Gå till innehåll

Dator konstig vid uppstart ibland, den "fryser"


tokar86a

Recommended Posts

Hej

Jag upplever att i bland när datorn startar upp sig och jag har loggat in och ska börja på och använda datorn. Då¨är det ungefär som den fryser sig jag får ingen kontakt inget händer. För att läsa det så måste jag stänga av datorn med hjälp av strömknappen på framsidan av datorn. Sen när jag startar upp den igen så fungerar allt som det ska.

Vad tror ni det kan vara för fel? Vad ska jag göra för att fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag hade exakt samma fel som du. Ibland hängde sig hela systemet vid uppstart och jag var tvungen att boota om, sen fungerade det fint. Ibland kunde det funka tills jag försökt öppna nåt, då hängde sig allt och jag var tvungen att starta om.

Om jag minns rätt så hade jag fått in nåt i datorn när detta hände (lite då och då). Och då hängde sig F-Secure. Det var så längesedan nu så jag minns inte riktigt. Du kanske borde ta en virus scan och se så du inte fått in nåt otrevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja jag har redan kollat efter virus och spionprogram för det var det första man kom och tänka på. Men de hittar inget ting. enligt panda ska min dator vara fri från virus.

Det avr det första jag kom och tänka på med det här problemet. Men det hjälpte som sagt inte.

Har även stängt av en del onödiga start upp program men det tycks inte ha någon effekt.

Det konstiga är att jag har ju ett tangentbord med LCD display och den värkar tapa sina inställningar vid sånt här tillfälle efter en sådan här omstart i det här läget.

Några mer tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Önskar verkligen jag kunde hjälpa dig.

Hmmmm, kollat loggboken?

Konstrollpanelen, Administrationsverktyg, Loggboken

Du kanske får nån fel logg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar verkligen jag kunde hjälpa dig.

Hmmmm, kollat loggboken?

Konstrollpanelen, Administrationsverktyg, Loggboken

Du kanske får nån fel logg.

Vet inte svårt att vetta vad man ska titta efter och så.

Problemet är jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Gör så här.

Nästa gång det händer.

Det första du gör är att gå till loggboken efter omstart och kolla senaste felen.

Posta sedan en capture så får vi se om vi kan hitta felet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Vet inte om det här är godkänt men det finns ett program som automatiskt kollar igenom datorn efter drivrutiner.

Driverdetective

http://www.drivershq.com/

Men vet inte om det är "godkänt" att installera eftersom vissa såna här program innehåller spywares och skräp.

Finns ett till här...........

http://www.giveawayoftheday.com/freeware/driver/detective

Men som sagt jag vet inte om det är schyssta program som är godkända att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här.

Nästa gång det händer.

Det första du gör är att gå till loggboken efter omstart och kolla senaste felen.

Posta sedan en capture så får vi se om vi kan hitta felet. :)

Jag ser inget om är konstigt nu när jg titar på den tiden datorn startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kan kanske vara som e-son säger, att nån drivrutin ställer till det. Kolla så att du har de senaste och rätta drivrutinerna inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan kanske vara som e-son säger, att nån drivrutin ställer till det. Kolla så att du har de senaste och rätta drivrutinerna inne.

Det ända microsoft vill att jag lägger in via microsoft uppdate är en grafikorts drivrutin som är äldre än den jag har nu.

Men läger jag in den så kommer jag få det här felet sen: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=11057.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Inte om du använder KMplayer som har automatisk ljusstyrka som ställer om bilden rätt hela tiden om du har den finessen påslagen. ;)

(Ctrl+F9)

http://lunken.wordpress.com/2008/02/29/the...a-mediaspelare/

KMplayer är portabel och lägger inte in en massa skräp i systemet. :)

Det kanske kan vara den där drivrutinen som låser systemet ibland. Fungerade det bra när du körde den andra? I så fall vet vi problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte om du använder KMplayer som har automatisk ljusstyrka som ställer om bilden rätt hela tiden om du har den finessen påslagen. ;)

(Ctrl+F9)

http://lunken.wordpress.com/2008/02/29/the...a-mediaspelare/

Det kanske kan vara den där drivrutinen som låser systemet ibland. Fungerade det bra när du körde den andra? I så fall vet vi problemet.

Jag har inte kört på den nu men jag körde på den och den här nya tror jag innan jag formaterade om datorn för någon månad sen. Sen des har det här felet kommit upp.

Undra hur jag ska göra med tv när jag ser det i datorn eftersom det händer samma sak med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det blir ett problem förstås. Svårt när det blir så man tvingas att välja den "minst onda". I ena fallet hänger det sig ibland och i andra blir det för mörk bild.

Det kanske finns någon ännu bättre lösning, förhoppningsvis. Enda sättet ibland är att Googla sig fram till nåt, det finns alltid nåt forum någonstans på nätet där personer haft liknande problem och någon kommit fram till en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Antagligen fel på din grafikkortsdrivrutin.

Hittade detta.

Its a dynamic link library [dll] that belongs to ur video card. from nvidia specifically. try reinstalling the driver or updating it. it may be corrupted.

MS är antagligen inte fel ute när de ber dig byta drivrutinen.

Det andra betydde att det var något strul med synken om jag fattade rätt.

Det finns säkert nåt sätt att lösa det där med mörk bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Hoppsan!

Skumt.

Felmeddelandet gällde i alla fall grafikdrivrutinen. Kan det vara nåt annat som ställer till det tro. Du borde köra en sån där systemtest för att se om det finns konflikter mellan drivrutiner etc.

Har inte MS själva en sån där online test tror jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Kollat enhetshanteraren?

Är allt grönt där?

1.Den här datorn

2.Högerklicka och välj egenskaper

3.Fliken maskinvara

4.Enhetshanteraren

Kolla efter möjliga gula trianglar eller röda varningskryss på alla enheter.

Kolla drivrutinerna genom att högerklicka på nån enhet, välj egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat enhetshanteraren?

Är allt grönt där?

1.Den här datorn

2.Högerklicka och välj egenskaper

3.Fliken maskinvara

4.Enhetshanteraren

Kolla efter möjliga gula trianglar eller röda varningskryss på alla enheter.

Kolla drivrutinerna genom att högerklicka på nån enhet, välj egenskaper.

Ja vad jag ser så är allt grönt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör med nvidias senaste drivrutin, 175.19..... så rekommenderar jag att du nedgraderar till näst senaste, 175.16.... jag och många andra, har haft problem med den senaste, och det felmess du referar till, är just nvidia-relaterat! Jag kan så klart inte svära på att det löser problemet, men du har inget att förlora på ett test. Hittills har jag inte sett några felrapporter på 175.16.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör med nvidias senaste drivrutin, 175.19..... så rekommenderar jag att du nedgraderar till näst senaste, 175.16.... jag och många andra, har haft problem med den senaste, och det felmess du referar till, är just nvidia-relaterat! Jag kan så klart inte svära på att det löser problemet, men du har inget att förlora på ett test. Hittills har jag inte sett några felrapporter på 175.16.

Men alltså jag fick det här felmeddelandet när jag la in drivrutinerna från början av det här året som Microsoft uppdatera hittade för mitt kort så det är gamla drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Vad ska jag kolla efter?

Ser inget konstigt där.

Jag hade tänkt att du kunde ladda hem (om du vill förstås) och installera PC Wizard som är ett program för systemanalys. Då borde man kunna se vad som egentligen är fel. Du ser drivrutiner, temperaturer, rubbet. Dessutom kan du testa hur stabil datorn är. mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...