Gå till innehåll

För mig okänd adresstyp


tomorrow

Recommended Posts

Hej i regnvädret !

har stött på en för mig okänd adresstyp,  se nedanstående rader.

8686.no-ip.org:411

genealogy.no-ip.org:1411

Den första adressen är något om talböcker och den andra är om släktförskning.

Hur kommer man i kontakt med dessa.

Antagligen gör jag bort mig totalt nu men det må vara hänt.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8686.no-ip.org:411

genealogy.no-ip.org:1411

Kolonet skiljer IP-adressen från IP-porten.

Adresstypen är den 'normala' men med tillägget att en specifik IP-port skall användas vid anslutningen.

Liknelse:  Man bor på adressen mandolingatan.göteborg.sverige:11B (11B=portuppgång)

Du använder redan idag en IP-port när du surfar på html-sidor...

Underförstått så skriver du egentligen:   http://www.dagensnyheter.se:80

Därför att port 80 är ingången till webserver programmet.

EDIT:  I dina exempel så vill man alltså att du skall gå in via källardörren i stället för huvudingången (80)

           när du kommit fram till deras adress. ;)

           Om man har ett speciellt program i båda ändarna så kan dessa två utbyta data direkt mellan

           varandra via en egen IP-port som bara dessa två program känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port 411 är "default" port för DirectConnect, och 1411 brukar ofta användas som reservport. Så det är med andra ord, mest troligt, hubadresser du har hittat!   :D

Edit:

Har du DC++ installerat så kan du klicka på adressen när den är skriven i denna formen -> 

dchub://8686.no-ip.org:411 ...den bör då öppnas i DC++

Edit2:

Det var min.30GB share i den hubben    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du Landsfiskalen och waxinator!

Länge sen vi hade kontakt.

Jo, det där har jag nog också sett men är inte  8686.no-ip.org:411 och genealogy.no-ip.org:1411

någon form av adress att skriva in i någon web-läsare.

Så här står det i ett info i en talbok som jag laddat ner:

Intresserad av talböcker?

  Kom till vår  dc  regghubb om du har minst 30Gb böcker i god ordning

  Adressen:  8686.no-ip.org:411

Waxinator. Hur skriver jag då ovanstående adress?

- Under tiden jag skrivit ovanståend har fler svar inkommit.

Tack!

Men jag har inte blivit klokare.

- Hinner inte skriva förrän det kommer nya svar, som från e-son.

Sista frågan: Bör man akta sig för detta?

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Du kom tydligen med en mycket intressant fråga ! ;D

Som e-son är inne på så menas med infon att du skall ladda hem och starta en P2P-programvara (DC++)

och med det tanka ner program från deras adress. Så adressen du anger skall anges i P2P -programmet.

Det är inget att vara aktsam emot.

Men å andra sidan har du ingen nytta av adressen utan att köra P2P-programmet.

P.S.  Jag har inte antytt att det är något av dessa kriterier..

Som waxinator säger... Antagligen nått junk program / spyware / spam mail / kedjemail osv som gjort att du kommit i kontakt med dessa adresser...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.

Ni är alltid kvicka med att säga "ja det är nog virus bla bla bla".

no-ip.org är en tjänst som håller reda på dynamiska ip-adresser till vanliga datorer. Jag själv använder no-ip till mina egna spel, eftersom jag har dynamisk ip. Och eftersom det oftast är privatpersoner som använder no-ip (företag kan fixa statisk ip med bättre prestanda) så är det även ofta man vill ha en egen port.

Desutom behöver det inte alls vara en hemsida som adressen pekar på, nej jag själv har en adress som används för att ansluta till en spelserver som pratar helt annat protokoll än http (websidornas protokoll).

Så nej, detta är bara en adress som håller reda på deras dynamiska adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså.... var det ingen som förstod vad jag försökte säga?.... Det är DC-hubadresser, där man alltså fildelar.... i detta fallet ljudböcker. Vad fildelning är behöver väl knappast diskuteras. Och i det här fallet där dom kräver 30GB utdelat material, så kommer man inte ens in i hubben med mindre... och då kan man med all säkerhet utgå ifrån att det handlar om illegalt material. Jag kan ju meddela att jag försökte ta mig in i hubben, och blev alltså stoppad med meddelandet att jag inte delade ut tillräckligt mycket. Fullt normalt eftersom jag inte delar något överhuvudtaget.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det är väl det som är den stora nackdelen med DC++, att man skall krångla med att dela ut en massa. Tacka vet jag torrent. ;)

Sen slipper man såna som delar ut Windows mappen.................

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
finns program som fixar att det ser ut som man delar ut mycke men egentligen delar man inte ut nått  ;)

Dc++ va längesen man använde, krångligt o segt att komma in på hubbar... De ska ju gå undan  ;D

He he he

Jag skulle kunna fylla upp med skräp som alternativ. Filer med rejält mycket "luft" i, som i packat skick inte skulle ta någon plats alls.

Tja, jag packade ned 5.7 Gigabyte till bara 69 MB. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja men funkar det verkligen? Blir man inte avstängd rätt fort då eller?

Har inte hållt på så mycket med dc++ så jag vet inte, men om det funkar så är det ju ett billigt sätt att bli insläppt. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hehe, ja men funkar det verkligen? Blir man inte avstängd rätt fort då eller?

Har inte hållt på så mycket med dc++ så jag vet inte, men om det funkar så är det ju ett billigt sätt att bli insläppt. ;D

Kan funka ett tag i alla fall. :P

Sen åker man nog ut. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

För att gör en lång tråd lite kortare.

Såhär ligger det till:

adressen 8686.no-ip.org:411 och genealogy.no-ip.org:1411 är adreseen till 2 DC++ hubbar.

Det är inte lönt att försöka ansluta dit med en "fejkad" share för då kommer man inte in där. Dessutom är det adresserna till en "registreringshubb" Där får ni vänta på en total och mycket noggrann genomgång av det ni delar ut i form av talböcker och eller släktforskningsmaterial.

Du behöver 30Gb kompletta böcker eller 3Gb släktforskningsmaterial i god ordning.

Det lät som rena reklamen detta, men det är den fakta som står att finna om dessa 2 hubbar om man söker lite på nätet.

Hare bra alla läsare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...