Gå till innehåll

Skillnader i scanningsmetod mellan CIS och avast


Recommended Posts

Har för vana att virusscanna alla filer jag laddar ner, oberoende av källa. Så också med Open Office 3. Jag kör med Comodo Internet Security. Jag scannade filen, och nästan genast kom rutan upp som meddelade "Scan Finished" och "Total Objects Scanned 1". Scannade samma fil på fruns dator med avast 4.8. Avast scannade 23084 filer på ca 30 sek.

Vilken är skillnaden mellan dessa två scanningar? Min första reaktion är att avast verkligen söker igenom filen medan CIS inte gör det så noga, utan bara "skummar" igenom den som hastigast.

Vad säger ni som kan det här?

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vilken storleksgräns har du i skannerinställningarna? Standard är 20 mb (max är 999 mb). OpenOffice.org väger ju en bit över 100 mb…

Gå till Antivirus, Scanner Settings, fliken Manual Scanning och kolla. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men nu sökte den då du höjde gränsen question?

LA

Jo, gränsen höjde jag från början.

Det som jag funderade över var att CIS scannade 1 fil på 2 sek. och avast 23084 filer på ca. 30 sek.

Vilket program är noggrannare i sitt sökande? Kan man dra några slutsatser av siffrorna ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ställt mig samma fråga…

Att skanna en enstaka fil med CIS tycks alltid gå blixtrande fort. Ibland misstänker jag att realtidsskannern redan har gjort jobbet, och den manuella då direkt kan redovisa att filen är ren.

Annars törs jag inte dra några noggrannhetsslutsatser av de olika skanningstiderna.

Nyligen anslöt jag en extern hårddisk och bläddrade i en av mapparna. Plötsligt dök CIS upp och meddelade att två filer i en annan mapp på disken hade flyttats till karantän! Realtidsskanern i CIS är inte bara blixtsnabb, den tycks själv kunna leta sig fram till infekterade filer. avast! hade hittat de infekterade filerna först om jag hade öppnat mappen de låg i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skanna en enstaka fil med CIS tycks alltid gå blixtrande fort. Ibland misstänker jag att realtidsskannern redan har gjort jobbet, och den manuella då direkt kan redovisa att filen är ren.

Kan faktiskt ligga något i det.

Nyligen anslöt jag en extern hårddisk och bläddrade i en av mapparna. Plötsligt dök CIS upp och meddelade att två filer i en annan mapp på disken hade flyttats till karantän! Realtidsskanern i CIS är inte bara blixtsnabb, den tycks själv kunna leta sig fram till infekterade filer. avast! hade hittat de infekterade filerna först om jag hade öppnat mappen de låg i.

Intressant!

Tack JoWa för bra svar!  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har en "skadlig" fil på min externa hårddisk som CIS varnar för (utöver när jag bläddrar upp mappen) när jag skannar med Comodo Registry Cleaner! :o Det är dock en felaktig varning då denna fil redan ligger i mina Exclusions. Jag erbjuds att lägga sökvägen igen i Exclusions och får då en dublett (har rapporterat detta som en bugg).

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...