Gå till innehåll

Ladda ner XP Professional SP3 med senaste uppdateringar "slipstreamade"


ingensnamn

Recommended Posts

hej,

jag undrar om det är någon som kan tipsa om en "säker" torrent eller annan dl-plats där jag kan ladda ner XP-pro SP3 med senaste uppdateringar "slipstreamade"?

Som det ser ut nu så har jag windows XP-pro SP1 i en dold del av en partition på hdd´n och jag tänker sätta i en större hdd, vill gärna slippa installera allt via windows-update... kollade på piratebay och där fanns XP med SP3 men då jag läst (på alltomxp) att det går att göra en skiva med alla updates så är detta att föredra.

tack på förhand!

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle det vara olagligt att ladda ner en version av Windows som man äger licensnyckeln till?

Läs här, så kanske det klarnar:

http://www.microsoft.com/sverige/msab/gsi/overview.mspx

Vid undersökningar av oäkta versioner av Microsoft-mjukvara, så har en tredjedel av skivorna varit omöjliga att installera. Och av de återstående två tredjedelarna så innehöll över 40 % extraprogram eller annat som skadar och försvagar din dator.

En vanlig missuppfattning är att det är helt ok att låna programvara från en vän eller kollega. Faktum är att även om din vän köpt programvaran lagligt blir licensen oäkta när du installerar den på din dator. Det är nämligen när du registrerar/aktiverar din produkt som licensen ses som äkta och du får tillgång till de förmåner du har rätt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ByggareBob: det där är inte ett argument som håller!

...Som du själv citerar ur artikeln:

"Det är nämligen när du registrerar/aktiverar din produkt som licensen ses som äkta och du får tillgång till de förmåner du har rätt till."

Licensen ligger INTE i mjukvaran, den medföljer separat.

Som jag skriver i första posten: "jag undrar om det är någon som kan tipsa om en "säker" torrent eller annan dl-plats...."

Varför svara(?):

Vid undersökningar av oäkta versioner av Microsoft-mjukvara, så har en tredjedel av skivorna varit omöjliga att installera. Och av de återstående två tredjedelarna så innehöll över 40 % extraprogram eller annat som skadar och försvagar din dator.

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar dessa diskussioner ;D

Du blandar ihop äpplen med päron:

Licensen ligger i mjukvaran som en medföljande txt-fil....

Äkthetsbeviset är inte detsamma som en licens.

Vad är ett äkthetsbevis?

Ett äkthetsbevis är en etikett som hjälper dig att identifiera äkta programvara från Microsoft. Utan det har du ingen laglig licens att köra programvara från Microsoft. Ett äkthetsbevis är ingen programvarulicens, det är en visuell identifiering som hjälper dig att avgöra om den programvara från Microsoft som du kör är äkta eller inte. Du ska aldrig köpa ett äkthetsbevis separat utan den programvara som det bevisar äktheten för.

Ett äkthetsbevis innehåller avancerade funktioner för skydd mot förfalskningar för att du ska kunna bekräfta att den programvara du har köpt är äkta. Äkthetsbevis kan också ha en streckkod som används för att spåra produkten.

Summa summarum, Du får göra hur du vill, men för att du skall få ett ÄKTA Windows så bör du "slipstreama" Windows SP1 från din dolda partition på den gamla hårddisken, med t ex Nlite, och sedan lägga till både SP 2 och SP3, eftersom SP2 krävs från början för att kunna installera SP3...

Hur du gör, står här:

http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...ice-pack-3.html

Den enda skillnaden är att du i steg 2 kopierar filerna från din dolda Windowspartition, i och med att du inte har någon CD med Windows.

Då har du både ett lagringsmedia (ja du får göra EN kopia av lagrinsmediumet)och däremed också en giltig licens.

Om du däremot laddar ner,eller lånar en Windowskopia från en kompis, jobbet eller hur du nu gör, så är licensen inte "din", och därmed ogiltig, vilket förhoppningsvis visar sig vid aktiveringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inga päron och äpplen i samma skål här.

IBL skrev: Vi diskuterar inte sådan illegal verksamhet här.

Jag påpekade att det inte är illegalt att ladda ner så länge man äger licensen...

du svarar att: "Ett äkthetsbevis är ingen programvarulicens, det är en visuell identifiering som hjälper dig att avgöra om den programvara från Microsoft som du kör är äkta eller inte....[utan det har du ingen laglig licens att köra programvara från Microsoft.]"

Hur kan det vara ok att själv göra ändringar i den version av windows man köpt, men inte använda en skiva/fil där någon annan gjort ändringar - alla ändringar skulle väl isf påverka äkthetsbeviset?

och då detta inte är fallet så är ditt argument ej relevant.

Rätta mig om jag har fel men har aldrig hört talas om: "Om du däremot laddar ner,eller lånar en Windowskopia från en kompis, jobbet eller hur du nu gör, så är licensen inte "din", och därmed ogiltig, vilket förhoppningsvis visar sig vid aktiveringen."

Skulle skivan o licensnycklen vara sammankopplade på något sätt menar du?

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> IBL skrev: Vi diskuterar inte sådan illegal verksamhet här.

Ja, det skrev jag, för att DU skrev:

-> någon som kan tipsa om en "säker" torrent eller annan dl-plats där jag kan ladda ner XP-pro SP3 med senaste uppdateringar "slipstreamade"?

Det är alltså olagligt att hålla på med sånt där.

Varför kan du läsa dig till i ByggareBobs inlägg.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varför kan du läsa dig till i ByggareBobs inlägg."

håller inte tyvärr.

Vem som Slipstreamar in saker i en windows-versiopn kan omöjligt vara avgörande för om det är lagligt eller ej.

Är det någon som kan svara på vad som gäller här, Stenis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så har du en OEM licens som du äger och den följer med din dator.

I stort sett alla XP "fulskivor" jag sett på nätet bygger på en Volymlicens, du kan inte installera ett volymlicensmedia med en OEM nyckel.

Men om du kan hitta en OEM verion av XP med sp3 slipstreamat bör det inte vara något problem OM du kan installera den med din nyckel.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterar inte sådan illegal verksamhet här.

/LbL!

Det är inget illegalt killen frågar om. Det ligger inte ens i gråzonen.

Tar han hem rätt version till sin nyckel, så kan både du och han sova lugnt.

kentan. säger inte detta i egenskap som polis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varför kan du läsa dig till i ByggareBobs inlägg."

håller inte tyvärr.

Vem som Slipstreamar in saker i en windows-versiopn kan omöjligt vara avgörande för om det är lagligt eller ej.

Är det någon som kan svara på vad som gäller här, Stenis?

Jag skrev inte så, jag bara citerade Microsoft, och du verkar inte vilja elle kunna läsa.

Du får INTE ladda ner en kopia av Windows (operativsystemet) och göra en slipstreamad version av den.

Däremot får du MED HJÄLP AV din EGEN version av operativsystemet på den enligt dig dolda partitionen på hårddisken,  göra en slipstreamad version med SP  och SP3. Det är den fundmentala skillnaden.

Och jag är ganska tvärsäker på att Stenis hävdar detsamma, de flesta av oss här vet vad som gäller och inte gäller.

Vi diskuterar inte sådan illegal verksamhet här.

/LbL!

Det är inget illegalt killen frågar om. Det ligger inte ens i gråzonen.

Tar han hem rätt version till sin nyckel, så kan både du och han sova lugnt.

kentan. säger inte detta i egenskap som polis.

Nja, därom tvistar de lärda, de flesta versioner av Windows är ful-programvaror på något sätt, och riskerar att otyg m m tar sig in i datorn.

Bättre är som jag hela tiden hävdat att han bygger en slipstreamad skiva från sitt egen partion med installationen på.

Som jag ser det så har du en OEM licens som du äger och den följer med din dator.

I stort sett alla XP "fulskivor" jag sett på nätet bygger på en Volymlicens, du kan inte installera ett volymlicensmedia med en OEM nyckel.

Men om du kan hitta en OEM verion av XP med sp3 slipstreamat bör det inte vara något problem OM du kan installera den med din nyckel.

/G

Kan bara hålla med  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, missförstånd eller något annat konstigt ByggareBob.

du börjar med att citera mig (ingensnamn) men svarar sen till IBL? - Det var han som skrev "Varför kan du läsa dig till i ByggareBobs inlägg."

Och när du sedan citerar Kentan pratar du om vad som är "bättre", vilket inte har någon relevans för diskussionen.

goranl skriver sedan: "Men om du kan hitta en OEM verion av XP med sp3 slipstreamat bör det inte vara något problem OM du kan installera den med din nyckel."  Vilket du håller med om - alltså det jag från början (första posten) frågade:

"jag undrar om det är någon som kan tipsa om en "säker" torrent eller annan dl-plats där jag kan ladda ner XP-pro SP3 med senaste uppdateringar "slipstreamade"?"

så du håller alltså med mig?

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får INTE ladda ner en kopia av Windows (operativsystemet) och göra en slipstreamad version av den.

Däremot får du MED HJÄLP AV din EGEN version av operativsystemet på den enligt dig dolda partitionen på hårddisken,  göra en slipstreamad version med SP  och SP3. Det är den fundmentala skillnaden.

Precis så här har jag också förstått det. Även om resultatet av att ladda ner en OEM-version av XP (alltså ingen "fulversion") och installera med den egna nyckeln är exakt detsamma, så är det inte tillåtet. Resultatet av att ladda ner gentemot att göra en skiva från sin befintliga installation blir detsamma, men vägen till resultatet är inte tillåten i det förstnämnda fallet. ???

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemansnamn.. eller vad du heter.

Det är svårt att hitta "untouched" på torrent-sajterna. Men här är det närmsta jag kommer:

Microsoft.Windows.XP.Home.Edition.SP3.OEM-*Untouched*

kenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, missförstånd eller något annat konstigt ByggareBob.

du börjar med att citera mig (ingensnamn) men svarar sen till IBL? - Det var han som skrev "Varför kan du läsa dig till i ByggareBobs inlägg."

Och när du sedan citerar Kentan pratar du om vad som är "bättre", vilket inte har någon relevans för diskussionen.

goranl skriver sedan: "Men om du kan hitta en OEM verion av XP med sp3 slipstreamat bör det inte vara något problem OM du kan installera den med din nyckel."  Vilket du håller med om - alltså det jag från början (första posten) frågade:

"jag undrar om det är någon som kan tipsa om en "säker" torrent eller annan dl-plats där jag kan ladda ner XP-pro SP3 med senaste uppdateringar "slipstreamade"?"

så du håller alltså med mig?

//

Nej det gör jag inte, för tillvägagångssättet å "den enkla vägen" som du vill göra är inte tillåtet.

Det är ett brott i sig, och risken är att du på köpet får en dålig programvara full med trojaner och keyloggers m m är ganska vidhängande. Dessutom kommer troligtvis vare sig Windows Update eller aktiveringen över Internet att fungera eftersom licensnyckeln avviker från den som är klistrad på din dator.

http://www.microsoft.com/sverige/msab/gsi/...ne/default.mspx

Det är INTE tillåtet att ladda ner någon version av Windows programvara från nätet mer än de programvaror som tillhandahålls som test och utvärderingsversioner från Microsoft.se.

Jag skrev i mitt förra inlägg hur du skall gå tillväga.

http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...ice-pack-3.html

Som det ser ut nu så har jag windows XP-pro SP1 i en dold del av en partition på hdd´n

Eftersom du har en dold Windowsinstalltions-partition på hårddisken, så föreslår jag att du gör en säkerhetskopia på en CD/DVD enligt manualen till din dator, och arbetar med slipstreamingen från denna. Det är tillåtet att skapa en säkerhetskopia för din dator, så ovanstående är helt OK.

Din licens gäller bara för den Windows-installationsfil du har på datorn, och dessutom bara för EN dator åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggarebob?

Idag köper du en dator med förinstallad XP/vista, du betalar för dator och operativet.

MEN du får ingen skiva med ens.. sedan rasar disken.. och hur gör man då (?) menar du?

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi och lugnar ner oss här i tråden annars så låser jag den eller deletar den rakt av. Har inte läst igenom hela tråden men kommer att göra så för att se om där tyder på olagligheter eller inte.

Vänligen håll er till reglerna som finns här på forumet.

Forumregler - Viktig information!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=2351.0

Tack

Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggarebob?

Idag köper du en dator med förinstallad XP/vista, du betalar för dator och operativet.

MEN du får ingen skiva med ens.. sedan rasar disken.. och hur gör man då (?) menar du?

kentan.

Man bränner en säkerhetskopia av installationsfilerna  ;), det skall man göra som FÖRSTA åtgärd efter man har packat upp datorn, och det finns programvara för detta. Tillvägagångssättet står i den medföljande manualen (som folk inte heller brukar läsa :o )

Tyvärr missar ibland folk att göra detta, och då kan det bli tråkigt. Sedan brukar inte hårddiskar bara lägga av utan vidare, såvida du inte kastar datorn i väggen ett antal gånger först. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...