Gå till innehåll

Inget utrymme på C:


bece

Recommended Posts

  • På min HTPC, som jag har Vista64 Home Premium (OEM) installerat på, så har det hänt nånting.
    Kollar jag i Utforskaren så har jag bara 2,23 av 48,8GB ledigt på C:.
    • [li]1: Installerade WebGuide4 för att kunna styra inspelningar från en annan dator.
http://www.asciiexpress.com/webguide/[/li]
[li]2: WebGuide hängde sej hela tiden när jag skulle konfigurera det så jag avinstallerade det[/li]
[li]3: När jag dagen efter startade MediaCenter såg jag att det program som jag hade schmalagt för inspelning dagen innan var markerat som om det höll på och spelades in, och det program som skulle spelas in just då fanns inte med under "inspealde program".[/li]
[li]4: Försökte köra en Systemåterställning, men när jag kollade till datorn lite senare så fick jag meddelandet att Systemåterställning inte hade gjorts pga. för lite hårddiskutrymme.[/li]
[li]5: Kollade Utforskaren och upptäckte då att jag inte hade mycket mer än 2GB (av 48GB) ledigt. Förutom Vista så är bara några små program installerade typ Haalii , FFDShow, PowerDVD, AVG Antivirus, AC3filter...[/li]
[li]6: Defragmenterade C:.
[/li][li]7: Hittade under "Program och funktioner" något som heter Cassini och som tydligen installerades ihop med WebGuide, så jag avinstallerade det också.[/li]
[li]8: Körde diskrensningsverktyget och tog bort det jag vågade ta bort.... körde det igen och tog bort gamla systemåterställningar.[/li]
[li]9: Körde "chkdsk C: /f"[/li]

Ett antal omstarter har tillkommit också, men C: är fortfarande full.

Vad göra?

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den hade jag inte läst, tack. =)

Jag körde verktyget VSP1CLN.EXE och har nu 3,75GB av 48,8GB ledigt. :'(

Jag kollade även storleken på WinSxS-mappen, och den var på 10GB stor, men förstod inte riktigt hur jag ska gå till väga för att rensa i den.

I slutet på artikeln du länkade till så stod det

Skillnaden mot i Windows XP är stor, där uppdateringar installerar endast den senaste versionen och sedan läggs de föregående filerna i uppdateringens avinstallationsmapp. Om du kollar i Windowsmappen och visar dolda filer så ser du dom blå mapparna som heter exempelvis "$NtUninstallKB942763$". Dessa blåa mappar kan riskfritt tas bort men då du gör det går det inte att avinstallera dessa uppdateringar.

Jag antar att det bara gäller XP, för jag kan nämligen inte hitta några sådana filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara systemåterställningspunkter som gör att diskutrymmet tar slut. Om du rensa dessa kan du återfå en del av diskutrymmet.

Jag trodde jag hade tagit bort alla systemåterställningspunkter, utom den senaste, genom "Diskrensning -> Alla användare -> Fler alternativ -> Systemåterställning och skuggkopior -> Rensa".

Men när jag sedan går in i Systemåterställing så har jag ändå 12 olika systemåterställningspunkter att välja på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! :>

Jag har nu kollat, och återställningspunkterna tar upp drygt 7GB.

Som jag skrev tidigare så är WinSxS-mappen 10GB stor.

Som det är nu så har jag 3,67GB av 48,8GB ledigt...... jag har installerade program (som jag vet om) som tar upp mindre än 2GB.

Återställningspunkter, WinSxS-mappen och installerade program tar alltså upp knappt 20GB.

Det går inte ihop. Vad mer kan jag göra i jakten på vad som upptar mitt utrymme på C:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi en klar bild av vad som tar upp diskutrymmet! :)

20GB systemåterställningspunkter

17GB Windows

8GB pagefile + hibernate-filen. Om du inte använder Viloläge kan du stänga av hibernation eller använda Diskrensningsverktyget för att ta bort den, då spar du 4GB direkt. Storleken på pagefilen kan du justera men det är rekommenderat att låta Windows hantera detta.

Till det kommer program och andra filer men på det hela taget stämmer summan med hur mycket diskutrymme som finns kvar i förhållande till diskens storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort vilolägesfilerna med diskrensningsverktyget, efter det hade jag 7GB ledigt utrymme.

Nu gick det att köra en systemåterställning, och när den var klar så hade jag 20GB ledigt utrymme på disken.

TreeSize låg inte kvar, så jag har inte hunnit kolla vad det är som skiljer.

Tack för all hjälp! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...