Gå till innehåll

[LÖST] Kan dålig responstid på skärmen påverka i spel?


Recommended Posts

-> Kan dålig responstid för skärmen påverka så tex. spelet hackar i grafiken?

Ja, det är ju därför man ska ha så snabb responstid som möjligt.   Men skillnaden mellan t ex 5ms och 2ms är försumbar för normala människor.

Men det KAN ju oxå vara så att det är dåligt skrivna drivrutiner, för de är MINST lika viktiga som responstiden!

Det är samma effekt som 100Hz Tv <> 50Hz Tv vid sportevenemang, det blir släpspår på bilden.

Köp ALDRIG en 50Hz Tv nu för tiden när det finns 100Hz LCD!   Philips är dessutom nere i bara 3ms för sin 100Hz, men jag tror Sony har en 200Hz, men den är bara 6ms...

Men en 42" 100Hz Philips LCD Full-HD Tv med 3ms funkar perfa att spela datorspel på, inget hackande där inte!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Responstid har inget med spelets prestanda att göra. Spelet skriver i grafikkortets minne vilka rutor som ska visas och sen är det upp till skärmen att visa rutorna så bra den kan.

Responstid är tiden en pixel tar på sig att byta färg, det bryr inte spelet sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du online kan ju uppkopplingen vara dålig.Gör det klassiska och dra ut strömkabeln i en halv min.och återställ routern om du har någon.Kör en tp-test och använd verktygen där för att trimma den.det KAN faktiskt göra susen.Eller koppla förbi routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig responstid kan medföra att spelet inte flyter på skärmen, resultat blir att spelet kan hacka, detta har dock inget att göra med din uppkoppling eller grafikkortets prestanda.

Skall du spela på en plattskärm bör du ha 5ms eller lägre i responstid för att skärmen skall hinna uppdatera utan att det påverkar intrycket, detta beror givetvis på vilket spel du spelar, är det ett långsamt spel typ WoW funkar 8ms utan problem men är det ett FPS eller bilspel bör du hålla dig till 5ms eller lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det här har inget att göra med mitt grafikkort eller bredbandsuppkoppling. Jag har ett ATI Radeon HD3870 512MB DDR4 PCI som fortfarande borde klara ev det mesta. Och en fiberlina på 100mbit. Det jag undrar över är skärmen. Jag kör dessutom aldrig några online-spel  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig responstid kan medföra att spelet inte flyter på skärmen, resultat blir att spelet kan hacka, detta har dock inget att göra med din uppkoppling eller grafikkortets prestanda.

Detta är fel.

Spelet vet inget om skärmen, mer än vad för upplösning man ska köra i, och om man vill ha på vertical-sync så måste spelet polla fram när skärmen är i vertical-blank, då man kan skriva till grafikkortets minne utan att skapa upprivna bilder aka "tearing".

Responstid är något som har med skärmen att göra, men spelet renderas i grafikkortet och har inget med den att göra.

Skall du spela på en plattskärm bör du ha 5ms eller lägre i responstid för att skärmen skall hinna uppdatera utan att det påverkar intrycket, detta beror givetvis på vilket spel du spelar, är det ett långsamt spel typ WoW funkar 8ms utan problem men är det ett FPS eller bilspel bör du hålla dig till 5ms eller lägre.

Detta är rätt, om du ska spela t. ex. vem vill bli miljonär så behöver du inte ha snabb respontid.

Respontid har inget med prestanda att göra, ditt spel kommer inte ha bättre prestanda eller bli mindre hackigt på en bättre skärm. (Om vi bortser från att din nuvarande skärm har typ 1 bild/sekund i uppdateringsfrekvens)

Responstid är bara hur oskarpa bilder i rörelse blir.

Min skärm har 16 ms i respontid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In order to achieve the color on a pixel in an LCD panel, a current is applied to the crystals at that pixel to change the state of the crystals. Response times refer to the amount of time it takes for the crystals in the panel to move from an on to off state. A rising response time refers to the amount of time it takes to turn on the crystals and the falling time is the amount of time it takes for the crystals to move from an on to off state. Rising times tend to be very fast on LCDs, but the falling time tends to be much slower. This tends to cause a slight blurring effect on bright moving images on black backgrounds. The lower the response time, the less of a blurring effect there will be on the screen. Most response times now refer to a grey to grey rating that doesn't do the full on off state that generates a lower time than the traditional reponse times.

Dessutom är det ju nästan bonus att ha en skärm med hög responstid idag, då man i spel strävar efter att lägga till bluring när man rör sig fort, men detta kommer ju gratis i de äldre LCD:erna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok då är jag med.

Då vet jag att min nuvarande skärm inte har något med hackande av spel att göra.

Tack för svar!

Vill du ha mindre hackigt spel bör du ställa om till lägre grafikinställningar. Lägre upplösning betyder att färre pixlar behöver renderas och kopieras till skärmen varje bildruta, så det är en stor prestandavinst.

Att stänga av eventuell vertical-sync är även prestandavinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...