Gå till innehåll

USB-problem


Gäst Naturguiden

Recommended Posts

Gäst Naturguiden

Jag har tittat i enhetshanteraren och där finns inga Gula utropstecken

Jag har 4 USB bak i datorn (Funkar) och 2+(http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,143500000)

Men den http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,143500000 funkar inte alls

där det är två funkar 1 medans den andra säker att det är något fel

Någon som också upplever detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kopplat USB-kabeln till moderkortet?'

Jag monterade samma på dotterns och glömde att koppla in usb-kabeln från kortläsaren till USB-kontakten på moderkortet... eftersom du inte får något fel i enhetshanteraren har du nog missat detta.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Den sitter i där den skall ju eller får nog ta och kolla upp instruktionsboken en gång till och se om det är fel någonstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vanligt att moderkort INTE supportar ALLA tillgängliga USB-kontakter på moderkortet SAMTIDIGT.

Dvs har man typ 6/8 i bak, och 2 i fram, så kanske de 2 fram bara funkar om man INTE har nåt i ett av paren i bak.  Om man lusläser manualen till sitt moderkort, så kanske det framgår om det är så.

/LbL!

Edit:  Men nu ser jag att du har ett ASUS M2N-E SLI, är det så ??

Isåfall har du ju t.o.m. två olika lediga USB-kontakter på moderkortet, USB56 och USB78, så har du provat med båda, och har du vänt kontakten RÄTT, den är ju 'kodad' så att det fattas ett ben på ena sidan ?!  Se sidan 2-27.

Se även till att du sätter SAMTLIGA USBPW12, USBPW34, USBPW56, USBPW78 jumpers på +5VSB, och INTE har dem på +5V bara !!!  Se sidan 2-20.

Hepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Undrar bara vad han menar...

Men jag kommer inte att vara speciellt aktiv under ikväll och fram till nästa söndag

Jag skall spackla barktrumma i några nätter

8)  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din irritation lbl över att du lägger ner intresse, tid och efterforskning för att hjälpa till.

För att sedan inse att frågeställaren inte bryr sig om problemet längre.

Men som Mannemen skriver så får man försöka ha en hövlig ton här, blunda för detta och gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Nu är det så att jag visst bryr mig om det han säger men det har kommit andra saker emellan som är viktigare är att en usb port inte fungerar som jag just nu inte egentligen behöver...

Har varit arbetslös ett år utan att ha haft något att göra och har nu äntligen fått ett nattjobb.... Tycker det får gå före..

Så sluta gnäll på mig......

Skriver själv svar som ingen bryr sig ett dugg i...

Verkar som om man får sluta skriva frågor här... Tydligen så skall man släppa allt som har för händerna och åtgärda datorn först om man får ett förslag ....

Nu skall jag vila mig en stund härifrån typ en vecka

neutral!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Se även till att du sätter SAMTLIGA USBPW12, USBPW34, USBPW56, USBPW78 jumpers på +5VSB, och INTE har dem på +5V bara !!!  Se sidan 2-20.

Du menar alltså att på alla dom tre skall jumpern sitta på 2-3

vet du eller någon annan vad S3 & S4 betyder i instruktionsboken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta inga jumprar för USB-matningen om du inte uttryckligen vill kunna starta upp datorn via

tangentbordet då resten av moderkortet är strömlöst. Kopplar du alla USB-portar mot den svaga

+5VSB matningen så kommer du troligen att få instabilitet.

Du skall endast använda den svaga +5VSB (2-3) matningen till ett specifikt USB-uttag för Tangentbord.

De andra USB-portarna skall ha den vanliga +5V (1-2) matningen vilket är normalinställt.

Har du tangentbord kopplat med standard pluggen så har du byglingen (p2-21) KBPWR för +5VSB (2-3).

Läge S1 - S4 är olika regler för hur nätaggregatet strömsätter olika delar av datorn (vid Vila, viloläge...).

(BIOS inställningar på sidan p4-33)

Men för att återgå till ditt grundproblem som var att din Kortläsare/USB-kontakt inte fungerade.

Detta dubbeluttag utgår väl från moderkortets USB56 eller USB78 (p2-27) !?

Dessa två är dubbelportar med en port per kontakt-rad.

Kortläsaren i fronten har alltså ena halvan av kontakten (USB7) till kort-elektroniken och den andra

halvan (USB8) till USB-uttaget framtill.

På bilden du visade ser du den stift-kodade USB-kontakten (4+5 stift) för både strömmatning och datakanaler.

Se till att du inte lyckats dra ur kontakten inne i kortläsaren (lätt hänt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden
Kortläsaren i fronten har alltså ena halvan av kontakten (USB7) till kort-elektroniken och den andra

halvan (USB8) till USB-uttaget framtill.

På bilden du visade ser du den stift-kodade USB-kontakten (4+5 stift) för både strömmatning och datakanaler.

Se till att du inte lyckats dra ur kontakten inne i kortläsaren (lätt hänt).

Den som går till kortläsaren + usb

har 3 hanar x 2 och 1 hane som det står GND på men då blir det ett stift som är tomt. För de enheter som är fram sitter alltihop och där ingen pinne sitter finns det heller inget stift...

Undrar om texten på kontakterna skall vara vända utåt eller innåt eller om med spelar någon roll vart dom skall sitta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som går till kortläsaren + usb har 3 hanar x 2 och 1 hane som det står GND på...

Jag förstår inte vad du skriver om... om det spelar roll hur kontakterna är vända ?

Du matar ju +5V spänning via kontakten. Det fungerar inte över huvud taget om det inte är rätt kopplat.

Du har lysdioder på läsarens framsida som skall lysa då det är rätt inkopplat.

Kontakten som kommer ut från kortläsaren (som du ser på din egen bildlänk) är en rektangulär honkontakt

med 9 stifthål (där det ensamma stiftet är styrstiftet NC (not connected))

De två röda sladdarna i kontakten är +5V och skall sitta mot 1'an (mot baksidan av datorn).

GND = Jord, svarta trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Det jag kommer att säga nu kommer nog att göra dig nipprig men kontakten ser inte ut så i verkligheten..

Den är i 4 delar, inte sammansatt

2 stora delar med 3 kontakter i

2 små delar med 1 kontakt i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det se ut så här:

_____________  ______

[ röd  vit  grön ] [ svart ]  NC

_____________  ______

[ röd  vit  grön ] [ svart ]

På kontakterna kan det stå:

VCC2 D2-  D2+   GND2

(röd) (vit) (grön) (svart)

VCC1  D1-  D1+   GND1

(röd) (vit) (grön) (svart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...