Gå till innehåll

Vad har jag strulat till nu, BOOTMGR saknas


tomorrow

Recommended Posts

Fick recovery skivor från FS i dag. Då tänkte jag prova att installera Vista på en ny formaterad HD.

Drog ur SATA kontakten och power kontakten från original HD:n.

Kopplade en lång SATA kabel och power kabel till en "lös" HD liggande på bänken.

Installerade Vista med skivorna jag fått från FS med utmärkt resultat på den "lösa" HD:n.

Kopplar ur den "lösa" HD:n och kopplar in SATA och power kablarna i original HD:n.

Startar datorn och upp kommer "BOOTMGR Sakans" Tryck ctrl,alt,del för omstart.

Det hjälper ju inte. Har jag strulat till det igen nu. HJÄLP  Måste få igång original HD:n.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa växla mellan olika sata kontakterna.

Det borde sitta två kontakter på en och samma sladd, en master och slave.

Om du är osäker på master och slave så testa en efter en sata kontakt som finns, så hittas säkert boten på disken.

Skulle tro det är något sånt som felar bara då jag själv råkar ut för det ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick recovery skivor från FS i dag. Då tänkte jag prova att installera Vista på en ny formaterad HD.

Drog ur SATA kontakten och power kontakten från original HD:n.

Kopplade en lång SATA kabel och power kabel till en "lös" HD liggande på bänken.

Installerade Vista med skivorna jag fått från FS med utmärkt resultat på den "lösa" HD:n.

Kopplar ur den "lösa" HD:n och kopplar in SATA och power kablarna i original HD:n.

Startar datorn och upp kommer "BOOTMGR Sakans" Tryck ctrl,alt,del för omstart.

Det hjälper ju inte. Har jag strulat till det igen nu. HJÄLP  Måste få igång original HD:n.

/tomorrow

I med recoveryskivan igen, och boota upp på den, sen kör du en "startreparation"!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stim och peolund och tack för att ni bryr er!

Växla kontakter gäller väl inte när det är SATA.

Har dock provat i alla fyra sata kontakter som finns på moderkortet.

I BIOS stoe bootdevice på HD precis som tidigare.

Några fler tips !

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son och TACK !

Bytte till den "lösa" HD:n och det var samma fel där när jag bootade.

Då, "I med recoveryskivan igen, och boota upp på den, sen kör du en "startreparation" som du skrev. Fixade den "lösa" HD:n.

Ur med den och in med original HD:n.

Bootade på recoverydvd:n och fixade original HD:n också.

TACK TACK TACK !

Nu ska jag inte pilla mer (tror jag (det är ju så kul)) i kvöll iallafall så ni kan andas ut.

/tomorrow   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stim och peolund och tack för att ni bryr er!

Växla kontakter gäller väl inte när det är SATA.

/tomorrow

Nej det är sant, vet inte vad jag tänkte på här nu och blandade ihop med ström kontakterna. Det skulle förståss vara sata kontakterna som går till moderkortet. Kunde kanske själv behöva lite blunder jag med nu.  ;)

Bra att det löste sig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var skönt att det löste sig så fort och smidigt.

Men varför blir det så här ?

Har jag förorsakat det, och om så är fallet, hur ska jag undvika det.

Vore tacksam om någon vill ta sig tid och förklara för en gammal gubbe.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte var det beror på riktigt men som jag fattar det brukar den vilja leta på Disk 0 eller sata kontakt/port 0 eller hur man nu ska beskriva det.

I Windows Diskhanteraren i kontrollpanelen kan det stå typ

Disk 0

Disk 1

Disk 2 osv

om man har flera diskar och där Windows är installerat så verkar den helst vilja boota från Disk/port 0. Det verkar kvitta om det en gång bootat upp redan så bootar den även om disken efteråt flyttas om lite hur som helst, säg om man flyttar så den istället har placeringen Disk 2.

Du kan gå in och kolla hur det ser ut under kontrollpanelen > administrationsverktyg > Datorhantering och där välja Diskhanteraren. Har man bara windows disken inkopplat får den alltid Disk 0 men kan ändras till något annat om man pluggar in en till disk.

Brukar ofta få pilla med kontakterna om Windows inte är på Disk 0 efter man pluggat in fler diskar då jag alltid vill ha själva Windows disken på disk 0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...