__087 Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Tjena, när jag använder min dator t.ex kopierar filer och liknande får jag upp ett konstigt felmeddelande att windows måste avslutat pga oväntat fel. Mappen jag är inne på stängs ner och överföringen avbryts, väldigt irriterande fel faktist. Jag gick in i loggboken och hitta denna felkod, problemet kom igår och jag gjorde inget annorlunda änn det jag brukar heller när rutan visades. Felkoden är 0x000113a2 och det står "felaktig modul ntdll.dll version 5.1" Hoppas någon kan hjälpa mig lösa detta jobba problem. Tack på förhand M.V.H // __087 Quote
JoWa Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Hej, Har du testat att göra en systemåterställning till en tidpunkt innan felet uppstod? ntdll.dll ligger i C:WINDOWSsystem32, och det skall finnas en dubblett i C:WINDOWSsystem32dllcache, som är en dold och skyddad systemmapp. Du kan testa att kopiera dubbletten till C:WINDOWSsystem32. Min är version 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111). Filen finns också på Windows-skivan, i mappen I386SYSTEM32. Om SP3 är integrerat, är versionen densamma. Quote
__087 Posted September 24, 2008 Author Posted September 24, 2008 okej, ne ja har inte testa systemåterställning men kan testadet och sen kan jag även testa kopiera dubbletten eller fixa från skivan. Aa, jag tror min version är detsamma men jag skrev bara inte ut hela. Återkommerefter jag testat detta saker Quote
__087 Posted September 24, 2008 Author Posted September 24, 2008 jag har nu testat dessa åtgärder och ntdll.dll fanns inte ens med i "dllcache" mappen så jag la dit en kopia men det fungerar fortfarande inte, inte änns systemåterställning fungerar > Quote
JoWa Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Försök då att reparera Windows, enligt den här guiden. Du bör ha en Windows XP-skiva med SP3 integrerat. Om du inte har det, följ den här guiden. Quote
__087 Posted September 24, 2008 Author Posted September 24, 2008 då kommer vi till nästa jobbiga problem. Min dator är inte inställd att boota från skivan och jag har tidigare försökt komma in i bios för att ändra detta men jag hittar inte rätta knappen, vet inte om ja måste uppdatera bios eller vad som kan vara felet :- Quote
JoWa Posted September 24, 2008 Posted September 24, 2008 Du har troligen en meny som heter Select first boot device, eller liknande. Där kan du välja cd-enheten som första startenhet. Alternativt kan du sätta i skivan och inifrån Windows installera Windows, och välja Uppgradering (rekommenderas). Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 aa jo det är nog smart fast problemet är ju att ja inte kommer in i bios menyn :- Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Har du testat med delete, escape eller någon av funktionstangenterna (F1, F2 o.s.v.)? Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 jag har testat Delete, Esc och alla F knappar utan någon förbättring. Finns det ingen annan lösning eller annat sätt att komma dit?? Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Har du ingen dokumentation till moderkortet? Där borde det stå vilken tangent (eller vilka tangenter) som öppnar BIOS. Annars kan du ju, som jag skrev tidigare, sätta i skivan och inifrån Windows installera Windows, och välja Uppgradering (rekommenderas). Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 ok, men jag köpte datorn av en privatperson och det är ett ihopbygge med gammalt moderkort och vi här på forumet har försökt förut att söka fram information om detta utan att lyckas. Kan man uppgradera när windows är igång?? Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Ja, sätt i Windows-skivan (lämpligen med SP3 integretat) och kör igång installationsprogrammet (om det inte startar automatiskt). Klicka på Installera Windows XP. Välj alternativet Uppgradering (rekommenderas) när du blir tillfrågad. Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 då jag stoppar in skivan och väljer installera xp får jag upp ruta att en nyare version av windows redan är installerad och när jag då väljer OK får jag upp en lista med alternativ där det står "ny installation (avancerat) som bifogade bilden visar Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Är SP3 integrerat i installationsskivan? Eftersom du har SP3 installerat, kan du inte installera XP med SP2 (SP1 eller utan SP för den delen) som uppdatering. Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 nej det är från en skiva med XP Pro SP2, SP3 laddade jag hem när det kom ut på microsofts hemsida Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Då får du skapa en ny installationsskiva med SP3 integrerat. Följ den här guiden. Quote
JoWa Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Du kan i så fall avinstallera SP3, installera XP som tidigare beskrivits, och slutligen installera SP3. Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 jag har nu testat att uppgradera nu, efter uppgraderingen fick jag installera om AVG för det fungerade inte längre. Tyvärr kvarstår mitt problem med felmeddelandet > Quote
tub Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 sökte på ditt moderkort och hittade användarhanbok på svenska finns på den här länken http://www-01.ibm.com/support/search.wss?c...amp;dc=&dtm snabbläste lite och det var antingen del eller F1 for att komma in i bios är det möjligen så att din skärm inte hinner ur standbyläge vid uppstart om det inte går att trycka snabbt kanske det går att hålla ned tangenten hela tiden så fick jag göra för att använda F8 på en dator tub Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 jag har nu testat F1 och Delete med både hålla in och trycka upprepade gånger i uppstarten utan resultat :- Quote
lbl Posted September 25, 2008 Posted September 25, 2008 Alltså, har du ett PIP från den i chassit inbyggda högtalaren, när du precis startat datorn ?? Efter det PIPet ska du sitta och trycka F1 var tredje sekund, tills du ser att själva Win börjar starta, då kan du lägga av, för då är det för sent. Prova sen på samma sätt med DEL, PÅ DET NUMERISKA t-bordet! Och F2 och INS samt ESC. NÅN av de tangenterna tar dig in i BIOS, garanterat! Annars är det nåt annat fel, såsom att du t ex har ett t-bord där inte F-tangenterna ÄR F-tangenter FÖRRÄN du tryckt på nån annan knapp för att aktivera dem! Finns gott om t-bord som startar i läget för Specifika Programfunktioner på F-tangenterna istället! Brukar ofta finnas en (grön) lampa som tänds när man har F-tangenterna i F-tangentläge. Den är i stort sett ALDRIG tänd/aktiverad när man precis bootat/starta datorn! /LbL! Quote
__087 Posted September 25, 2008 Author Posted September 25, 2008 aa ok men så tror ja inte att de är för att F8 fungerar, jag får upp hur jag vill starta datorn. Det är lite konstigt Quote
jarru Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 prova och stäng av datorn ( on du inte har provat det ), vänta 30 sek. och starta om, tryck på de föreslagna tangenterna, har haft en ibm ( modell Eniac ) själv, vill minnas att man tryckte Esc + F4, eller Del + F4, men är mycket osäker. kolla annars http://process.networktechs.com/ntdll.dll.php Quote
lbl Posted September 26, 2008 Posted September 26, 2008 Men du SER väl om det står ANNAN text/SYMBOL än F1, F2 osv på F-tangenterna ... /LbL! Quote
Recommended Posts