Gå till innehåll

DVD Shrink hänger sig hela tiden (Vista)


drajsnow

Recommended Posts

Hej!

Rippa filmer med DVD Shrink har aldrig varit något problem, men med ny dator med Vista har det blivt svårare...

Av någon anledning hänger sig DVD Shrink hela tiden. Ibland direkt jag lägger i DVD skivan, ibland när jag trycker på "backup" och ibland när jag trycker på "re-author". Jag har senaste versionen av programet. Någon som har liknande problem och en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det hänger sig och inte bara slutar svara?

Tänk på att program kan arbeta som vanligt även om de har status "svarar inte".

Om det bara slutar svara så bör du testa att helt enkelt vänta tills den svarar igen. Om den inte svarar på lång lång tid så är det nog något galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nått fel är det. Vista stänger ner programmet och sen får jag förslag på hur man skall åtgärda problemet. Vista vill att jag laddar ner DVD Shrink 2008 som är ett helt annat program...

Jag har försökt med att bara låta det stå, utan större framgång... Ibland fungerar det, ibland inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lite fundersam över hur du menar:

Vista stänger ner programmet och sen får jag förslag på hur man skall åtgärda problemet.

Detta är ju vad man kallar en krasch - när programmet stängs av fel anledning.

Jag har försökt med att bara låta det stå, utan större framgång... Ibland fungerar det, ibland inte...

Här verkar det mer som att programmet hänger sig bara?

Vill bara få reda på om du menar att programmet totalt slutar att köras (krasch) och stängs ner eller om det rör sig om en hängning (svarar inte), eller kanske båda felen?

En bild på problemet kanske kune hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall försöka vara tydligare... Det är två olika saker som händer och felen inträffar lite när som helst.

1. Efter uppstart av DVD Shrink kommer ett felmedelande upp som säger "DVD Shrink har slutat fungera. Ett problem gjorde att programmet slutade fungera korrekt. Programmet stängs och du meddelas om det finns någon lösning på problemet. Stäng program." Lösningen på problemet är att ladda ner DVD shrink 2008, men det är ju ett annat program...

2. Ibland lyckas jag starta programmet, men då kan det hänga sig när som helst. Då står det "svarar inte". När jag då låter programmet vara händer absolut ingenting! Det fortsätter bara tugga om och om igen...

Hur kör jag programmet i kompatibilitetsläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla snabba svar! :)

Jag har ändrat kompatibilitetsinställningarna till XP, utan resultat. Har kollat runt på andra forum och jag verkar inte vara ensam om detta problem. Verkar dock inte heller finnas någon bra lösning på problemet.

Finns det något likvärdigt program som är lika enkelt och användarvänligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

When using Windows Vista Service Pack 1, the genuine version of DVD Shrink will close due to DEP (Data Execution Prevention). An exception can be made for the program in the System Properties.
Wikipedia

OOOOOOOO :)

Kan mycket väl vara så ja! Bra förslag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är hela Wikipedia-artikeln översatt till svenska. :)

Den aktuella texten:

När du använder Windows Vista Service Pack 1, den verkliga versionen av DVD Shrink kommer att stänga på grund av DEP (Data Execution Prevention). An exception can be made for the program in the System Properties. Ett undantag kan göras för programmet i Systemegenskaper.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer troligen inte att göra någon skillnad, eftersom "default"-inställningen i windows är "Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga Windows-program och -tjänster". Man får i så fall stänga av dataexekveringsskyddet helt. Jag kan inte se något sätt att göra undantag för enstaka program, utan att först "Aktivera dataexekveringsskydd för alla program och tjänster, förutom de jag anger"

Resultatet blir ju i bägge fallen, att dataexekveringsskyddet är inaktiverat för DVD Shrink! Möjligen skulle man kunna undersöka om det finns möjlighet att fixa undantaget via Lokala prínciper.

Men varför envisas med en gammal relik som DVD Shrink?... numera går det ju 13 på dussinet av DVD-rippers!   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit vad snabba alla är! Bra forum! Tack så mycket allihopa!

Jag envisas med en gammal relik som DVD Shrink av den enkla anledningen att jag inte har hittat något annat program som är både gratis och enkelt att använda!

Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit vad snabba alla är! Bra forum! Tack så mycket allihopa!

Jag envisas med en gammal relik som DVD Shrink av den enkla anledningen att jag inte har hittat något annat program som är både gratis och enkelt att använda!

Förslag?

Det var så länge sen jag rippade något, så jag är nog inte rätt man att ge förslag på dylika program.   :-

Edit:

Kom föresten på en som jag tittade på för ett tag sen... Quick Media Converter 3.5.7, rippar, converterar och krymper i massa olika format!

http://www.cocoonsoftware.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...