Gå till innehåll

Vad är snabbast, Firefox eller Internet Explorer?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

vet inte om det finns men den ev. skillnaden spelar ingenroll i dagsläget med bredband. Det kanske rör sig om 1/10 sekunder (orkar man bry sig?) det är nog mer en vanesak vilken man tycker om. Själv föredrar jag IE, för jag är van med den och tycker den då är lättare att använda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföra skillnaden i snabbhet är svårt... Firefox 3.0 anses vara snabbast.

Det beror ju på nedladdningen från web-sidan, om web-läsaren redan har cachat in sidan förut och om

läsaren laddar ner kommande sidor i bakgrunden (pre-fetch). Av laddtiden är 98% beroende av Internet.

Vad man kan jämföra är möjligen tiden det tar att växla sidor mellan redan nedladdade flikar.

Själv förstår jag inte varför man egentligen funderar över detta... man läser en sida på 2-3 minuter

och har då redan beställt ytterligare en sida i bakgrunden till nästa flik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Firefox utrustad med tillägget Fasterfox, är snabb. Rejält snabb. Men snabbast på min dator är nog Opera faktiskt. Å andra sidan spelar det ingen roll, det gör tilläggen till Firefox däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox utrustad med tillägget Fasterfox, är snabb. Rejält snabb. Men snabbast på min dator är nog Opera faktiskt. Å andra sidan spelar det ingen roll, det gör tilläggen till Firefox däremot.

Tackar för tipset !  En anpassad version för FF3.01:

http://www.plunder.com/Fasterfox-for-Firef...load-149537.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari verkar väldigt snabb, lite off-topic men nu när ni snackar om Opera så nämner jag Safari.

Enligt Apple är den snabbare än både FF och IE, och jag litar på Apples kvalite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari verkar väldigt snabb, lite off-topic men nu när ni snackar om Opera så nämner jag Safari.

Enligt Apple är den snabbare än både FF och IE, och jag litar på Apples kvalite.

Jo nu kommer tekniken från Trolltech och motorn heter Webkit som Apple filat på för Safari.

Trolltech ägs numera av Nokia och från Trolltech kommer även QT4 dvs KDEs grundstomme.

http://trolltech.com/

Sen finns det då massvis med mätningar och Webkit motorn är snabbare än Mozillas Xulrunner.

Xulrunner uppgraderas också förmodligen till FF3.1

Sen vart vi har IEs motor är ju klart..... :D  Tvivlar på att de får fart på motorn med IE8. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Snabb eller inte spelar inte mycket roll för mig, det är tilläggen som gör skillnaden. Tills nån visar upp en flora i stil Firefox så kommer jag hålla mig till Mozillas webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb eller inte spelar inte mycket roll för mig, det är tilläggen som gör skillnaden. Tills nån visar upp en flora i stil Firefox så kommer jag hålla mig till Mozillas webbläsare.

Yup... ;)

Men Webkitmotorn har massvis med utvecklare.

http://webkit.org/

2 Nokia snubbar "forkade" Apples Webcore och projektet körs då som Webkit.

Mozilla ska förmodligen uppgradera till Xulrunner 2.0 och i FF3.1 blir det flera nyheter

som då förmodligen ska matchas mot IE8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...