Gå till innehåll

Flera pagefile.sys-filer?


jarru

Recommended Posts

såg någonstans på nätet (kb  ?) att man kan ha flera pagefile.sys,

tex./ungf. pagefile1.sys 2046-4092, pagefile2.sys 4092-8184, pagefile3.sys 8184-12276, 

minns inte exakt. är medveten om att det har med ram minnet att göra, men vitsen

skulle vara att när datorn botar så börjar den med #1 som vanligt och ökar på med #2

och #3 vid behov.

har letat idag, men inte hittat sidan. någon som har provat och fått det att fungera.?

är det ens möjligt ?  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att ha flera växlingsfiler (pagefile.sys), men mig veterligt endast en per enhet. Det går också bra att inte ha någon växlingsfil alls, som bilden visar.

det var tydligen tänkt till en enhet. jag har provat det och det fungerade inte, tänkte att jag

missat något, men det är nog mera åt det hållet som du tror. Hmmmmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dela upp växlingsfilen på flera diskar är ett utmärkt sätt att optimera prestanda, på en burk som kanske har lite för dåligt med ram-minne för att helt stänga av pagefile.sys, men kanske flera hårddiskar. Bästa sättet är i så fall att aktivera växlingsfil på alla diskar utom systemdisken, och låta windows bestämma storleken på växlingsfilen. På så sätt använder windows växlingsfilen på den disk som är minst upptagen... och inte systemdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, tack för länken. :)

Dock bör man nog hellre göra som e-son beskriver, om man vill uppnå så hög prestanda som möjligt (och har flera diskar, förstås). Man kan också lägga en växlingsfil på ett USB-minne. http://www.tipsomxp.se/guider/96-windows-x...windows-xp.html

joo, har sett att man kan göra så, diskussion om usb's vara eller icke vara dök upp, hittade på nätet  även någonting om att "tömma" pagingfile vid uppstart alt. avstängning/omstart.  :-

håller med e-son, hursomhelst är det ingen vits att lägga det på en annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittade på nätet  även någonting om att "tömma" pagingfile vid uppstart alt. avstängning/omstart.   :-

Jo, det kan man aktivera med t.ex. Safe XP.

Clear Pagefile at Shutdown

Windows does not normally clear or recreate the page file. On a heavily used system this can be both a security threat and performance drop. Enabling this setting will cause Windows to clear the page file whenever the system is shutdown.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safe XP eller gamla hederliga reghack... dom gör exakt samma sak!    ;D 

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlSession ManagerMemory Management]
"ClearPageFileAtShutdown"=dword:00000001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det tar en liten stund innan pagefilen rensats när man stänger av datorn, i gengäld startar datorn avsevärt mycket snabbare kan jag lova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar en liten stund innan pagefilen rensats när man stänger av datorn, i gengäld startar datorn avsevärt mycket snabbare kan jag lova.

har reg.hackat, märker ingen större skillnad i uppstarten, har dessutom väldigt lite i "bakgrunden", "råkade"  på detta

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g59139#msg59139 intressant  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Gör så du. SafeXP ändrar bara i registeret och det är lätt att sätta tillbaks till de värden man hade innan ändringen om man skulle vilja det. SafeXP behöver inte installeras heller. Så testa du. Jag själv har varit väldigt belåten med programmet efter att ha använt det i några månader nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar en liten stund innan pagefilen rensats när man stänger av datorn, i gengäld startar datorn avsevärt mycket snabbare kan jag lova.

du har rätt, datorn startar snabbare (marginellt i mitt fall). varför jag började "böka" i det här

är att VB tycktes gå tungt.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...