Gå till innehåll

Vägrar spara fil efter ändring


Gog

Recommended Posts

Jag har ett problem med filer tex Notpad. Jag öppnar en befintlig fil, tex en configurationsfil, med notepad och skall ändra lite i den. När jag är klar och skall spara så får jag upp en varningsruta där det står:

Can not create the C:.....MinFil.

Make sure that the path and filename are correct.

Jag har hittils löst det med att spara min fil i en annan mapp och sedan kopiera över den i den rätta mappen och på så sätt ersätta den gamla filen.

Någon som har en lösning?

/Jojje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen behöver du administratörsbehörighet för att ändra/spara dessa filer! Så fungerar det med t.ex systemfiler! Lösningen är att spara på annan plats och flytta, med UAC-godkännande, precis som du gör nu, eller att ta över ägarskapet med fullständig rättighet på filen innan du redigerar... men då öppnar du upp filen för eventuell otillbörlig manipulation!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dessutom skillnad på om du kör Notepad eller Wordpad. Jag tror att det är en bugg med Notepad för även om du kör det som admin så kan det inte spara vissa filer. Kör Wordpad istället, det lär fungera bättre!

Jag testade att köra Notepad som admin och som du säger så kan den inte spara filer då heller.

Dessutom borde ju ett bra program ta fram UAC:en om man försöker spara systemfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Stenis skriver är detta nog en generell Notepad bugg.

Jag har noterat detta på farssans Windows XP några gånger, men där får jag alltid valet att spara filen

manuellt och då pekar jag ut originalfilen och sparar. Inga problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...