråga. Kan man inte sätta i ett USB minne om ingen är inloggad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man plugga i ett USB-minne när man vill.

Men det finns ju så klart buggar, så har du Service Pack 3 installerat, det fixar en hel del ?!

Och vilken XP har du, Home eller Pro, och VAD får du för meddelande på Blåskärmen, typ:

Stop 0x000000D1

, det meddelandet tar du sen och söker efter på Göbbels, ursäkta, Google.

Eller hos MS själva:

http://support.microsoft.com/search/

Får du inget svar när du söker på hela felmeddelandet, så kortar du av sökfrasen mer o mer tills du hittar rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows XP Pro med Service pack 3 och alla andra uppdateringar. Blåskärmen blinkar bara till under 1 till 2 sekunder så jag hinner inte läsa vad det står och eftersom jag inte fick igång datorn innan jag körde tillbaka Acronis imagefil, så finns ju inga eventuella logfiler kvar heller. Tyvärr har jag bara en dator så jag kan ju inte skifta runt hårddiskarna heller. Det går också bra att sätta i och ta ur USB minnen. Skall pröva om det går när ingen är inloggad senare. Kanske fick datorn bara ett oförklarligt akut anfall tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du kolla blåskärmen innan du startar om, så kan du stänga av automatisk omstart! Högerklicka på "Den här datorn" och välj "Egenskaper / Avancerat"... i inställningarna för "Start och Återställning" kan du ta bort bocken för "Starta om automatiskt". På så sätt kan du läsa blåskärmen innan du gör en manuell omstart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag e-son, skall göra så.

ibl jag tycker det är värt att slösa tid på. För det borde inte hända ens en gång och skall helst inte hända två gånger. Därför frågar jag Forumet om det kan ha någon bra ide. Och alla som engagerar sig och lägger ner tid skall ha stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...