Gå till innehåll

Drivrutin till Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio


Gepe

Recommended Posts

LightningStrike Skrivet 2009-01-17, 07:51

jag hade turen att jag kunde använda vistas drivare (i kompatibilitetsläge för vista) till mitt x-fi xtreme gamer

Det har inte funkat för mig och andra med x-fi xtreme audio-kortet. Den "hittade" drivaren är inte officiellt framtagen av creative utan troligen har någon "kreativ hemmapulare" istället fixat till den. Den funkar inte med creatives audio console så man kan inte utnyttja alla ljudinställningarna men f.n. gör det inget. Det räcker med att jag fått igång kortet. Resten kommer säkert så småningom. Creative verkar inte vara "så på" med drivare som andra hårdvarutillverkare. Bra att känna till nästa gång man funderar på att skaffa creative-produkter.

Läs mer här:

http://forums.creative.com/creativelabs/bo...hread.id=135363

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte funkat för mig och andra med x-fi xtreme audio-kortet. Den "hittade" drivaren är inte officiellt framtagen av creative utan troligen har någon "kreativ hemmapulare" istället fixat till den. Den funkar inte med creatives audio console så man kan inte utnyttja alla ljudinställningarna men f.n. gör det inget. Det räcker med att jag fått igång kortet. Resten kommer säkert så småningom. Creative verkar inte vara "så på" med drivare som andra hårdvarutillverkare. Bra att känna till nästa gång man funderar på att skaffa creative-produkter.

Läs mer här:

http://forums.creative.com/creativelabs/bo...hread.id=135363

Ok, Audio Console kanske inte kan installeras från Creatives egna drivare, det har jag märkt.

Men att installera deras egna drivare för x-fi xtreme audio-kortet går hur bra som helst i kompatibilitetsläget. Sen får du bara ta dig in via Audio Control Panel för att ändra mellan dom olika ljudlägena Entertainment, Game och Audio Creation Mode. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Så här ligger det till.

X-Fi Xtreme Audio är någon slags snålmodell i förhållande till övriga X-Fi kort som e.x. X-Fi Xtreme Musik, Titanum, Gamer och allt vad de heter. Sistnämnda korts drivare fungerar inte ihop med Audio-kortet när det gäller Windows 7. Inte heller Audiokortets drivare för Vista. Jag lovar dig att jag har testat och svurit över alla dessa blåskärmar.

Jag vet att att Vistas drivare till alla X-Fi-korten utom Audiokortet går att använda i Windows 7. Jag installerade ett i går. Där funkade X-Fi Xtreme musik-kortet utan problem ihop med Vistas drivare.

Nu har en "händig" fripulare fixat fram en basdrivare som gör att vi som är ägare av Audio-kortet också kan använda det. Visserligen inte fullt ut men ändå.

Jag kan väl nämna att om jag hade läst på lite bättre innan jag köpte Audio-kortet så hade jag inte köpt ett sådant utan ett av de andra. Lite för sent nu, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Så här ligger det till.

X-Fi Xtreme Audio är någon slags snålmodell i förhållande till övriga X-Fi kort som e.x. X-Fi Xtreme Musik, Titanum, Gamer och allt vad de heter. Sistnämnda korts drivare fungerar inte ihop med Audio-kortet när det gäller Windows 7. Inte heller Audiokortets drivare för Vista. Jag lovar dig att jag har testat och svurit över alla dessa blåskärmar.

Jag vet att att Vistas drivare till alla X-Fi-korten utom Audiokortet går att använda i Windows 7. Jag installerade ett i går. Där funkade X-Fi Xtreme musik-kortet utan problem ihop med Vistas drivare.

Nu har en "händig" fripulare fixat fram en basdrivare som gör att vi som är ägare av Audio-kortet också kan använda det. Visserligen inte fullt ut men ändå.

Jag kan väl nämna att om jag hade läst på lite bättre innan jag köpte Audio-kortet så hade jag inte köpt ett sådant utan ett av de andra. Lite för sent nu, tyvärr.

Aaaahhh

Nu är jag med dig till fullo tack vare en mycket bra förklaring.

Tänkte inte så långt som att jag faktiskt sitter med ett Xtreme Music dom funkar alldeles utmärkt med drivarna från Creatives hemsida för Vista.

Dock går det inte att installera Konsollen utan man får ta den bökiga vägen.

Tack för en bra förklaring som spred ljuset över oss. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarläggande.

Syftet med tråden var enbart att hänvisa användare av ljudkortet Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio till att det finns en drivrutin att ladda ned och som fungerar ihop med Windows 7. Inget annat.

Troligen finns det flera användare av samma ljudkort som också har nytta av den drivrutinen, eftersom det f.n. inte finns någon annan som fungerar med just det ljudkortet. Jag gissar att det möjligen kan vara av intresse för dom.

Jag är totalt ointresserad av att det sitter andra personer som är ägare av andra ljudkort med liknande namn och rackar ner på detta och antyder att jag inte skulle begripa vad jag sysslar med.

Tråden är därmed avslutad för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Drivrutinen fungerar, men efter att ha installerat den och startat om datorn, så startar ett uppdateringsprogram som vill ladda hem andra program/drivrutiner. Om man gör detta och installerar dessa, så kraschar ljudkortet och datorn förlorar all kontakt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag hade samma elände med mitt Soundblaster X.Fi kort.

Det löste sig efter 3 kvällars intensivt letande och testande.

Windows 7 kunde inte ens detektera att det fanns något ljudkort i datorn!

Det löste sig genom att jag gick in i Controlpanelen och tog bort den aktuella drivrutinen, sedan installerade jag något som hette:

SB X-Fi Series Support Pack 2.0 (Googla på detta). Körde detta och det blev ljud i burken igen.

Supportpacken innehåller nog de flesta ljudprogrammen som du behöver. (Det tog tid och det var många saker som installerades).

Hoppas att någon har hjälp av detta. Det var väldigt frustrerande när datorn var tyst.

/DonMartin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...