Gå till innehåll

Zip-filer


Kaela

Recommended Posts

Jag har testat WinZip men nu har evualueringsperioden gått ut och jag tänker inte köpa produkten. Problemet jag har är att jag kan inte packa upp komprimerade filer och jag vet inte vilket program jag skall ange som skall packa upp förutom WinZip som inte längre fungerar. Förmodar att det finns ett program på datorn eftersom den komprimerar filen (ej winzip) men jag kan bara välja winzip när jag skall packa upp den igen och jag vet inte vilket program jag skall ange att den skall öppnas med? Sorry för en antagligen "dum" fråga från en "datadum" användare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999
al6, frågan var väl, som jag tolkar den, hur man anger Windows inbyggda Komprimerade mappar (som det heter i XP åtminstone) som zip-hanterare? Hur finner man den programfilen?

Genom att höger klicka på en mapp och välja: skicka till > Komprimerad mapp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

Ja jag letar efter det inbyggda "packa upp" programmet, jag kan komprimera filerna (inte winzip) men inte öppna dem, och när jag öppnar rutan med vilket program jag vill använda att öppna filen med så finns bara WinZip att välja....som ju inte funkar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Tack alla! Jag har ju Vista så jag hoppas svaren även funkar då? Är extremt dålig på att fixa med datorn och det vanliga - inbyggda programmet räcker säkert till mig.

Desto större orsak att göra det enkelt och bekvämt för dig med en riktig packare.

Jag kan starta en tråd sen om packning med lite tips och råd.

Det lär du dig på nolltid. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt har jag strulat till någon inställning misstänker jag, har avinstallerat WinZip.... mina dokument öppnas med ordbehandlaren i Microsoft Works.... Om jag högerklickar och skickar till komprimerad mapp blir det en ZIP fil....när jag sedan skall öppna den öppnas works och felmeddelande kommer upp att den inte går att öppna..kanske används av annat program eller att filformatet inte stöds  av någon av de installerade konverterarna eller att filen är skadad. Jag har bara gjort en liten testfil så skadad är den inte. Högerklickar jag Öppna med, så kommer bara works upp och det funkar ju inte. Det måste ju ha fungerat innan jag installerade och provade WinZip? Suck, jag kan inte detta, är det någon som förstår vad jag menar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På något sätt har jag strulat till någon inställning misstänker jag, har avinstallerat WinZip.... mina dokument öppnas med ordbehandlaren i Microsoft Works.... Om jag högerklickar och skickar till komprimerad mapp blir det en ZIP fil....när jag sedan skall öppna den öppnas works och felmeddelande kommer upp att den inte går att öppna..kanske används av annat program eller att filformatet inte stöds  av någon av de installerade konverterarna eller att filen är skadad. Jag har bara gjort en liten testfil så skadad är den inte. Högerklickar jag Öppna med, så kommer bara works upp och det funkar ju inte. Det måste ju ha fungerat innan jag installerade och provade WinZip? Suck, jag kan inte detta, är det någon som förstår vad jag menar? :)

På Öppna med, finns inte knappen Bläddra? I så fall, bläddra till filen zipfldr.dll, som Landsfiskalen beskrev tidigare. Om nu filen heter så i Vista? :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Öppna med, finns inte knappen Bläddra? I så fall, bläddra till filen zipfldr.dll, som Landsfiskalen beskrev tidigare. Om nu filen heter så i Vista?

Du kan inte öppna filer med dll filer. Dll filer är moduler som saknar startkod och vet därför inte vad den ska göra med sig själv. Man måste ha ett program som använder en dll fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Öppna med, finns inte knappen Bläddra? I så fall, bläddra till filen zipfldr.dll, som Landsfiskalen beskrev tidigare. Om nu filen heter så i Vista?

Du kan inte öppna filer med dll filer. Dll filer är moduler som saknar startkod och vet därför inte vad den ska göra med sig själv. Man måste ha ett program som använder en dll fil.

Frågan är då vad man skall hänvisa till för att öppna zip-filer med Komprimerade mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte öppna filer med dll filer. Dll filer är moduler som saknar startkod och vet därför inte vad den ska göra med sig själv. Man måste ha ett program som använder en dll fil.

Frågan är då vad man skall hänvisa till för att öppna zip-filer med Komprimerade mappar?

Svaret är explorer.exe! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...