Gå till innehåll

XP långsam att spara inställningar vid växling av användare samt utloggning


Riccie

Recommended Posts

Konfiguration:

Moderkort P5Q deluxe, E8400 Duo, 2 GB RAM Dominator. WIN XP.

Anitvirus/brandvägg är Zonalarm Suite Pro

Efter att installerat om XP med SP3 var den snabba att logga ur resp, växla användare, körde en winupdate och laddade ner ett antal uppdateringar, därefter är den riktigt lågsam att spara inställningarna när man loggar ut.

Jag har kört diskfrag. chdisk mm allt verkar ok även kört en HiJackThis bifogar loggen  längre ner.

Vid vanlig uppstart är den ok likaså är den bra när man jobbar med den men just när den ska spara inställningarna efter utloggningen så tar det runt 3min!

Någon som har en ide?

HiJack logg

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 18:25:58, on 2008-10-05

Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16705)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:WINDOWSSystem32smss.exe

C:WINDOWSsystem32winlogon.exe

C:WINDOWSsystem32services.exe

C:WINDOWSsystem32lsass.exe

C:WINDOWSsystem32Ati2evxx.exe

C:WINDOWSsystem32svchost.exe

C:WINDOWSSystem32svchost.exe

d:ProgramAheadInCDInCDsrv.exe

C:WINDOWSsystem32Ati2evxx.exe

C:WINDOWSsystem32ZoneLabsvsmon.exe

C:WINDOWSsystem32spoolsv.exe

C:WINDOWSExplorer.EXE

C:WINDOWSSystem32svchost.exe

C:ProgramAnalog DevicesSoundMAXSmax4.exe

C:ProgramZone LabsZoneAlarmzlclient.exe

D:ProgramAheadInCDInCD.exe

C:ProgramZONELA~1ZONEAL~1MAILFR~1mantispm.exe

C:WINDOWSsystem32wuauclt.exe

D:Eget_RiHiJackThisHijackThis.exe

R1 - HKLMSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLMSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLMSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLMSoftwareMicrosoftInternet ExplorerMain,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R0 - HKCUSoftwareMicrosoftInternet ExplorerToolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:ProgramDelade filerAdobeAcrobatActiveXAcroIEHelper.dll

O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:ProgramJavajre1.6.0_04binssv.dll

O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - d:ProgramCanonEasy-WebPrintToolband.dll

O4 - HKLM..Run: [soundMAX] "C:ProgramAnalog DevicesSoundMAXSmax4.exe" /tray

O4 - HKLM..Run: [Cpu Level Up help] C:ProgramASUSAI SuiteCpuLevelUpHelp.exe

O4 - HKLM..Run: [ZoneAlarm Client] "C:ProgramZone LabsZoneAlarmzlclient.exe"

O4 - HKLM..Run: [inCD] d:ProgramAheadInCDInCD.exe

O4 - HKUSS-1-5-19..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUSS-1-5-20..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUSS-1-5-18..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS.DEFAULT..Run: [CTFMON.EXE] C:WINDOWSSystem32CTFMON.EXE (User 'Default user')

O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://d:ProgramCanonEasy-WebPrintResource.dll/RC_AddToList.html

O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://d:ProgramCanonEasy-WebPrintResource.dll/RC_HSPrint.html

O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://d:ProgramCanonEasy-WebPrintResource.dll/RC_Preview.html

O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://d:ProgramCanonEasy-WebPrintResource.dll/RC_Print.html

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:ProgramJavajre1.6.0_04binssv.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:ProgramJavajre1.6.0_04binssv.dll

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:WINDOWSNetwork Diagnosticxpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:WINDOWSNetwork Diagnosticxpnetdiag.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:ProgramMessengermsmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:ProgramMessengermsmsgs.exe

O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:WINDOWSsystem32Ati2evxx.exe

O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:WINDOWSsystem32ati2sgag.exe

O23 - Service: InCD Helper (InCDsrv) - Nero AG - d:ProgramAheadInCDInCDsrv.exe

O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Check Point Software Technologies LTD - C:WINDOWSsystem32ZoneLabsvsmon.exe

--

End of file - 4128 bytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InCD brukar suga mycket på min dator, men det jag undrar över är "xpnetdiag.exe", jag vet att den tillhör ett microsoftprogram, men den är även ansedd som "skadlig programvara"

Your PC may be infected. The presence of a file called XPNETDIAG.EXE is a possible sign of infection.

http://www.prevx.com/filenames/13052058023...ETDIAG.EXE.html

Jag har också sp3, och jag har inte den filen installerad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Networkdiagnostics är ju ett MS prg, så det ska ni låta bli!

Kan köras automatiskt från IE vid problem med anslutningen, och funkar mycket bra!

Däremot så är InCD ett klart trött prg, det fordrar ju en special-formaterad CD/DVD så att det kan skriva direkt till CD/DVD precis som till en hårddisk, så det ligger ju o bevakar det hela tiden, ta bort, det har man ingen nytta av om man har en hårddisk eller ett USB-minne.

Och det där ämlans Easy-WebPrint ska du ju ta bort, det kraschar bara IE stup i ett!

Ta bort ATI HotKeyPoller också, bara resursslösande.

Och byt version på Java, finns färskare.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Networkdiagnostics är ju ett MS prg, så det ska ni låta bli!

Alla Ms-Program är inte bra... ;), xpnetdiag.exe håller som sagt kontakt med yttervärlden och utnyttjas av div fulingar.

Håller med om att det kan vara bra att ha om man måste diagnostisera sitt nätverk men i övrigt är det inget att ha.

Datorn fungerar utmärkt utan att xpnetdiag.exe behöver vara installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ati HotKey Poller kan du nog inte avinstallera (utan att avinstallera ATI-drivrutinerna). Däremot kan du inaktivera den tjänsten, liksom ATI Smart.

Skriv services.msc i Kör, dubbelklicka på båda tjänsterna och inaktivera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort xpnetdiag, incd och ändrat  ATI hotkeypoller och ATI smart till manuell start.

Detta gör dock ingen skillnad på mitt problem, som är när man loggar ut och får den blå windows rutan som säger "sparar inställningar" här står datorn och tuggar i ~140 sek. sedan när man ska logga in igen tar det ~30 från det att man tryckt på användarkonto "knappen" innan den loggar in.

När den väl börjar logga in går det dock snabbt.

I övrigt går datorn utmärkt när man är inloggad.

Jag misstänker att det är någon windowsuppdatering som spökar för mig, har börjat kolla dessa får se om jag hittar något intressant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, efter det att jag kollade på din log från första posten.

ZoneAlarm...

Nu, när du har den så kommer frågan, har du Outlook eller någon annan epostklient eller använder du bara webepost typ gmail yahoo eller liknande?

Om du bara använder gmail eller någon annan webepost, behöver du inte skanna eposten med zonealarm.

Och den tenderar till att suga rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...