Gå till innehåll

Automatiskt stänga av / slå på klienter


n1mda

Recommended Posts

Funderar på om det finns någon funktion som automatiskt stänger av samt slår på klienter anslutna till domänen en viss tid. Är det någon som vet om det finns samt hur man skulle kunna lösa det?

Det jag önskar är att slå av alla klienter t.ex. kl 18:00 och slå på vissa klienter kl 06:00.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en funktion på vissa nätverkskort som tillåter att datorn går igång via nätverket och som ett tillägg till det, kan du skapa ett script som stänger ner datorerna till viloläget vid tidpunkten du väljer.

Hoppas att det löser några av dina funderingar, hur man ska gå tillväga... gruppprinciper är en bra början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Inte jag som driftar servrarna så jag får prata med de som har hand om det. Men att gå ner i viloläge låter som en bra ide. Vill ha detta för att spara ström då många helt enkelt skiter i att slå av datorn av ren lathet. Men från viloläge går det ju snabbare att starta upp än från helt avstängd.

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEjSann!!!

Hittade detta program i senaste utskickat från WindowsNytt.

Stäng av datorn smart

Smart Shutdown [engelska; 349KB; gratis]

Vill du kunna stänga av din dator efter en tids inaktivitet eller stänga av eller starta om flera datorer via nätverket från ett ställe? I sådana fall är Smart Shutdown programmet för dig och dessutom finns det en mängd olika scenarion du kan använda programmet till.

http://www.slawdog.com/products/smartsd/index.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är något man vill installera när det inte är en jättepålitlig källa. Speciellt inte om det går att scripta i Windows som det är.

Men tack så mycket för tipset, jag ska titta på det i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...