Gå till innehåll

[LÖST] Autorun i Windows XP


T@wo

Recommended Posts

När jag stoppar i en skiva i min läsare så startas den inte automatiskt för att jag antar att jag har ändrat på någonting. Så nu undrar jag vilken inställning jag ska ändra för att det ska läsa skivan automatiskt igen?

Kör Windows XP Proffesional 32bit Service Pack 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på enheten, väljer Egenskaper, fliken Spela upp automatiskt, vad står det där?

I rutan så finns följande saker "typ":

Markera en innehållstyp och välj en åtgärd som ska utföras automatiskt när den här typen används i den här enheten.

Sen kan jag välja olika filer som till exempel musikfiler,  bilder, DVD film med mera...

Sen under åtgärder finns det "typ":

Välj åtgärd:

Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras (den är markerad).

Sen finns det "knappar" som Återställ standarvärden, OK, Avbryt och Verkställ.

Om du inte förstår så kanske jag ska lägga upp en bild istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser du hur jag har valt (för Blandat innehåll), och vad som då händer då jag sätter i en data-cd.

Ok, så är det för mig med. Var lite otydlig.

När jag ska installera ett spel så går inte installationen igång automatiskt. Det är det jag vill ändra så att den gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör installationen komma igång ??? Om inget annat program är inställt så att det hindrar automatisk uppspelning. Men du har tydligen inget sådant program?

Testa att avmarkera enheten i Tweak UI, tillämpa det, och markera den igen.

Det får bli sista förslaget för i dag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

För det första så måste du kolla att på den skiva som du stoppar har en autorun.inf fil. Har den inte det så sker det inte en s.k automatisk igång körning av skivan.

Sen kan du kolla dessa punkter...MEN innan ta en backup av registret

1. Klicka på Start, o sen kör. Ange "regedit", klicka sedan på OK.

2. Leta efter denna registerpost:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionpoliciesNoDriveTypeAutoRun

3. Högerklicka på NoDriveTypeAutoRun i namn kolumnen till höger och välj ta bort.

4. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då bör installationen komma igång ??? Om inget annat program är inställt så att det hindrar automatisk uppspelning. Men du har tydligen inget sådant program?

Testa att avmarkera enheten i Tweak UI, tillämpa det, och markera den igen.

Det får bli sista förslaget för i dag. ;)

Fortfarande samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte öppna den här datorn och klicka på cd-enheten och få igång den där,eller starta datorn med skivan isatt i cd:n

Jo det kan jag men vill att det ska gå automatiskt på den här datorn för att andra i min familj roppar varje gång en skiva inte startar automatiskt... Om du förstår vad jag menar? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första så måste du kolla att på den skiva som du stoppar har en autorun.inf fil. Har den inte det så sker det inte en s.k automatisk igång körning av skivan.

Det är så med vilket spel jag än stoppar i, och datorn har spelat upp dom automatiskt förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man se på detta med Autorun ur en annan synvinkel. Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Autorun) skriver bl a: "Den är dock ett betydande säkerhetshål, eftersom det inte finns något yttre skillnad mellan sådana skivor och skivor som antas vara normala musik- eller dataskivor. Funktionaliteten borde alltså kopplas på endast tillfälligt."

Mao, om du stoppar in hemmabränd skiva som innehåller virus eller annat otyg, så kan din dator smittas pga att skivan snurrar igång automatiskt. Jag brukar oftast högerklicka och välja "Scan for virus..." innan jag börjar läsa från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man se på detta med Autorun ur en annan synvinkel. Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Autorun) skriver bl a: "Den är dock ett betydande säkerhetshål, eftersom det inte finns något yttre skillnad mellan sådana skivor och skivor som antas vara normala musik- eller dataskivor. Funktionaliteten borde alltså kopplas på endast tillfälligt."

Mao, om du stoppar in hemmabränd skiva som innehåller virus eller annat otyg, så kan din dator smittas pga att skivan snurrar igång automatiskt. Jag brukar oftast högerklicka och välja "Scan for virus..." innan jag börjar läsa från den.

Det stämmer det men inte så ofta jag använder brända skivor i den, oftast så tar jag den externa hårddisken. Men antar att jag får lära dom övriga hur man startar då. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på enheten, väljer Egenskaper, fliken Spela upp automatiskt, vad står det där?

I rutan så finns följande saker "typ":

Markera en innehållstyp och välj en åtgärd som ska utföras automatiskt när den här typen används i den här enheten.

Sen kan jag välja olika filer som till exempel musikfiler,  bilder, DVD film med mera...

Sen under åtgärder finns det "typ":

Välj åtgärd:

Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras (den är markerad).

Sen finns det "knappar" som Återställ standarvärden, OK, Avbryt och Verkställ.

Om du inte förstår så kanske jag ska lägga upp en bild istället?

avmarkera rutan fråga mig alltid vilken åtgärd som skall utföras

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på enheten, väljer Egenskaper, fliken Spela upp automatiskt, vad står det där?

I rutan så finns följande saker "typ":

Markera en innehållstyp och välj en åtgärd som ska utföras automatiskt när den här typen används i den här enheten.

Sen kan jag välja olika filer som till exempel musikfiler,  bilder, DVD film med mera...

Sen under åtgärder finns det "typ":

Välj åtgärd:

Fråga mig alltid vilken åtgärd som ska utföras (den är markerad).

Sen finns det "knappar" som Återställ standarvärden, OK, Avbryt och Verkställ.

Om du inte förstår så kanske jag ska lägga upp en bild istället?

avmarkera rutan fråga mig alltid vilken åtgärd som skall utföras

tub

Om jag väljer det andra alternativet så tror jag det inte finns något program som öppnar .Exe filer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Har du provat med följande:

1. Klicka på Start, o sen kör. Ange "regedit", klicka sedan på OK.

2. Leta efter denna registerpost:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionpoliciesNoDriveTypeAutoRun

3. Högerklicka på NoDriveTypeAutoRun i namn kolumnen till höger och välj ta bort.

4. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...