T@wo Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Hej, vill testa att koda en egen hemsida och undrar vad det är jag behöver? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grinders Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Bestäm vilken språk som du skall programera med - Html , Java , PHP mm. Du skall ha en program som ex. Adobe Dreamweaver som du kan med hjälp av koda en hemsida. /grinders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 För den som vill testa att koda en egen hemsida är nog Dreamweaver i dyraste laget. Amaya är ett gratisalternativ. KompoZer är ett annat, baserat på Nvu. Vill man lära sig html-kodning från grunden, kan man ju börja med Anteckningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Hej,vill testa att koda en egen hemsida och undrar vad det är jag behöver? Anteckningar och html kunskap. Börja alltid med HTML innan något annat. Det är inte att rekommendera börja med PHP, ASP eller liknande om du inte kan HTML först. PHP t.ex, är i princip helt värdelöst och oanvändbart utan HTML. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 När man gör hemsidor gör man vanliga dokument, fast istället för att dokumenten sparas binärt så sparas dom som text. Texten som sparas är HTML och beskriver helt enkelt vad och hur det ska stå på dokumentet / sidan. Därför är det svinlätt att göra en hemsida - öppna bara Word och gör ett fint dokument sen sparar du det som HTML så är du klar. Som jag sagt tusen gånger så är HTML inte alls programmering, du kan inte programmera något alls med HTML. Det är bara till för att beskriva hur texten / bilderna ska se ut, typ teckensnitt osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted November 3, 2008 Share Posted November 3, 2008 Om du är student med csn-kort får du Microsoft Expression 2 gratis - innehåller ett bra hemsideprogram. https://www.dreamspark.com/default.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T@wo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Om du är student med csn-kort får du Microsoft Expression 2 gratis - innehåller ett bra hemsideprogram.https://www.dreamspark.com/default.aspx Tyvärr så finns inte min skola med som jag måste välja för att få programmet.... :S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T@wo Posted November 3, 2008 Author Share Posted November 3, 2008 Ok, alltså blir det någon slags av HTML liknande... Finns det något program som jag kan ta hjälp av och så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts