Gå till innehåll

Kan inte uppdatera/avinstallera program i Vistalaptop


Sir_N

Recommended Posts

Hej!

Först: Jag kör alltså i administratörsläge och har UAC avstängt. Jag har ett användarkonto med begränsad behörighet, ett administratörskonto och ett gästkonto.

Häromdagen skulle jag uppdatera Office XP (2002) till Office 2007 pga att Office XP inte funkar bra med Vista OS.

Efter ett tag kom detta upp:

Fel 1402. Det gick inte att öppna registernyckeln HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareClassesCLSID{CC2C83A6-9BE4-11D0-98E7-00C04FC2CAF5}SingleChangeHook. Kontrollera att du har nödvändiga rättigheter för att komma åt registret eller kontakta systemadministratören om du behöver hjälp.

Samma felmeddelande kommer upp om jag försöker avinstallera Office XP.

Efter en massa sökande på nätet, hittade jag ett tips om att man måste ge full behörighet till "Alla", det duger tydligen inte med administratörskontot.

(Inlägg av "Mikeyr" med datum 8/18/2008 8:50 AM PST )

Gjorde så med nyckeln "SingleChangeHook" och provade att avinstallera, nu fastnar avinstallationen på: "Fel 1402. Det gick inte att öppna registernyckeln "UNKNOWN.frgAccess.FragmentShellNew". (M h a Regseeker kunde jag söka rätt på denna "Unknown" nyckel!)

Gjorde samma sak med denna nyckel, provade att avinstallera och FASTNADE på en ny nyckel! "UNKNOWN.pcbPCBFileShellNew".

Så här lär jag få fortsätta till dess jag somnar och dunkar pannan i tangentbordet...

Mitt Vista har varit tämligen okomplicerat hittills, men nu börjar tålamodet ta slut. MÅSTE DET VARA SÅ ***** KRÅNGLIGT? Börjar förstå de som backar till XP!

Det hör till saken att jag pratat med PC för Allas medlemssupport, med Microsoft support i Sverige och med Dells svenska support. De 2 senare hade bara ominstallation som förslag på lösning, PC för Allas support hade inget förslag alls.

Jag försökte för en tid sedan uppdatera Adobe Reader (har varit uppe på forumet), med samma resultat då. Installationen fastnade på en nyckel som jag inte hade behörighet till.

Det MÅSTE finnas ett sätt att välja en övergripande behörighet, i annat fall blir det väldigt jobbigt att hålla programmen uppdaterade.

Kan detta problem hänga ihop med att datorn var förinstallerad av Dell och att admin.kontot är skapat efteråt!? Frågan är om en återställning till nyläge där adminkont skapas direkt, skulle göra någon skillnad...

Jag vet att detta är en komplex fråga, men jag provar ändå att kasta ut till den församlade datorexpertisen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns kända problem med att vissa avinstallationer lämnar kvar inställningsfiler.

Dessa filer måste rensas bort manuellt. Kända platser:

C:Program Files (x86)Microsoft Office    (Office10, Office11, Office12...)

C:Program FilesMicrosoft Office

C:UsersWaxinatorAppDataLocalMicrosoftOffice  (10.0, 11.0, 12.0...)

C:UsersWaxinatorAppDataRoamingMicrosoftOffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att Office inte GÅR att avinstallera, så det finns inga rester att rensa bort, ALLT är kvar!

I med Office-skivan och reparera.... sen kan du avinstallera om du vill! ...det kanske till och med går att avinstallera direkt från skivan när jag tänker på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I med Office-skivan och reparera.... sen kan du avinstallera om du vill! ...det kanske till och med går att avinstallera direkt från skivan när jag tänker på det!

Detta med att reparera hade jag inte tänkt på... tyvärr blev det samma resultat:

137104-Kan_ej%20oppna_nyckel.jpg

Samma sak om jag väljer att avinstallera från Office-skivan.

Lutar åt en fabriksåterställning! Tack för tipset i a f!

/Edit/ Om man Googlar på den första nyckeln som avinstallationen fastnar på "SingleChangeHook" så ser man att fler har samma problem:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=Si...kning&meta=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...