Gå till innehåll

Formatering: "Ogiltig disk"


toguns

Recommended Posts

Hej!

Tänkte formatera om datorn i går men har stött på ett problem som jag aldrig varit med om förrut vid en ominstallation.

Jag kommer dit där man skall börja själva formateringen då står det ogiltig disk (det finns ingen disk i enheten)  men startar jag om windows så funkar det,nån som vet vad det är för problem?  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första då, samma sak som igår:  " Vän av Ordning & Reda vill påpeka att ...

...man inte formaterar datorer, utan Hårddiskar.

Det där låter som när tidningarna skriver att 'polisen beslagtagit hårddisken', fast det var hela datorlåddan de tog ...  :-)

En hårddisk är en 3½" (ca 9cm) bred, 16-17cm lång och ca 2,5cm hög, och ser ut ungefär som på medskickad bild. "

Sen till saken då: Är det en 'gammal' dator, dvs 3 år eller äldre, den kanske inte klarar av en så stor hårddisk som du försöker installera ?!

BIOS i äldre datorer har ofta begränsningar.

Men om hårddisken är formaterad/installerad i en annan dator från början, och sen överflyttad, kan man ändå få det att fungera ibland.  Det kanske är det som skett från början med din dator och hårddisk.

Jag antar att du VALT den partition där du ska installera Windows, innan du klickar på Formatera ?! 

Jag antar också att du just precis Partitionerat hårddisken innan, men om du SER en partition, som då bör vara av NÄSTAN hela den kapacitet hårddisken har (dvs har du en hårddisk på 250Gb, så kanske det finns en partition på 242Gb och en på 8Gb.), så HAR du ju redan partitioner.

Men då kanske du skulle radera de eventuella partitoner du ser, och börja om från början.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Hur som helst har det ordnat upp sig med allt.Inga stavfel i denna text eller ?  ;)

Du skall inte pratta om stavvfel, eftersomm det inga fins här. Jag ser inga i alla fal. :P

(skönt att det löste sig) ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...