Stim Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Nästa vecka köper jag troligen nya Nikon D700, med passande objektiv, batterigrepp, minneskort och alltihop. Summa på närmare 30.000kr för alltihopa om jag räknat rätt. Dock, samtidigt är jag otroligt sugen på en ny, en värsting burk på samma gång. Ska man satsa på en ny burk eller på en kamera är den svåra, ångestfyllda frågan. Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra riktigt. En ny burk, med lite mer kräm i skulle inte vara helt dumt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 -> Summa på närmare 30.000kr för alltihopa om jag räknat rätt. Hoppas du är proffsfotograf, eller åtminstone Rik ... --!! /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Satsa på kameran, och framförallt på objektiven, som du kan fortsätta att använda om du köper en ny Nikon-kamera om 20–30 år. (Nikon har använt samma objektivfattning sedan 1959!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Hi hi hi... -> objektvi Hehehe! /LbL! ;D 8) --!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted November 19, 2008 Author Share Posted November 19, 2008 JoWa, du har inte nån bra objektiv att rekommendera, nån speciellt framtagen för D700:an, för FX formatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 JoWa, du har inte nån bra objektiv att rekommendera, nån speciellt framtagen för D700:an, för FX formatet? Tyvärr följer jag inte längre objektivtester som jag gjorde förr… Använder själv en Sony DSC-R1 och behöver således inte fundera på objektivval. Den har precis ett sådant objektiv som jag skulle välja till en systemkamera. Motsvarande 24–120 mm brännvidd, extremt låg distorsion, försumbar kromatisk aberration, antireflexbehandling i toppklass. (Kort sagt: Carl Zeiss har varit inblandat!) Tidningen FOTO har bra objektivtest som du lämpligen kan studera inför köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Jag skulle nog rekommendera fast brännvidd. Zoom objektiven har "normalt" sett en lägre ljusstyrka, dyrare och mindre skarptecknande. Men är flexibla. (det beror på hur "kräsen" man är och vad man är "ute efter") Vidvinkel 24,28,35, tele 105,200-300.(23.9*36) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Sen hänger det bara på den "bakom kameran" hur bra det skall se ut, och inte minst lite Photoshopkunskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stim Posted November 22, 2008 Author Share Posted November 22, 2008 Beslutat är att det nog får bli kameran ändå. Ny burk med mer kräm i hade inte varit helt fel men den här får duga ett tag till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest DimensionX Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Beslutat är att det nog får bli kameran ändå.Ny burk med mer kräm i hade inte varit helt fel men den här får duga ett tag till. Låter som ett klokt beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts