Gå till innehåll

Från ADSL till Telia FiberLAN


Recommended Posts

Hoppas det finns någon där ute som kan ge mig en vägledning. Jag har just lämnat ADSL-världen (AllTele) för fiberLan (Teliasonera). Jag har ett modem som jag använde för ADSL-trafiken. Ett speedtouch 716g. Jag vill använda det för att ånyo ge mina datorer tillgång till Internet. Just nu kan jag bara köra en dator i taget genom en switch. När jag är inne för att administrera modemet klagar det på att den är inte ansluten till ADSL-trafik. Och det vill jag ju inte heller. Jag vill ju att den skall förstå att den skall ut på fiberlanet. Vad gör jag för att "rensa" bort allt som har med ADSL att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju möjligt att det kanske går att använda ett ADSL-modem på så vis, men jag tvivlar på att det är enkelt.

Vad som däremot både är enkelt och billigt, är ju att köpa en Switch med Router, för bara 165:- eller lite mer, beror på vad man vill ha.

Titta på t ex:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13022

http://netgear.se/Products/Switches/Deskto...ches/FS605.aspx

och

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17513

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det finns någon där ute som kan ge mig en vägledning. Jag har just lämnat ADSL-världen (AllTele) för fiberLan (Teliasonera). Jag har ett modem som jag använde för ADSL-trafiken. Ett speedtouch 716g. Jag vill använda det för att ånyo ge mina datorer tillgång till Internet. Just nu kan jag bara köra en dator i taget genom en switch. När jag är inne för att administrera modemet klagar det på att den är inte ansluten till ADSL-trafik. Och det vill jag ju inte heller. Jag vill ju att den skall förstå att den skall ut på fiberlanet. Vad gör jag för att "rensa" bort allt som har med ADSL att göra?

ADSL-modemet kan du kasta... vad du behöver är en router... varken mer eller mindre! På följande länk hittar du några att välja på! Vill du ha trådlöst så kan du kika på länk Nr.2!

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&am...3&genre=197

http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&am...&genre=2145

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har förstått att det är en router och Speedtouch lär ju faktiskt OCKSÅ vara en router. Av de alternativ som jag sett från bägge er som svarat så hittar jag ju sådana som jag känner igen där de är uppsatta som ADSL/router/firewall så jag fattar egentligen inte vad som skulle vara skillnad med min Speedtouch 716g. Jag får väl titta närmare Netgear och D-link då och se vad de kan erbjuda och vad  Webhallen, Dustin eller NetonNet har inne för tillfället.

Tack så länge så återkommer jag om hur det går. Och vet ni en aktiv länk för hur man tankar hem build 6801 av Windows 7 så vill jag gärna få veta. Den som nämts i den tråden (Windows 7 (beta)) har inte fungerat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har förstått att det är en router och Speedtouch lär ju faktiskt OCKSÅ vara en router. Av de alternativ som jag sett från bägge er som svarat så hittar jag ju sådana som jag känner igen där de är uppsatta som ADSL/router/firewall så jag fattar egentligen inte vad som skulle vara skillnad med min Speedtouch 716g.

Det handlar framför allt om Firmware... d.v.s programvaran som ser till att din router/modem fungerar. Den du har är anpassad för att routa signalen från adsl-modemet, men skulle egentligen kunna fungera som enbart router om det fanns ett sätt att stänga av modemdelen. Nu tror jag inte att det gör det, och jag utgår ifrån att du inte har kunskaperna som krävs för att hacka firmware så att det fungerar. Du behöver alltså en REN router, utan inbyggt modem. Vill du komma billigt undan, så kan jag meddela att D-Link´s

DIR-100/DIR-120 fungerar oklanderligt ihop med Telias fiberlan. Jag kör den kombinationen själv sedan något år tillbaka.

Edit:

Glöm inte att uppgradera routerns firmware till senaste version, så fort du har fått det inkopplat... oavsett vilket märke/modell du väljer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack e-son. Där kom det förlösande svaret. OK. Då kollar jag D-link 120. Återkommer med information om hur det gick.

EDIT: Jaha, då har det gått ett dygn och jag har skaffat en router. Det blev dock inte D-link utan en motsvarande från Netgear en trådlös router med 4 lanportar. Och än så länge fungerar det bra. Thomson, som gör Speedtouch, har också varit i kontakt med mig men jag är inte säker på att deras optiska kabel skulle lösa problemet. Så nu är det bara att kolla att alla datorer kommer i kontakt med varandra och med internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Så nu är det bara att kolla att alla datorer kommer i kontakt med varandra och med internet.

Fortsättning med nya frågor. Jotack, de två datorerna som är inkopplade för tillfället har kontakt med varandra. Skall utöka det här så småningom så att jag kan backaup den bärbara också. Men i och med den bärbara har alla mina fasta portar blivit upptagna. Teoretiskt kan jag ansluta trådlöst till routern men i samband med uppdatering är det ju än så länge inte så bra och säkert har jag hört. Jag har en 8 portars SWITCH liggandes (Netgear GS108). Vad jag förstår så kan jag koppla in alla mina datorer på SWITCHEN innan en nätverkskabel går från SWITCHEN till ROUTERN och vidare ut på FIBERLANET. Routern delar ju internt ut en IP-adress till varje ansluten dator och ger ju också varje dator möjlighet att kunna kommunicera individuellt med INTERNET (t.ex.). Får datorerna som sitter i SWITCHEN fortfarande sina interna IP-adresser från ROUTERN eller måste de manuellt förses med en ip-adress (tex 192.68.1.1, 192.68.1.2, osv) för att kunna prata med varandra och för att kunna kommunicera med INTERNET?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får datorerna som sitter i SWITCHEN fortfarande sina interna IP-adresser från ROUTERN eller måste de manuellt förses med en ip-adress (tex 192.68.1.1, 192.68.1.2, osv) för att kunna prata med varandra och för att kunna kommunicera med INTERNET?

[LÖST]: OK. Jag hoppade - utan skyddsnät. Jag prövade med switchen och nu vet jag svaret. Det fungerar med bägge datorerna utan några problem. Nu är det dags att pröva med den bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...