Gå till innehåll

Problem med svchost, tror jag...


Sq

Recommended Posts

Jag har helt plötsligt fått stora problem med att datorn är extremt långsam och hänger sig hela tiden. Det är helt nyfomaterad, så detta borde inte vara ett problem..

När jag öppnar aktivitetshanteraren så är dör ju som vanligt en hög med svchost.exe men en av dem tar upp extremt mycket av processorns kraft, runt 130 000 kB hela tiden. Om jag avslutar den så går det fortare ett tag men sedan kommer det en ny sån process och det hela börjar om. Lade också märke till att där finns något som heter wuauclt.exe som tar upp ca 68 000 kB hela tiden. Googlade och läste att det var ngt med windows update så jag gick in på den sidan och försökte köra någon update (avbröt nämligen en häromdagen för den tog så mycket kraft) men den står bara och tuggar på den sidan, händer inget alls..

Någon som vet vad det är so som är fel och vad jag kan göra?

Mvh Stina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP och har nu under kvällen uppdaterat via windows update till service pack 3, men problemet verkar kvarstå. Det är fortf en svchost som tar upp ca 98% av min processor. Fattar ingenting..

Mvh Stina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag startade om datorn så alertade Norton att det var en svchost som ville ansluta till internet.. Verkar skitskumt det här, kan det vara så att det är ett virus som döljer sig bakom?

Hjälp!

Jag har en Dell presicion workstation 370 eller nåt sånt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en sån dator, men jag är lite osäker på vad det är jag ska hämta? Hehe.. inte helkoll på sånt här. Är det drivrutiner? Till vad, och hur ska det hjälpa? Försöker inte vara otrevlig, har bara ingen koll..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kan inte gå in där själv, har ingen dell.

Du har förmodligen ett serienummer, eller liknande, på en lapp under datorn som man ska skriva in på sidan där kanske? Hitta en ny sida åt dig i alla fall.

Tryck på drivrutiner och nerladdningar. Ja tror de e en sån där autodetekt där.

http://support.euro.dell.com/support/index...s&cs=sedhs1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. fortfarande är jag inte helt med. Jag har mitt servicetagnummer, men menar ni att jag ska ladda hem alla drivrutiner där finns? Enligt dem finns där ju 79 filer att ladda hem, är det något speciellt jag är ute efter, och hur ska det hjälpa mot det här problemet? Bifogar en screendump på hur det ser ut på sidan när man har sin servictag.Untitled-1.jpg

Mvh Stina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vist e de jobbiga listor ibland. Man får kolla på datumen först, så du väljer den senaste. Och ibland kan de stå 32 eller 64 bitars och 32 är det samma som x86, de e nog de du har. 64 = x64 undvik dom om de finns med i listan nånstans.

De låter krångligt och de e de tyvärr ibland. Men håll dig till x86, 32, senaste datum.

De där diagnostikverktyget, kanske löser hela grejen åt dig. Är inte helt säker. Men börja me de. se om den hittar uppdateringar själv? Annars fortsätter du bara med en i taget, senaste datum.

Ja måste sova nu. Så nån annan får guida dig så länge, eller så får du vänta tills imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP och har nu under kvällen uppdaterat via windows update till service pack 3, men problemet verkar kvarstå. Det är fortf en svchost som tar upp ca 98% av min processor. Fattar ingenting..

Mvh Stina

Se till så att du har fått ner alla uppdateringar från MS update.... även dom som har kommit efter SP3!

Om svchost.exe tar 98% cpu, hela tiden, är det så klart något fel, men att den ligger på 130 000 kB, som du skrev i första inlägget, låter fullt normalt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu försökt att hitta alla drivrutiner jag inte redan hade, men det krånglar fortfarande. CPU är på 99% för en av svchost.exe när jag startar datorn. Efter ett tag försvinner den och datorn fungerar som den ska. Men om jag gör en virusscan så får jag hela tiden upp att den har hittat en trackingcookie och trots att jag försöker fixa det så är den där igen vid nästa scan. Fick också det här meddelandet idag:

Untitled-2.jpg

har ingen aning om vad det är, men verkar inte helt bra. Igår alertade Norton också om att svchost ville connecta till internet. Hjälp! Börjar bli riktigt orolig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efterson wuauclt.exe körs så håller datorn säkerligen på att installera uppdateringar, kör windows update, och se till att du installerat senaste servicepack så ska vi se om det lugnar ned sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...