Gå till innehåll

Notepad (Anteckningar) med "Ribbon"!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
“Solo-Dev” aka “Villain” has released an updated version of Windows default Notepad which includes Ribbon UI

Det verkar ju vara något hemmameck?

Nåja, min första tanke var att det var fruktansvärt snyggt och smart gjort, men så tänkte jag att Notepad är ju känt för sin minimalism och den lär ju gå förlorad om man inför ribbon i den?

Wordpad och Notepad går ju mot en och samma produkt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, min första tanke var att det var fruktansvärt snyggt och smart gjort, men så tänkte jag att Notepad är ju känt för sin minimalism och den lär ju gå förlorad om man inför ribbon i den?

I synnerhet om man ännu behöver .NET Framework 3.5!!! ::)

Citatet nedan från http://www.askvg.com/get-windows-7-like-wo...s-xp-and-vista/

Its really a must try app and it gives a Windows 7 Wordpad feeling for sure. If you face any problem while running it, then make sure you have installed Microsoft .NET Framework 3.5.

Tack, men nej tack! :)

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Bättre anteckningsbok finns inte.

http://www.notetab.com/

(flikar och rubbet, gratis också, light versionen vill säga)

The ultimate free Notepad replacement and a handy HTML editor. Handle a heap of files with a simple tabbed interface. Search files, strip HTML tags and format text quickly. Build libraries of text macros to speed up your work. Formerly called "Super NoteTab". 100% freeware -- no ads and no nags.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre anteckningsbok finns inte.

http://www.notetab.com/

(flikar och rubbet, gratis också, light versionen vill säga)

The ultimate free Notepad replacement and a handy HTML editor. Handle a heap of files with a simple tabbed interface. Search files, strip HTML tags and format text quickly. Build libraries of text macros to speed up your work. Formerly called "Super NoteTab". 100% freeware -- no ads and no nags.

Njae, skulle inte vilja ha denna jag tycker Notepad är mycket bättre för mina behov. Kollade en screenshot och såg att det var en massa knappar hit och dit, helt onödigt.

Man måste ju tänka på utrymme, även på skärmen. Ett program med massa onödiga knappar tar ju upp massor av skärmutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med al6 ovan, fullständigt i det inlägget ovan. Rena program som möjligt är allra bästa utan överflöd av diverse grafik, feta knappar och verktygsfält. Notepad har länga varit poppis för just det men nu vete 17 vad som kommer att hända, med ribbon nu även i Notepad.

Ändå jag saknar i Notepad är att man kan ångra flera steg tillbaka. Att man inte kan det mer än bara en gång är dåligt. Sedan saknar jag även radnummer som ju hade varit toppen om de kunnat införa i Notepad någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ni har aldrig kört Notetab va?

Tänkte det.

Notetab är enkelheten själv, behöver ingen plats alls och startar blixtsnabbt. Flikar är perfekt då du kan jobba med fler textfiler och smidigt klippa klistra emellan, hur smidigt som helst.

Dessutom är Noteab avsevärt snabbare än den inbygga, bra om du tänker göra en search replace till exempel. Att omvandla stora till små bokstäver, eller fixa stor bokstav vid varje ord eller mening är bara ett tryck borta.

Sammanfattning.

Notetab tar inte mer plats än Notepad, men så mycket snabbare och smidigare att jobba med. ;)

Tro mig, kan kan båda som min egen ficka efter 6 år med Notetab. Men visst, vill ni sitta med den inbyggda så är inte det mitt problem, bara jag slipper. :)

Ta de orden från den lataste och bekvämaste datoranvändare som finns...jag.

(våga testa något nytt) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har aldrig kört Notetab va?

Tänkte det.

Notetab är enkelheten själv, behöver ingen plats alls och startar blixtsnabbt. Flikar är perfekt då du kan jobba med fler textfiler och smidigt klippa klistra emellan, hur smidigt som helst.

Dessutom är Noteab avsevärt snabbare än den inbygga, bra om du tänker göra en search replace till exempel. Att omvandla stora till små bokstäver, eller fixa stor bokstav vid varje ord eller mening är bara ett tryck borta.

Sammanfattning.

Notetab tar inte mer plats än Notepad, men så mycket snabbare och smidigare att jobba med. ;)

Tro mig, kan kan båda som min egen ficka efter 6 år med Notetab.

(våga testa något nytt) ;)

Du läser ju inte vad ja skriver utan är mer som en desperat försäljare.

Vill jag ha massa lullebull så fixar jag en ordentlig ordbehandlare, men nu rör det sig om Notepad som är ett perfekt verktyg som tar minimalt med skärmutrymme (area).

Sen vill jag säga att Notepad har en radräknare; View > Status Bar.

Och att upprepas är att Notepad inte har Ribbon i Windows 7, detta är bara ett hemmameck av någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Ni har aldrig kört Notetab va?

Tänkte det.

Notetab är enkelheten själv, behöver ingen plats alls och startar blixtsnabbt. Flikar är perfekt då du kan jobba med fler textfiler och smidigt klippa klistra emellan, hur smidigt som helst.

Dessutom är Noteab avsevärt snabbare än den inbygga, bra om du tänker göra en search replace till exempel. Att omvandla stora till små bokstäver, eller fixa stor bokstav vid varje ord eller mening är bara ett tryck borta.

Sammanfattning.

Notetab tar inte mer plats än Notepad, men så mycket snabbare och smidigare att jobba med. ;)

Tro mig, kan kan båda som min egen ficka efter 6 år med Notetab.

(våga testa något nytt) ;)

Du läser ju inte vad ja skriver utan är mer som en desperat försäljare.

Vill jag ha massa lullebull så fixar jag en ordentlig ordbehandlare, men nu rör det sig om Notepad som är ett perfekt verktyg som tar minimalt med skärmutrymme (area).

Sen vill jag säga att Notepad har en radräknare; View > Status Bar.

Och att upprepas är att Notepad inte har Ribbon i Windows 7, detta är bara ett hemmameck av någon annan.

Testat Notetab?

Gör det och återkom, sen vet du. :)

Döm inte ut något som du aldrig testat eller vet något om.

Så, testa först, posta sen. ;)

Och tro mig, Notetab är inget lull lull utan den smidigaste ordbehandlaren som överhuvudtaget finns och en bra ersättning till den begränsade inbyggda.

Det är lite därför jag reagerar, du pratar om något du inte vet något om. Testa och återkom när du gett Notetab en chans. Men visst, vill du döma ut saker du inte vet något om, eller ens testat, så är det okey för mig. Knappast mitt problem utan mera ditt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte hur du resonerar nu?

Jag har aldrig sagt något om Notetab, mer än att det har en massa onödiga knappar för mina ärenden.

Däremot tycker jag att du bör läsa denna tråden från början och se att du helt random kommer in och börjar prata om att ett visst Notetab tar mindre utrymme och startar snabbare, när jag tidigare har pratat om att Notepad tar mindre skärmarea (SKÄRMAREA a.k.a YTA) än ditt Notetab.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag förstår inte hur du resonerar nu?

Jag har aldrig sagt något om Notetab, mer än att det har en massa onödiga knappar för mina ärenden.

Däremot tycker jag att du bör läsa denna tråden från början och se att du helt random kommer in och börjar prata om att ett visst Notetab tar mindre utrymme och startar snabbare, när jag tidigare har pratat om att Notepad tar mindre skärmarea (SKÄRMAREA a.k.a YTA) än ditt Notetab.

Det vet du inte förrän du testat hur Notetab fungerar i realiteten, eller hur?

Jag sköter Notetab via tangentbordet till 98%.

Knappar, vad är det? ;)

Tro mig, Notetab är inte svårare än Notepad, men mycket smidigare att sitta med. Men, du gör precis som du själv vill. Du vet var den finns om du vill prova själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flikar hade jag gärna sett i notepad också. Själv använder jag sällan notepad men händer att jag öppnar filer i det när det ändå så att säga är installerat i Windows redan. Annars kör jag för det mesta  med textpad som jag tycker uppfyller allt jag behöver. Flikar, radnummer mm och hade inte överlevt utan det programmet.

Sen vill jag säga att Notepad har en radräknare; View > Status Bar.

Radnummer i själva notepad hade varit bättre, istället för alltså den räknare som finns i statusfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
flikar hade jag gärna sett i notepad också. Själv använder jag sällan notepad men händer att jag öppnar filer i det när det ändå så att säga är installerat i Windows redan. Annars kör jag för det mesta  med textpad som jag tycker uppfyller allt jag behöver. Flikar, radnummer mm och hade inte överlevt utan det programmet.

Sen vill jag säga att Notepad har en radräknare; View > Status Bar.

Radnummer i själva notepad hade varit bättre, istället för alltså den räknare som finns i statusfältet.

Radnummer?

Jag har inget sånt på, det går att stänga av så gott som allt och ha Notetab hur enkel som helst. Men det hade du vetat om du testat programmet.

(går att plocka bort varenda knapp också man inte vill se, enkelt)

Men då blir det att använda tangentbordet för att spara om du plockar bort save ikonen också. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag förstår inte hur du resonerar nu?

Jag har aldrig sagt något om Notetab, mer än att det har en massa onödiga knappar för mina ärenden.

Däremot tycker jag att du bör läsa denna tråden från början och se att du helt random kommer in och börjar prata om att ett visst Notetab tar mindre utrymme och startar snabbare, när jag tidigare har pratat om att Notepad tar mindre skärmarea (SKÄRMAREA a.k.a YTA) än ditt Notetab.

Notetab tar väldigt liten skärmarea, varför tror du att den tar stor skärmarea?

Min Notetab tar bara en liten del av skärmen, ändå kör jag bara 1024x768. Det bestämmer du själv hur stor plats du vill att Notetab skall ta. Jag har min ganska liten och smidig eftersom jag har den uppe hela tiden vid datorn.

Nu har jag i alla fall tipsat och kanske fått bort några förutfattade meningar, förhoppningsvis. Sen är det upp till var och en om man vill testa, eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar du mig nu DimensionX? Med radnummer menar jag det som till exempel illustrerar på bilden nedan, från notepad.

http://www.swing-trade-stocks.com/image-fi...-screenshot.gif

Vänster om "workspace"

Radnummer är annars något som jag måste ha för underlätta arbete. Inte minns när till exempel kod postas på diverse forum så pekas nästan alltid på själva radnummer, så man pratar om samma saker.

i notepad saknas tyvärr detta. Använder sällan notepad så för min del kvittar det om det saknas i det programmet. Notepad kan annars vara smidigt och om man bara vill ha lite enkelt men är tyvärr det samtidigt lite "out of date" och har inte hänt mycket i programmet på evigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radnummer var bara en sak som Stim inte visste att det fanns i Notepad så ja svarade på hans fråga i samma meddelande, men att han ville veta det hade du ju sett om du läst tråden innan du postat :D

Nåja, eftersom denna diskussionen verkar braka loss och jag inte ger mig i första hand så gjorde jag en snabb test på vilket som var mest minimalistiskt.

På bilden ser ni vilket som tar minst yta av skärmen.

Notetab tog 400% mer minne än Notepad, och det startade långsammare.

Dessutom har inte Notetab Vistaikon, och måste ju installeras.

Okej, hur faaan resonerar en kille som vill ha en minimalistisk texteditor med så lite arbete som möjligt, när han laddar ner och installerar en

1. fulare (kan diskuteras, men eftersom den saknar en stor Vistaikon tycker jag detta)

2. mer krävande

3. mindre minimalistisk

texteditor, istället för att använda den som redan finns?

PS: Detta är nu fakta och kan inte diskuteras, men det kommer nog bli ett jävla liv i denna tråden nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Frågar du mig nu DimensionX? Med radnummer menar jag det som till exempel illustrerar på bilden nedan, från notepad.

http://www.swing-trade-stocks.com/image-fi...-screenshot.gif

Vänster om "workspace"

Radnummer är annars något som jag måste ha för underlätta arbete. Inte minns när till exempel kod postas på diverse forum så pekas nästan alltid på själva radnummer, så man pratar om samma saker.

i notepad saknas tyvärr detta. Använder sällan notepad så för min del kvittar det om det saknas i det programmet. Notepad kan annars vara smidigt och om man bara vill ha lite enkelt men är tyvärr det samtidigt lite "out of date" och har inte hänt mycket i programmet på evigheter.

Det går att stänga av precis allt du inte vill ha. Men det går inte att se på en bild. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Radnummer var bara en sak som Stim inte visste att det fanns i Notepad så ja svarade på hans fråga i samma meddelande, men att han ville veta det hade du ju sett om du läst tråden innan du postat :D

Nåja, eftersom denna diskussionen verkar braka loss och jag inte ger mig i första hand så gjorde jag en snabb test på vilket som var mest minimalistiskt.

På bilden ser ni vilket som tar minst yta av skärmen.

Notetab tog 400% mer minne än Notepad, och det startade långsammare.

Dessutom har inte Notetab Vistaikon, och måste ju installeras.

Okej, hur faaan resonerar en kille som vill ha en minimalistisk texteditor med så lite arbete som möjligt, när han laddar ner och installerar en

1. fulare (kan diskuteras, men eftersom den saknar en stor Vistaikon tycker jag detta)

2. mer krävande

3. mindre minimalistisk

texteditor, istället för att använda den som redan finns?

PS: Detta är nu fakta och kan inte diskuteras, men det kommer nog bli ett ***** liv i denna tråden nu :)

Det är ljusårs skillnad på den "som finns" och Notetab. Men det vet du när du använt Notetab ett tag (som jag). Som sagt, jag lider inte om du sitter med "den inbyggda" bara jag slipper göra det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Skrev fel i min förra post, bilden som jag länkade var från notetab

Det är så här Stim och al6. Det är helt okey om man sitter med den inbyggda, det är även helt okey om man väljer att fortsätta med det. Men, det är inte okey att döma ut något som man inte ens testat utan bara sett på bild. Man skall testa först, och säga sen. Sen kan jag gå med på kritik. :)

Och tro mig, Notetab kan bli lika enkel som Notepad. Men ändå så mycket smidigare att jobba med. Liten, smabb, tar ingen plats, ändå funktioner man skulle ge vad som helst för efter att testat på ett tag. Flikar i Notetab är lika smidigt som flikar i Firefox. ;)

Case Closed! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notetab kan säkert vara bra, jag vet inget om det. Har inte testat men kan ju vara värt att göra det nån dag. Notepad använder jag som sagt väldigt sällan eftersom det saknas för många funktioner man kan vara i behov av.

Textpad är annars det som jag mest använder och hittills uppfyllt alla mina krav. Tyvärr när det gäller textpad är även det lite slö med att starta upp. Men man får väl leva med det ett tag till tillös man funnit annat alternativ.  :)

Kanske kan Notetab vara just det alternativ, får testa och kolla det nån dag.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är början på mitt sista inlägg i denna tråden så jag ska skriva vad jag menar.

Det går att stänga av precis allt du inte vill ha. Men det går inte att se på en bild.

Jag skickade med en bild där jag hade gått igenom alla menyer och tagit bort allt som jag kunde ta bort, så den bilden jag visar är ju så simpelt det kan bli, eller?

Sen vill jag berätta lite nu.

Dimension, du är alldeles för upphetsad för att förstå mig.

Jag är fan inte dum i huvet, jag för står ju att Notetab är mycket bättre än Notepad! Det är ju inte det som denna tråden går ut på! Notepad är nog det mest skruttiga program som någon gjort, det är värdelöst till nästan allt.

MEN... det är faktiskt ett hyggligt program eftersom det är så simpelt.

Jag menar att Notepad är alltid där för dig, du behöver inte installera något eller så och det är det som är bra.

Sen det här med mina små tester är ju bara för o göra dig galen fattar du väl? Alltså vilken pundare som helst fattar ju att Notepad är ett skruttigt program.

Det är bara det att jag blir riktigt lack på dig, Dimension, när du gång på gång går off topic och in i din försäljarroll och ska predika för hur bra andra program är.

Denan tråden handlar om att Notepad har kommit med Ribbonutseende, och att Notepad då förlorar sin minimalism.

Tråden handlar inte om hur bra eller hur dåligt Notepad är, utan att det som det är nu, är väldigt litet, väldigt minimalistiskt och väldigt välspritt.

Är det du eller jag som är 50+? (Om jag kommer ihåg det rätt) (Syftar på mogenhet)

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Du skall få ett smått ironiskt svar.

Jag citerar dig.

Denan tråden handlar om att Notepad har kommit med Ribbonutseende, och att Notepad då förlorar sin minimalism.

Den perfekta orsaken att byta till Notetab. :)

Notetab är litet till storleken, startar blixtsnabbt, installeras på 3 sek och kräver ingen kraft alls av datorn. Tar ingen plats på skärmen knappt. Ändå effektivt att jobba med, till skillnad från Notepad. :)

Jag har svårt att förstå hur detta skulle kunna uppfattas som avancerat. För det är det minsta det är. Min Notetab är jätte enkel. Tar liten plats på skärmen och ändå jobbar jag effektivt med flikar.

(krånglar aldrig heller för den delen)

Men som sagt, det är upp till var och en om de vill köra Notetab eller inte.

Om jag kör med försäljarsnack, så testa gärna och gör en bedömning själv och se om jag har rätt eller fel. ;)

Och som du säger, de inbyggda programmen stinker verkligen, var inte rädd för att testa bättre gratis alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall få ett smått ironiskt svar.

Jag citerar dig.

Denan tråden handlar om att Notepad har kommit med Ribbonutseende, och att Notepad då förlorar sin minimalism.

Den perfekta orsaken att byta till Notetab.

A :) Där hade du mig, nästan :) Åter igen kan jag få dig på fall:

"Om du hade läst tråden" (Gör det nu förfan) "Så hade du sett att det rörde sig om ett hemmameck, alltså inte något som kommer hända med den officiella Notepad"

Nära, mycket nära, men åter igen sköt du dig i foten.

Nåväl, jag trodde du skulle fatta galoppen om att jag totalt lattjar med dig (det betyder att jag skojjar med dig), men du fortsätter spamma om ditt älskade program så jag ser ingen anledning att fortsätta prata.

Hej hopp, ta de chill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...