Gå till innehåll

Fundering om guiden Installera W7 snabbt som blixten...


Venoms

Recommended Posts

Jag undrar bara... Hur lång tid är "snabbt som blixten"

När jag gjorde min installation från hårddisken tog det ca: 20 min...

Vad är det som skulle göra ett usbminne snabbare?

http://www.tipsomvista.se/guider/111-windo...-usb-minne.html

Den delen av processen av installen där den matar in cab-filerna till disken går snabbare via USB än CD.

Så man kanke sparar ett par minuter.

Men sedan är det bökigt och okompabilet många ggr. att boota via USB,

alla USB-minnen stödjer inte "boot" heller.

kentan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den delen av processen av installen där den matar in cab-filerna till disken går snabbare via USB än CD.

Så man kanke sparar ett par minuter.

Men sedan är det bökigt och okompabilet många ggr. att boota via USB,

alla USB-minnen stödjer inte "boot" heller.

kentan.

Det vet jag att det går fortare över usb än cd... men som jag skrev så installerade jag från hårddisken... och då gäller fortfarande tidsaspekten, vilket är snabbast usb eller hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag att det går fortare över usb än cd... men som jag skrev så installerade jag från hårddisken... och då gäller fortfarande tidsaspekten, vilket är snabbast usb eller hårddisk?

Kör du SATA II (döpt till sata 3.0), blir den 300 MB/s och USB 2.0 480 Mbit/s.

Men detta är teoriska siffror enligt min erfarenhet..

Jag uppfattar att disken skyfflar 30% mer info - än USB.

Många ggr, skiljer en USB-överföring kraftigt från burk till burk.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du SATA II (döpt till sata 3.0), blir den 300 MB/s och USB 2.0 480 Mbit/s.

Men detta är teoriska siffror enligt min erfarenhet..

Jag uppfattar att disken skyfflar 30% mer info - än USB.

Många ggr, skiljer en USB-överföring kraftigt från burk till burk.

kent

Viktigt att tänka på är att dessa värden är maximalt vad bussen kan hantera i datamängd, det är den enhet som är ansluten till bussen som avgör hur snabbt det går.

Vad gäller USB-minnen så varierar hastigheten enormt från minne till minne. Det bästa du kan göra är att testa att kopiera samma filer från USB-disken och USB-minnet till din lokala hårddisk och klocka den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att tänka på är att dessa värden är maximalt vad bussen kan hantera i datamängd, det är den enhet som är ansluten till bussen som avgör hur snabbt det går.

Vad gäller USB-minnen så varierar hastigheten enormt från minne till minne. Det bästa du kan göra är att testa att kopiera samma filer från USB-disken och USB-minnet till din lokala hårddisk och klocka den :)

Att jag installerade från hårddisken beror på att av någon anledning inte fungerade att installera utan error codes från dvd skivan.

Har inte lust bara, att prova från usbminnet när det går så snabbt från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller USB-minnen så varierar hastigheten enormt från minne till minne. Det bästa du kan göra är att testa att kopiera samma filer från USB-disken och USB-minnet till din lokala hårddisk och klocka den :)

Min "servicedisk" som är USB, kopplas till 15-25 olika burkar i veckan, det skiljer alltid i fart, (från samma disk.)

Allting beror på hur "kompatibel" den är med burken. (Jag pratar om nyare/färska burkar..)..

Och ja, du har rätt på andra frågan.

Vad det gäller snabbheten på diskarna.. så är detta rena försäljningsmetoder.

Det är H-disken som är proppen.. det skiljer försumbar prestanda på IDE/SATA/SATA_2

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag installerade från hårddisken beror på att av någon anledning inte fungerade att installera utan error codes från dvd skivan.

Har inte lust bara, att prova från usbminnet när det går så snabbt från hårddisken.

Det jag menade var att du kopierar över Windows 7-installationsfilerna till USB-minnet och sedan mäter tiden det tar att kopiera dessa till din interna hårddisk, respektive tiden det tar att kopiera dessa från din USB-disk till interna hårddisken för att se vilken som går snabbast. Ingen ominstallation med andra ord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att du kopierar över Windows 7-installationsfilerna till USB-minnet och sedan mäter tiden det tar att kopiera dessa till din interna hårddisk, respektive tiden det tar att kopiera dessa från din USB-disk till interna hårddisken för att se vilken som går snabbast. Ingen ominstallation med andra ord :)

Jo.. plus att man slipper dessa förbenade CD/DVD skivor som blir liggande.... :P

USB bootning är det bästa som hänt på åratal.... plus 99:- 4GB

Sen det som jag upplever är klart mysko är Legacy inställningen i BIOS

Intel gör ett försök med fakta:

http://www.intel.com/support/peripherals/sb/cs-011939.htm

Legacy enabled då funkar det i princip alltid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...