Gå till innehåll

Vad ska jag nu göra? Ni som vet... tipsa mig!


Manneman

Recommended Posts

Hehe...klurig titel, eller hur?

Jag är anmäld till beta-programmet för Windows 7... nu har det fallit sig så att jag fått tag på en dvd med senaste bygget 6956 och börjar bli sugen...

Ni som testat: kommer jag kunna köra min dator som vanligt? Musik, internet (trådlöst med netgear-dongle), chatt och spela nyare spel? Jag läser överallt på forumet att det redan nu slår Vista vad gäller stabilitet och prestanda...

Jag har aldrig haft problem med drivisar till Vista... lite sur över 2 års Vista och inga dugliga drivrutiner till Creative Audigy 2 men dom funkar iaf... Då borde det väl funka med 7:an också?

Tacksam för tips

Sugen som tusan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga drivrutiner... även hårdvaran virtualiseras! Du kanske inte kan testa hur just ditt ljudkort fungerar i W 7, men det kanske inte är det primära. Du får ju bekanta dig med operativsystemet och det är ju det viktiga i detta läget kanske! Och ljud får du så klart... fast av något enklare sort!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh my god... hehe. Har installerat Virtual PC 2007 SP1. Fattar nada. Kan säkert få igång det hela men känner mig osäker över hur det påverkar mitt nuvarande system.

Några tips hur jag går tillväga? Risker med att använda det?

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtual PC låter dig köra ett annat operativ i en egen session. starta programmet, skapa ny session som du döper till något, t.ex. Windows7. Du anger hur mycket av hårddisken du vill utnyttja liksom hur mycket RAM du vill använda. Sedan börjar programmet att formatera den virtuella hårddisken och vill så småningom ha en bootbar DVD med operativet i en DVD-enhet. Därifrån fungerar det som en vanlig installation av WINDOWS. När du väl har installerat windows bör du gör ytterligare en programinstallation av Virtual Machine Additions. Här hittar du senaste filen: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en. Ladda ner den till din dator och öppna Arkiv/Files i VPC och klicka på alternativet install Virtual Machine additions.

För mig innebar det att jag fick tillgång till ljudkortet och att jag kunder röra msuen mellan de två operativen utan att bli begränsad på något sätt.

Hoppas att detta hjälper dig lite. Fråga annars. Det finns många duktigare forummedlemmar än jag här - inte minst Stenis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Jag körde en test av mitt Drive Clone Pro och blåste sen C-disken... Så det blev en skarp installation...

Skulle det bli åt h-ete så ghostar jag om burken på 6 minuter

Tack ändå

Mange

Kan bli lite trassel med det, Seven lägger nämligen en typ skugg partition på 200 Gb.

Jag fick problem med att ghosta tillbaka till vista, så jag fick kör in en Windows installations skiva. Körde bara så långt att jag fick upp valet att ta  bort partitionen. Sedan fungerade det. Sedan kunde jag starta upp datorn med Acronis True Image skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls...

Gjorde först en ghost av W7 (DC Pro funkde bra i W7)  och sen bootade jag upp med min Drive Clone Pro Skiva. Den startar ju innan något annat... plockade min Vista Chost och det funkade fint. 6,5 minuter tog det.

Har efter det bootat på Drive Clone Skivan IGEN och lagt in W7 med min nya ghorst. Funkade fiiiint det också.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng in en extra disk. Billigt och riskfritt... Virtuell PC ger inte 3D grafik och utnyttjar inte hårdvaran.

Installera på den nya med originaldisken frikopplad och se vad du tycker.

Jag avråder från MultiBoot eftersom operativen kan påverka varandra när du växlar system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa... jag gjorde en ren installation på min c-enhet. Säkerheten jag har är en vista-ghost som jag har lagrat på en annan fysisk hårddisk i datorn. Lätt att återställa om det behövs.

Har aldrig gillat att köra dual-boot...

På en separat hårddisk har jag nu en ghost av XP, en av Vista och en av Windows 7. Bra att kunna gå tillbaka om man vill. Man tillverkar ghosten precis i det ögonblicket som ens operativsystem funkar som bäst och skapar en avbild... inget kladd med drivisar och ominstallation av program, theman mailkonfiguration osv...

Nu ligger 7 tillbaka och kommer göra tills min första Beta kommer...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...