Gå till innehåll

Nätverksproblem


Luva

Recommended Posts

Hej, Har installerat en D-Link DI-524. Har denna som access punkt till ett trådlöst nåtverk.

Har en laptop med vista och en laptop med XP samt en stationär med XP. Jag får nätverket att fungera mellan de bärbara, men på den staionära så kopplar den upp och ner nätverket ned ca 2 sekunders mellanrum hela tiden. Vad kan det vara för fel??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du trådlöst till den den krånglande maskinen med, i så fall låter det som dålig mottagning, på din anslutning brukar man kunna se signalstyrkan.

Om det inte är fallet, kan det var så att det krockar med IP nummer, jag har haft det i bland, då en av mina Mac:ar snor anslutningen för min VISTA maskin, det kan du enkelt test genom att bara sätta på den krånglade maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa förslag.!!

Jag har trådlöst på alla maskiner och det är inget fel på signalstyrkan.

Jag har utökat spannet på dhpc men det hjälper inte. Har även provat med ominstallation av maskinvaran ( till det trådlösa kortet )men utan resultat. När jag går in på Rautern så kan jag se mina tre maskiner med olika IP adresser.

Men problemet kvarstår att den stationära datorn inte kan "behålla" kontakten utan kopplar upp och ner med ca 2-5 sekunders mellanrum. Anledningen att jag vill ha komunikation även med denna maskin är att jag har skrivaren kopplad till denna och vill kunna skriva ut från alla maskiner.

Tacksam för flera förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med nätkortets hastighet (100Mbit, 1000Mbit, Full Duplex ?)

Om den kopplar ner så ofta så borde du kunna se på länkstatus lampan i enheternas kontakter

att den ändrar status ofta. En lampa skall ha fast sken och den andra skall blinka i takt med trafiken.

Du har säker fler utgångar på routern för fast nätanslutning. Prova att använda en av de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...