Gå till innehåll

Felmeddelande 0x000113a2 när jag kopierar filer!


__087

Recommended Posts

Tjena, när jag använder min dator t.ex kopierar filer och liknande får jag upp ett konstigt felmeddelande att windows måste avslutat pga oväntat fel. Mappen jag är inne på stängs ner och överföringen avbryts, väldigt irriterande fel faktist. Jag gick in i loggboken och hitta denna felkod, problemet kom igår och jag gjorde inget annorlunda änn det jag brukar heller när rutan visades. Felkoden är 0x000113a2 och det står "felaktig modul ntdll.dll version 5.1" Hoppas någon kan hjälpa mig lösa detta jobba problem. Tack på förhand M.V.H // __087

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 65
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Hej,

Har du testat att göra en systemåterställning till en tidpunkt innan felet uppstod?

ntdll.dll ligger i C:WINDOWSsystem32, och det skall finnas en dubblett i C:WINDOWSsystem32dllcache, som är en dold och skyddad systemmapp. Du kan testa att kopiera dubbletten till C:WINDOWSsystem32.

Min är version 5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111).

Filen finns också på Windows-skivan, i mappen I386SYSTEM32. Om SP3 är integrerat, är versionen densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, ne ja har inte testa systemåterställning men kan testadet och sen kan jag även testa kopiera dubbletten eller fixa från skivan. Aa, jag tror min version är detsamma men jag skrev bara inte ut hela. Återkommerefter jag testat detta saker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då kommer vi till nästa jobbiga problem. Min dator är inte inställd att boota från skivan och jag har tidigare försökt komma in i bios för att ändra detta men jag hittar inte rätta knappen, vet inte om ja måste uppdatera bios eller vad som kan vara felet  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har troligen en meny som heter Select first boot device, eller liknande. Där kan du välja cd-enheten som första startenhet.

Alternativt kan du sätta i skivan och inifrån Windows installera Windows, och välja Uppgradering (rekommenderas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen dokumentation till moderkortet? Där borde det stå vilken tangent (eller vilka tangenter) som öppnar BIOS.

Annars kan du ju, som jag skrev tidigare, sätta i skivan och inifrån Windows installera Windows, och välja Uppgradering (rekommenderas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sätt i Windows-skivan (lämpligen med SP3 integretat) och kör igång installationsprogrammet (om det inte startar automatiskt). Klicka på Installera Windows XP. Välj alternativet Uppgradering (rekommenderas) när du blir tillfrågad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då jag stoppar in skivan och väljer installera xp får jag upp ruta att en nyare version av windows redan är installerad och när jag då väljer OK får jag upp en lista med alternativ där det står "ny installation (avancerat) som bifogade bilden visar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte på ditt moderkort och hittade användarhanbok på svenska finns på den här länken

http://www-01.ibm.com/support/search.wss?c...amp;dc=&dtm

snabbläste lite och det var antingen del eller F1 for att komma in i bios

är det möjligen så att din skärm inte hinner ur standbyläge vid uppstart om det inte går att trycka snabbt kanske det går att hålla ned tangenten hela tiden så fick jag göra för att använda F8 på en dator

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, har du ett PIP från den i chassit inbyggda högtalaren, när du precis startat datorn ??

Efter det PIPet ska du sitta och trycka F1 var tredje sekund, tills du ser att själva Win börjar starta, då kan du lägga av, för då är det för sent.

Prova sen på samma sätt med DEL, PÅ DET NUMERISKA t-bordet!

Och F2 och INS samt ESC.

NÅN av de tangenterna tar dig in i BIOS, garanterat!  Annars är det nåt annat fel, såsom att du t ex har ett t-bord där inte F-tangenterna ÄR F-tangenter FÖRRÄN du tryckt på nån annan knapp för att aktivera dem!  Finns gott om t-bord som startar i läget för Specifika Programfunktioner på F-tangenterna istället!

Brukar ofta finnas en (grön) lampa som tänds när man har F-tangenterna i F-tangentläge.  Den är i stort sett ALDRIG tänd/aktiverad när man precis bootat/starta datorn!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...