Gå till innehåll

[LÖST] Hjälp att reparera Windows, eller vad skall jag göra?


JoWa

Recommended Posts

Om dvd, eller hårddisken ligger först har ingen betydelse... Om du har fler diskar "ide" och "sata" blandat, kan det bli så om du har otur att din sata-disk kommer som nr två...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 71
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Om dvd, eller hårddisken ligger först har ingen betydelse... Om du har fler diskar "ide" och "sata" blandat, kan det bli så om du har otur att din sata-disk kommer som nr två...

Endast sata-disken är inkopplad, och endast två startenheter är aktiverade i BIOS.

Nu går CHKDSK långsamt. Dröjde länge vid 69%, och nu har den stått på 70% ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde chkdsk /p /r och sedan BootCfg /rebuild, men med samma resultat som tidigare. ??? Ingen framgång således.

Vad är nästa steg?

Sista steget är väl att använda en annan systemdisk, koppla in sata-disken som slav och rädda allt av värde, och sedan formatera den. Hoppas att det finns ett eller annat steg att ta dessförinnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag var inte tillgänglig för svar igår, låg i soffan och glodde på gamla avsnitt av 'Allo ' Allo, därav att det kommer seeeeeent svar nu istället...  ;)  )

-> Det går inte att skapa filen hal.dll

Har du tittat inuti   i386   att du kan SE  hal.dl_   där ??

Så att inte CDn är paj ??   Prova att kopiera   hal.dl_ därifrån till varsomhelst på hårddisken.

Gör sen Expand på den när den ligger på hårddisken redan.

KAM ju vara som så att CDn är svårläst, och därav att Expand inte klarar av att expandera den.

Kan nån (Venoms ?!) som har en SVENSK   hal.dll SP3-version, i system32, kopiera den och lägga den här ?!  Jag kör ju engelsk...   ZIPpa den INTE då!

Den är bara 132kb expanderad och färdig, så det är ju bara att haka på den på ett inlägg.

Det är förresten inte säkert den filen är Language-känslig, så prova min engelska jag hänger på här, kan iallafall inte bli värre!    :D

Dessutom ser du ju då om Windows ger ett ANNAT felmeddelande!

Ibland kan det faktiskt vara så 'enkelt' som att en viss fil råkat hamna i en sektor som senare har fått ett fel, så det kanske inte alls är fel på själva filen, utan bara på sektorn.

Då kan man råka ut för att ÄVEN om man lägger dit en ny likadan fil, så funkar det ändå inte, eftersom den nyare filen skriver över den gamla PÅ SAMMA - FELAKTIGA - ställe på hårddisken....

Så BYT NAMN på gamla hall.dll (lägg till BAKOM gamla EXTensionen, annars hittar filsystemet ändå filen, dvs döp den gamla till hal.dll.ORG t ex), kopiera INTE bara över den!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt lbl, man får ligga på soffan en lördagkväll. ;)

Jag har faktiskt gjort 2 XP-skivor med SP3, så jag kan ju testa med den andra.

Har just kört igång CHKDSK /p /r igen. I går såg jag aldrig att det blev 100 % klart. ??? 62 % nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kan jag ta ur Windows-cd:n medan Återställningskonsolen körs?

Njaaee, men det tror jag du kan, det är ju bara en DOS-promt, så det ska nog inte spela nån roll, och spelar det roll (när/om du gör nåt), så lär den säga till att den saknar CDn.

NU ska jag åter dra mig tillbaka till soffan o kolla några fler avsnitt av 'Allo 'Allo!      8)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 %!

Diskett är uteslutet. Kan jag ta ur Windows-cd:n medan Återställningskonsolen körs?

Jag tycker du ska ta en rejäl titt i den här där man gjorde all "grundforskning" om hal.dll trubbel, några MVPer som rotade.

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Som du ser så måste vissa flytta disken till en annan dator och kopiera den som finns i i386 mappen. (sista delen)

HAL fel finns förövrigt både i WIndows och Linuxburkar...  "tvi faun"  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så måste vissa flytta disken till en annan dator och kopiera den som finns i i386 mappen. (sista delen)

OK, jag testar med en gammal systemdisk (med Windows-installationen bevarad) och sata-disken som slav.

Kan det tänkas att fler filer behöver kopieras? ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så måste vissa flytta disken till en annan dator och kopiera den som finns i i386 mappen. (sista delen)

OK, jag testar med en gammal systemdisk (med Windows-installationen bevarad) och sata-disken som slav.

Kan det tänkas att fler filer behöver kopieras? ???

Läs hela stycket under "Update" > slutet

Added Hard drive to a 2nd WORKING XP PRO System. As Slave on Cable select.
Hal.dll may or may not be found in D:WINDOWSSystem32 either way its no good.

A working copy of hal.dll WILL be found in C:WINDOWSServicePackFilesi386

COPY THAT FILE D:WINDOWSServicePackFilesi386hal.dll

And Paste it to D:WINDOWSSystem32 folder; if it asks to overwrite say YES.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack plun.

Jag har ingen C:WINDOWSServicePackFilesi386, efterom SP3 var integrerat i installationen. Skall jag ta HAL.DL_ från cd:n hellre än från det installerade WIndows? Dock har jag tillgång till C:WINDOWSServicePackFilesi386 tillhörande en annan dator. Är det bäst att ta den, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack plun.

Jag har ingen C:WINDOWSServicePackFilesi386, efterom SP3 var integrerat i installationen. Skall jag ta HAL.DL_ från cd:n hellre än från det installerade WIndows? Dock har jag tillgång till C:WINDOWSServicePackFilesi386 tillhörande en annan dator. Är det bäst att ta den, kanske?

Om du läser hela så verkar kruxet vara med en OEM version... därför han tar filen från en FUNGERANDE installation via

en master/slave lösning. 

Du är ju en van användare så det är nog bara att labba på.

Sen grundorsaken är troligen hur disken är formaterad, ref i början till Seagate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

En image borde väl funka? förutsatt att man har tillgång till Acronis eller liknande?

På så sätt borde man väl kunna föra över eller rädda vilken OEM installation som helst?

Om jag inte pratar i nattmössan förstås. Alternativt kan man ju ta en image ändå eftersom man kan bläddra i alla filer och "utforska" en image.

Då kunde man ju även ta bort eller byta ut enstaka filer så att registreringen blir rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått igång Windows på den gamla systemdisken. Kommer åt sata-disken, och ser att Hal.dll saknas i system32, likaså den tidigare saknade shutdown.exe.

Men det tycks vara värre än så.

C:WINDOWSsystem32 (den gamla installationen) innehåller 2 397 objekt (plus 8 dolda), 510 mb

D:WINDOWSsystem32 (den nya, trasiga installationen) innehåller 381 objekt (plus 8 dolda), 111 mb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...