Stim Posted September 1, 2008 Share Posted September 1, 2008 Vad beror det vanligtvis på hur lång tid det tar för en dator att starta och stänga av sig? Min avstängning ligger på ca 30 sekunder o starttiden något längre. Kan man själv minimera tiden i systemet på något sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Hår gått en tid o bumpar upp tråden. Ingen som har svar på det? Ingen panik med det utan vore bara kul o veta om det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Dina start och avstängningstider är nog ungefär så bra som dom kan bli.... påverka dom kan nog bara gör med att hålla burken välstädad och trimmad i allmänhet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Tänkte på en grej, om man nu stänger av alla onödiga tjänster (vilka de nu kan vara?) kanske det kan starta/stängas av snabbare. I så fall, vilka Windows tjänster finns i vista som man absolut egentligen inte behöver? Men jag vet inte om det påverkar så mycket med tjänster ändå, kanske kan det påverka något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Tänkte på en grej, om man nu stänger av alla onödiga tjänster (vilka de nu kan vara?) kanske det kan starta/stängas av snabbare.I så fall, vilka Windows tjänster finns i vista som man absolut egentligen inte behöver? Men jag vet inte om det påverkar så mycket med tjänster ändå, kanske kan det påverka något? Allt som inte körs, och/eller autostartar med windows, påverkar naturligtvis prestanda positivt. Du kan läsa en del om vad som kan stängas av och inte på Black Viper´s hemsa. Men i sista änden är det bara du själv som kan avgöra vad du kan klara dig utan och vad som måste vara kvar. http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 OK. Man tackar för länken. Har sen tidigare stängt av det mesta i autostart och de tjänster jag vet kan stänga av. Tjänsterna gäller dock bara tredjepart som jag stängt ner. Vilka Windows tjänster man kan stänga av har jag inget speciellt koll på. Ska kolla in blackviper o se om man inte kan snappa upp något. Som man inte behöver och lika gärna kan stänga ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olivier Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Jo, föresten. Jag fyller på med en fråga. Har sett en sida där det stod info (jätteregister) om alla olika start-ups, det segar nog ned min dator lite för jag har tjugotal HP start-ups sonic, cybelinc mm. Alltså den sidan någon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Jo, föresten. Jag fyller på med en fråga. Har sett en sida där det stod info (jätteregister) om alla olika start-ups, det segar nog ned min dator lite för jag har tjugotal HP start-ups sonic, cybelinc mm. Alltså den sidan någon? Kan det vara den här? http://www.windowsstartup.com/wso/search.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted September 12, 2008 Author Share Posted September 12, 2008 Jo e.son, det fanns en hel del smarrigt att läsa om på blackviper Så nu har man hel del att läsa om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted September 12, 2008 Share Posted September 12, 2008 Har för mig att det finns en viss tid på typ 10 sekunder alla proccesser har på sig att stängas ner, denna eventuella tiden ska man nog kunna sätta ner till en sekund eller så. Har för mig att efter denna tiden så dödades alla proccesser istället för att stängas ner, men en sekund är mycket i datorvärlden så det hinner dom nog med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olivier Posted September 13, 2008 Share Posted September 13, 2008 Jo, föresten. Jag fyller på med en fråga. Har sett en sida där det stod info (jätteregister) om alla olika start-ups, det segar nog ned min dator lite för jag har tjugotal HP start-ups sonic, cybelinc mm. Alltså den sidan någon? Kan det vara den här? http://www.windowsstartup.com/wso/search.php Där var den ja Danke ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts