Gå till innehåll

Ikoner byter utseende


lbl

Recommended Posts

Vilket Film/Ljud (-redigerings) program är det som orsakar att mina ikoner då o då byter bild/utseende ??

Både ikonerna i Snabbstartfältet och de på Skrivbordet drabbas.

Nu hände det alldeles nyss, trots att jag bara har IE7, OE och uTorrent igång.

Fixen för det hela är ju enkel; bara att byta mellan 32bits och 16bits Färgkvalite i Skärminställningarna, så det är inget problem, men det är ju så förbenat irriterande när det händer!

Det BORDE ju vara nåt prg som lagt in nåt som orsakar detta, men vilket prg ??

(Tyvärr installerade jag ett flertal prg ung. samtidigt några dagar innan detta började hända, så jag vet ju inte vilket, om ens något, av dem som kan orsaka detta)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixen för det hela är ju enkel; bara att byta mellan 32bits och 16bits Färgkvalite i Skärminställningarna, så det är inget problem, men det är ju så förbenat irriterande när det händer!

Har du något program som körs i 16 bitars färgläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Har du något program som körs i 16 bitars färgläge?

Nej, inte vad jag vet.

Och den där Fixen fick jag från nån sida jag hittade hos Göbbels.

Så den Fixen har eg. inget med detta att göra speciellt, utan är tydligen bara en 'generell' fix för såna här ikon-problem.

Man kan ju även t ex byta namn på:

iconcache.db

som ligger i:

C:Documents and SettingsLbl!Local SettingsApplication Data

Då 'bygger' Win om alla ikoner.

Tänkte mest på om det fanns nåt 'trick' för att få FRAM problemet, så man kan fixa/felsöka det.

Nu dyker det ju upp helt slumpmässigt av sig självt plötsligt.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att något prg du installerat använder samma minnesadress som grafikkortet vill ha just vid det tillfället, och då byts upplösningen eller färgkvaliteten till en annan adress vilket medför att du får andra ikoner...

Prova att avinstallera grafikrutinen för att sedan återinstallera den från "safe mode"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma minnesadress som grafikkortet

Prova att avinstallera grafikrutinen för att sedan återinstallera den från "safe mode"...

Hmmmm, tjaaa, kanske det ja, phan oxå att inte nVidia har kommit med nån ny sen 180.48, gillar inte att strula med Graffa drivisiar i onödan, det är så förbenat stor risk att alla ikoner på Skrivbordet då byter plats (när man först AV-installerar utan att SAMtidigt NYinstallera), inte kul alls att återställa allt på Skrivbordet när man har kanske ett hundratal ikoner (stooooort Skrivbord!) där ...    ;)

Tror jag kanske väntar isåfall tills nVidia uppdaterat sig, men Tack ändå, bra idé!            ;D

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att lägga "prioritet" på den irq som grafiken använder...

Du får ändra till den irq som grafikkortet använder...

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlPriorityControl]
"IRQ8Priority"=dword:00000001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...