Gå till innehåll

[LÖST] Mappen musik borta i startmenyn.


Grooge

Recommended Posts

Det löser väl kanske inte själva problemet, men jag har hittat ett script som ger dig möjligheten att själv välja vart "Startmenyns" Musik skall peka. Du måste bocka i "Visa inte det här objektet", under "Musik" i startmenyns Egenskaper, innan du kör scriptet!

När scriptet är kört, och burken omstartad, så går du tillbaka till startmenyns Egenskaper och bockar i "Visa som meny" eller " Visa som länk".

Scriptet hämtar du i följande box, eller laddar ner från bifogat!

Edit:

Själv har jag användt detta script sen jag först intallerade Vista.... jag menar, vem faen använder Microsoft´s Musikmapp?  ;)

ReplaceMusicFolder.vbs

On Error Resume Next

Dim WshShell, bKey, cn, p1, p2, mybox, entryname
Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

p1 = "HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerShell FoldersMy Music"

p2 = "HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell FoldersMy Music"

n = "C:Documents and Settings"

t = "Add a Folder to the Start Menu - Top Right"
cn = InputBox("Enter the drive and folder to be listed. Note:  It will pick up the name of the folder.  Also, this replaces the My Music Folder on the Start Menu. To control the display views use the My Music options under Advanced.", t, n)
If cn <> "" Then
  entryname = cn
    wshshell.RegWrite p1, cn
    wshshell.RegWrite p2, cn, "REG_EXPAND_SZ"

bKey = WshShell.RegRead(p1 & "")
bKey = WshShell.RegRead(p2 & "")

Else
    WScript.Quit
End If


MsgBox entryname & " has been added to the Start Menu. You must Log Off/Log On for the changes to take effect or End Process on Explorer.exe.",4096,"Finished!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löser som sagt inte problemet plus att valet musik i startmenyns egenskaper inte längre existerar. Tack för ett bra försök iallafall.

Om valet "Musik" i startmenyns egenskaper försvinner, är det helt klart något fel.... det skall självklart vara kvar, även efter man kört scriptet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...