Gå till innehåll

Bränna ISO fil


Recommended Posts

Jag har en ISO fil jag vill bränna.

men eftesom jag får en "misslyckad verifiering"

så blir skivan inte identisk med ISO filen och funkar inte som den ska.

Det står även jag ska kontrollera checksum etc.

Hur gör man detta, eller något man ska ställa in vid bränning etc.

Jag har brännt i olika hastigheter, men med samma resultat.

Lägsta jag kunnat bränna i var x4

/Deeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ISO-fil, Windows 7?

Du kan ju ha laddat hem en skadad fil, det står mycket om detta på diverse datornyhetssidor.

Checksum, eller kontrollsumma, är en rad med hexadecimala tecken som beskriver innehållet av en fil.

Istället för att verkligen skriva det riktiga innehållet, har man en algoritm som skapar en kontrollsumma som ska representera innehållet av en fil.

Har du en skadad fil kommer du får en annorlunda kontrollsumma än vad andra fått.

Om du säger vilken ISO-fil du laddat hem kanske någon kan säga vad den riktiga kontrollsumman är. Det är inte jättesmidigt att kontrollera kontrollsummor i Windows, det är betydligt simplare under Linux och andra Unix. Jag gjorde ett program för att kontrollera kontrollsummor under Windows för något år sedan. Behöver du så kan jag skicka det, där kan man enkelt jämföra och skapa kontrollsummor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ISO-fil, Windows 7?

Du kan ju ha laddat hem en skadad fil, det står mycket om detta på diverse datornyhetssidor.

Checksum, eller kontrollsumma, är en rad med hexadecimala tecken som beskriver innehållet av en fil.

Istället för att verkligen skriva det riktiga innehållet, har man en algoritm som skapar en kontrollsumma som ska representera innehållet av en fil.

Har du en skadad fil kommer du får en annorlunda kontrollsumma än vad andra fått.

Om du säger vilken ISO-fil du laddat hem kanske någon kan säga vad den riktiga kontrollsumman är. Det är inte jättesmidigt att kontrollera kontrollsummor i Windows, det är betydligt simplare under Linux och andra Unix. Jag gjorde ett program för att kontrollera kontrollsummor under Windows för något år sedan. Behöver du så kan jag skicka det, där kan man enkelt jämföra och skapa kontrollsummor.

Nej det är annat OS, laddat hem det flera gånger och testat.

Men med samma resultat.

Dock så funkar det att boot den normalt.

Men jag provade först via VMWARE och får då fel.

Samt vid kontroll med ISO filen att det inte stämmer!?!?

Jag har ett MD5checksumnummer och det står att jag ska kontrollera att det är samma på ISO filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett MD5checksumnummer och det står att jag ska kontrollera att det är samma på ISO filen.

Perfekt, då är det bara att skapa en kontrollsiffra av din ISO-fil, och sen jämföra med den du redan har.

Ladda hem http://www.alux.rr.nu/Inspect.exe och lägg någonstans där du hittar den. Sen är det bara att dra din ISO-fil och släppa den över Inspect, så kommer en md5-fil som innehåller kontrollsumman att skapas, öppna den filen med anteckningar och jämför kontrollsiffran med den du redan har.

Är det samma siffror så är filen hel, annars får du ladda ner den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, då är det bara att skapa en kontrollsiffra av din ISO-fil, och sen jämföra med den du redan har.

Ladda hem http://www.alux.rr.nu/Inspect.exe och lägg någonstans där du hittar den. Sen är det bara att dra din ISO-fil och släppa den över Inspect, så kommer en md5-fil som innehåller kontrollsumman att skapas, öppna den filen med anteckningar och jämför kontrollsiffran med den du redan har.

Är det samma siffror så är filen hel, annars får du ladda ner den igen.

Tog hem det och skulle testa. Emn inget händer. Markörer står bara och blinkar.

/Deeman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men du får vänta på att den ska bli klar. Den stänger sig själv när den är klar och du kommer få en md5-fil i samma mapp som din ISO-fil. Programmet måste ju gå igenom hela ISO-filen, vilken förmodligen är på flera GB, vilket tar en så där 3 - 7 minuter.

Anledningen till att den inte säger något är att det är ett konsolprogram som ska vara likt motsvarigheten i Linux. Jag hittade ingen motsvarighet i Windows, så jag gjorde detta. Visst kunde det vara grafiskt och elegant, men detta är mer avsett för att kunna styras från kommandotolken, liksom i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa fabrikat av, speciellt, DVD RW, tål inte speciellt många omskrivningar, så är det en RW (ÅterSkrivbar) skiva, så kan den helt enkelt vara paj.

Är det dock en vanlig skiva, +R, -R, osv, så är det nog nåt med din Brännare, OM du kan bränna andra kompilationer med Verify påslaget, och få igenom dem.

Vad använder du för Brännarprogram ??

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...