Gå till innehåll

Vista 64 hänger sig hela tiden.


lasse_kongo81

Recommended Posts

Jag har tjackat en ny burk för ca 6 månader sedan. Har tidigare använt xp. Till den nya datorn så följde vista med.

Problemet är att det hänger sig hela jävla tiden. Sitter man och jobbar med datorn en dag så hänger det sig garanterat 6-7 gånger. Det är nästan alltid när man öppnar ett nytt fönster i explorer, eller när man startar upp ett nytt program. Jag har försökt installera alla nya updates osv, men inget hjälper. Är inte så haj på datorer själv, så jag skulle uppskatta om någon känner igen problemet och kan hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt en fabriksbyggd, färdiginstallerad dator, så behöver du troligen uppdatera Bios och alla drivrutiner, samt rensa bort allt skräp som datortillverkarna skickar med nu för tiden. Service Pack 1 samt uppdateringar, till Vista, utgår jag från att du redan har installerat. Bios och drivrutiner hittar du på datorns hemsida, och hjälp med rensning kan du få av programmet The PC Decrapifier (se länk). Behöver du hjälp med att hitta dom rätta drivrutinerna och bios, så behöver vi veta exakt datormodell!

http://www.pcdecrapifier.com/download

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ofta för mig också på mitt 32 bitars Vista Home P, Asus Bärbar. Ofta när jag startar ett nytt program. Händer 0-5 gånger per dag. Då stänger jag locket, gör något annat i 10 minuter medan datorn ställs i viloläge och sedan kan jag starta datorn igen. Det är dock störigt.  ::) Köpte datorn nyss med Vista och har gjort det som sas i föregående tråd förutom BIOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack grabbar att ni tar er tid. Jag ska försöka förtydliga mig lite.

När datorn hänger sig, så låser sig allting. Musen och tangentbordet fungerar inte. allt är stenlåst. Enda att göra är att starta om.

Jag har inte köpt en fabriksbyggd dator, utan ett "datorpaket" från en butik. Det här är vad som stod på specen.

AMD ATHLON 64 x2 6000+AM2

500GB Samdung HDD Sata2

4GB Kingston DDR 2 667 MHz

Asus GeForce 8500GT Magic PCI-E 512MB

DVD/RW LG/Samsung 20x Dual Layer

7:1 Channel Audio

1GB Fast Ethernet

Miditower Black 450w/CE 2*USB front BigFan

3*5,25 1*3,5"ATX

Vista Home Premium 64

Datorn höll på att hänga sig redan innan jag hunnit installera några egna program på den, så det beror knappast på ngt nytillkommet.

Anyways, hoppas det hjälpte på ngt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt.... en uppdatering av bios och drivrutiner är tipset som blir allt hetare!   ;)

Vi behöver veta namn och beteckning på moderkortet för att hjälpa till med det! Vet du inte, så kan du ta hjälp av programmet SIW... laddas ner gratis på följande direktlänk!

http://www.gtopala.com/download/siw-setup.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När datorn hänger sig, så låser sig allting. Musen och tangentbordet fungerar inte. allt är stenlåst. Enda att göra är att starta om.

Datorn höll på att hänga sig redan innan jag hunnit installera några egna program på den, så det beror knappast på ngt nytillkommet.

Låter lite som det problemet jag hade med min dator (Windows Vista Ultimate 64bit). Samma sak här, allt vart stenlåst och det enda som gick var att stänga av och sätta på med knappen som sitter på chassit. Hade inte heller installerat någonting innan det började hända saker så det slutade med att jag lämnade in den till företaget som hade byggt den till mig. Efter 2,5 veckor så fick jag tillbaka den och dom hade kört en massa tester och så vidare men inte hittat något fel... Det dom gjorde var att installera om operativsystemet och nu har den funkat felfritt i 2 veckor.

jag hoppas innerligt att det inte är samma problem men det återstår att se... Och har du garantin kvar så är mitt råd att du lämnar in den så att dom får ta sig en titt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...