Gå till innehåll

[LÖST] Blåskärm med hänvisning till filen ksecdd.sys


LasseG

Recommended Posts

Hej

Får följande medellande på blå skärm kanske 3- 4 gånger i veckan-

STOP 0X000000BE (0x864226BAC, 0x02BC8121, 0x80699344, 0x000000B)

ksecdd.sys - Adress 86426BAC BASE AT 8640A000, DATESTAMP 47918d80

Ja, jag har försökt leta på internet men inte hittat nåt matnyttigt som kan hjälpa mig med det.

Finns det nån här kanske som kan leda mig rätt.

Jag kör Windows Vista Home Premium på en Fujitsu Siemens P4. Scaleo 600-p P240 1 256MB V128 80G 48x16x48/16x XPPsw

ps: ibland blir det bara en blå skärm utan nån text alls.???

Vänligen LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en krashanalys med hjälp av guiden på denna länken! Så kan vi kanske se vad som orsakar blåskärmen! Det är troligen någon drivrutin, gäller bara att få reda på vilken! Klistra in rapporten här!

http://www.tipsomvista.se/guider/95-felsoe...n-beror-pa.html

Jag får inte detta att fungera tyvärr, den hittar inte nån fil som heter Memory.dmp på min dator??

har letat och sökt i hela datorn.

SRV*C:mappfördinasymbolfiler*http://msdl.microsoft.com/download/symbols denna raden ändrar jag till SRV*C:DUMPAR*http://msdl.microsoft.com/download/symbols MEN DEN DRAR INTE NER NÅT TILL DATOR.

Gör jag fel kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte detta att fungera tyvärr, den hittar inte nån fil som heter Memory.dmp på min dator??

har letat och sökt i hela datorn

.

Stora dumpar ligger som standard direkt i Windows-mappen (eller WINNT-mappen) och heter MEMORY.DMP. Minidumpar kan finnas i minidumps-mappen, också i Windows-mappen.  Hittar du inga så kan det möjligen bero på att dina inställningar ser till så att det inte sparas några dump-filer. Du måste ha växlingsfilen aktiverad samt inställt för dumpning i KontrollpanelenSystemAvancerade systeminställningarAvancerat.... under "Start och återställning" hittar du dom! Under "Prestanda/Avancerat" aktiverar du växlingsfilen i inställningarna för "Virtullt minne"

SRV*C:mappfördinasymbolfiler*http://msdl.microsoft.com/download/symbols denna raden ändrar jag till SRV*C:DUMPAR*http://msdl.microsoft.com/download/symbols MEN DEN DRAR INTE NER NÅT TILL DATOR.

Den drar ner det den skall så fort du hittat en dumpfil!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förstås chansa på att det verkligen är en drivrutin som spökar, och i så fall sätta igång och uppdatera alla drivrutiner! Och eftersom det handlar om Vista, så skulle jag förorda att du ser till så du har nyaste BIOS också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju förstås chansa på att det verkligen är en drivrutin som spökar, och i så fall sätta igång och uppdatera alla drivrutiner! Och eftersom det handlar om Vista, så skulle jag förorda att du ser till så du har nyaste BIOS också!

Nu har jag gjort ovanstånde och ändrat till -Fullständig dumpning av minnet - är det så att man måste vänta på nästa Blå skärm för att få en dumpfil ?

Jag har en äldre Hemdator så det finns tydligen inga nyare Bios till den, har detta på en annan fråga här i Forumet om du vill läsa den. :)

Vänligen LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ovanstånde och ändrat till -Fullständig dumpning av minnet - är det så att man måste vänta på nästa Blå skärm för att få en dumpfil ?

ja, nu får du vänta tills du får en ny blåskärm.... har för mig att det krävs en omstart för att ändringarna skall träda i kraft också!

Jag har en äldre Hemdator så det finns tydligen inga nyare Bios till den, har detta på en annan fråga här i Forumet om du vill läsa den.

Har du senaste bios så är ju den biten ute ur leken, men kolla gärna datorns/moderkortets hemsida efter senaste drivrutinerna. SIW hjälper dig ta reda på vad du har för versioner nu!

http://www.gtopala.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ovanstånde och ändrat till -Fullständig dumpning av minnet - är det så att man måste vänta på nästa Blå skärm för att få en dumpfil ?

ja, nu får du vänta tills du får en ny blåskärm.... har för mig att det krävs en omstart för att ändringarna skall träda i kraft också!

Jag har en äldre Hemdator så det finns tydligen inga nyare Bios till den, har detta på en annan fråga här i Forumet om du vill läsa den.

Har du senaste bios så är ju den biten ute ur leken, men kolla gärna datorns/moderkortets hemsida efter senaste drivrutinerna. SIW hjälper dig ta reda på vad du har för versioner nu!

http://www.gtopala.com/

Hej igen

Nu har jag fått en dump och den ser ut så här

Microsoft ® Windows Debugger Version 6.9.0003.113 X86

Copyright © Microsoft Corporation. All rights reserved.

Loading Dump File [C:UsersLasseDesktopMini091408-01.dmp]

Mini Kernel Dump File: Only registers and stack trace are available

Symbol search path is: SRV*C:dumpar*http://msdl.microsoft.com/download/symbols

Executable search path is:

Windows Server 2008 Kernel Version 6001 (Service Pack 1) MP (2 procs) Free x86 compatible

Product: WinNt, suite: TerminalServer SingleUserTS Personal

Built by: 6001.18063.x86fre.vistasp1_gdr.080425-1930

Kernel base = 0x81c13000 PsLoadedModuleList = 0x81d20930

Debug session time: Sun Sep 14 11:35:45.128 2008 (GMT+2)

System Uptime: 0 days 2:42:53.576

Loading Kernel Symbols

...

Loading User Symbols

Loading unloaded module list

.........

*******************************************************************************

*                                                                            *

*                        Bugcheck Analysis                                    *

*                                                                            *

*******************************************************************************

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck A, {10, 2, 1, 81c89406}

Probably caused by : memory_corruption ( nt!MiInsertPageInFreeList+15e )

Followup: MachineOwner

---------

1: kd> !analyze -v

*******************************************************************************

*                                                                            *

*                        Bugcheck Analysis                                    *

*                                                                            *

*******************************************************************************

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (a)

An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an

interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually

caused by drivers using improper addresses.

If a kernel debugger is available get the stack backtrace.

Arguments:

Arg1: 00000010, memory referenced

Arg2: 00000002, IRQL

Arg3: 00000001, bitfield :

bit 0 : value 0 = read operation, 1 = write operation

bit 3 : value 0 = not an execute operation, 1 = execute operation (only on chips which support this level of status)

Arg4: 81c89406, address which referenced memory

Debugging Details:

------------------

WRITE_ADDRESS: GetPointerFromAddress: unable to read from 81d3f6d8

Unable to read MiSystemVaType memory at 81d202e0

00000010

CURRENT_IRQL:  2

FAULTING_IP:

nt!MiInsertPageInFreeList+15e

81c89406 897010          mov    dword ptr [eax+10h],esi

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  VISTA_DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR:  0xA

PROCESS_NAME:  Wow.exe

TRAP_FRAME:  a0c916c8 -- (.trap 0xffffffffa0c916c8)

ErrCode = 00000002

eax=00000000 ebx=83104440 ecx=00000018 edx=00000010 esi=000536b0 edi=82fd2080

eip=81c89406 esp=a0c9173c ebp=a0c91750 iopl=0        nv up ei pl nz na pe nc

cs=0008  ss=0010  ds=0023  es=0023  fs=0030  gs=0000            efl=00010206

nt!MiInsertPageInFreeList+0x15e:

81c89406 897010          mov    dword ptr [eax+10h],esi ds:0023:00000010=????????

Resetting default scope

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from 81c89406 to 81c6dcb4

STACK_TEXT: 

a0c916c8 81c89406 badb0d00 00000010 81fc0c39 nt!KiTrap0E+0x2ac

a0c91750 81c88a9f 82fd2080 00050eaf c04451cc nt!MiInsertPageInFreeList+0x15e

a0c9179c 81ca8e33 82fd2080 c0402000 c045ebdc nt!MiPfnShareCountIsZero+0x34e

a0c917ec 81ca9174 83c19d90 85cefb60 83c19d90 nt!MiDeletePfnList+0x2d4

a0c91c4c 81ca8455 83c19d90 00000000 00000000 nt!MiDeleteAddressesInWorkingSet+0x29e

a0c91c78 81e1f19a 710f7dbf 85e402d8 00000001 nt!MmCleanProcessAddressSpace+0x134

a0c91cdc 81dd2c4d 00000000 85cefb60 85cefb01 nt!PspExitThread+0x65d

a0c91cf4 81c8d268 85e402d8 a0c91d20 a0c91d2c nt!PsExitSpecialApc+0x22

a0c91d4c 81c6aa56 00000001 00000000 a0c91d64 nt!KiDeliverApc+0x1dc

a0c91d4c 77a79a94 00000001 00000000 a0c91d64 nt!KiServiceExit+0x56

WARNING: Frame IP not in any known module. Following frames may be wrong.

05fbff88 00000000 00000000 00000000 00000000 0x77a79a94

STACK_COMMAND:  kb

FOLLOWUP_IP:

nt!MiInsertPageInFreeList+15e

81c89406 897010          mov    dword ptr [eax+10h],esi

SYMBOL_STACK_INDEX:  1

SYMBOL_NAME:  nt!MiInsertPageInFreeList+15e

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

MODULE_NAME: nt

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  4812bd66

IMAGE_NAME:  memory_corruption

FAILURE_BUCKET_ID:  0xA_W_nt!MiInsertPageInFreeList+15e

BUCKET_ID:  0xA_W_nt!MiInsertPageInFreeList+15e

Followup: MachineOwner

Vad jag kana se så var det Wow.exe som var inblandad på nåt sett?

Hoppas detta kan hjälpa er på vägen.

Vänligen LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ett minnesfel! Jag förslår en körning med Minnesdiagnostikverktyget, för att se vad du kan få fram där! Kontrollpanelen / Administrationsverktyg / Minnesdiagnostikverktyget.

Ok men var utäste du det från filen med minnet?? nyfiken ....

Jag skall köra den strax....

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow.exe är programfilen för World of Warcraft.

Om jag fattat rätt så får du olika blåskärmar varje gång? Eller är det alltid ksecdd.sys som den hänvisar till?

Japp olika blå, fick wow error idag med påföljande blåskärm....och utan text

ibland blir det med text som man kan läsa högts upp om.

Hej Stenis :)

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man inget nyttigt, du måste köra minnestestet som finns inbyggt i Vista. Sök i Startmenyns sökfält efter "Minnesdiagnostikverktyget".

Ok har kört det nu med detta resultat - ett hårdvaruproblem hittades eller om det stod minnes...kanske.

Konstigt för jag har rätt nyligen utökat med nya ddr1 512mb kingston ....hm vad gör man nu? testar ett å ett kanske???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man inget nyttigt, du måste köra minnestestet som finns inbyggt i Vista. Sök i Startmenyns sökfält efter "Minnesdiagnostikverktyget".

Ok har kört det nu med detta resultat - ett hårdvaruproblem hittades eller om det stod minnes...kanske.

Konstigt för jag har rätt nyligen utökat med nya ddr1 512mb kingston ....hm vad gör man nu? testar ett å ett kanske???

Vet inte hur minga pinnar du har, men det kan ju vara idé att plocka bort ett åt gången o köra minnestest emellan. Förhoppningsvis kan det lokalisera vilken modul som krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man inget nyttigt, du måste köra minnestestet som finns inbyggt i Vista. Sök i Startmenyns sökfält efter "Minnesdiagnostikverktyget".

Ok har kört det nu med detta resultat - ett hårdvaruproblem hittades eller om det stod minnes...kanske.

Konstigt för jag har rätt nyligen utökat med nya ddr1 512mb kingston ....hm vad gör man nu? testar ett å ett kanske???

Vet inte hur minga pinnar du har, men det kan ju vara idé att plocka bort ett åt gången o köra minnestest emellan. Förhoppningsvis kan det lokalisera vilken modul som krånglar.

Hej igen

Jag har nu testat med ett minne i taget och har fyra slott alltså fyra minnesplatser -från höger till vänster funger 4-3-2 med Kingston minne, har bara3 st...om jag sen föröker sätta ett corsairminne i plats 1 får jag felet igen.

Alltså måste jag köpa ett Kingston till eller hur? Det måste kanske vara samma i varje slott...??

Det är väl inte så vanligt att sj slotten går sönder hoppas jag, får kanske testa från vänster till höger också...hmm mycket jobb, men vi är nog på rätt spår :)) ÅTERKOMMER

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man inget nyttigt, du måste köra minnestestet som finns inbyggt i Vista. Sök i Startmenyns sökfält efter "Minnesdiagnostikverktyget".

Ok har kört det nu med detta resultat - ett hårdvaruproblem hittades eller om det stod minnes...kanske.

Konstigt för jag har rätt nyligen utökat med nya ddr1 512mb kingston ....hm vad gör man nu? testar ett å ett kanske???

Vet inte hur minga pinnar du har, men det kan ju vara idé att plocka bort ett åt gången o köra minnestest emellan. Förhoppningsvis kan det lokalisera vilken modul som krånglar.

Hej igen

Jag har nu testat med ett minne i taget och har fyra slott alltså fyra minnesplatser -från höger till vänster funger 4-3-2 med Kingston minne, har bara3 st...om jag sen föröker sätta ett corsairminne i plats 1 får jag felet igen.

Alltså måste jag köpa ett Kingston till eller hur? Det måste kanske vara samma i varje slott...??

Det är väl inte så vanligt att sj slotten går sönder hoppas jag, får kanske testa från vänster till höger också...hmm mycket jobb, men vi är nog på rätt spår :)) ÅTERKOMMER

LasseG

Hej igen

Nu har jag köpt installerat 4 st lika kingstonminnen och har nu 2gb ramminne, det verkar som det funkar bra nu.

Får hårdköra datorn lite nu och se om det dycker upp nån mer blåskäm.

Tack för alla tips och återkommer med ett annat problem snart :))

SÄTTER DETTA SOM LÖST

LasseG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...