Gå till innehåll

Recovery program till vista


Samuel_1975

Recommended Posts

finns det något bra gratis program som är gratis till vista för min syster fick inget på köpt men ja fick men finns det något ja kan fixa på min systers dator ?

hoppas på svar

mvh

Samuel

Ni ska inte behöva något ytterligare program för denna procedur.

För det första, vad är det för märke på datorn?

Är det en ny dator (Dell, HP,LG, Fujiutsi(stavning))så är det högst sannolikt att det finns installerat ett program i datorn som fixar detta.

Med programmet så kan ni göra backup av systemet till CD eller DVD skivor.

Det kan även finnas en sk. dold partition som du använder vid återställning av systemet.

Finns dessa funktioner så bör det stå i manualen för datorn.

Alt. så kan du ringa tillverkaren. Och säkert begära orginalskivor(personligen tycker jag det ska följa med vid köp). Det gjorde jag.

Jag köpte visserligen min dator direkt från tillverkaren.

Ang. den dolda återställningspartitionen:

Vid uppstart av datorn, titta om ni kan se något som har med backup, återställning att göra.

På min dator så får jag t.ex trycka in tangent F11 för en återställning.

Vanligen är också t.ex tangenterna F2, Del osv.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom det som Adnerzzon redan nämnt så finns ju redan ett ypperligt verktyg inbyggt i Vista.

Kontrollpanelen - Säkerhetskopiering och återställning.

Och om detta inte räcker så finns "Systemåterställning" med automatiska och manuella inlägg.

Det verktyget är bra. Men det var INTE riktigt det jag tänkte på.

T.ex om det är en HP så syftade jag på HP's egna backup program

som kan finnas i "start-program...". INTE Windows egna.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo

men min syster och hennes kille ksn inget nästan inget om data så du tog bort Recovery ifrån Fujiutsi

så den är borta nu men kanse borde dom fixa cd skivor ifrån dom med en extra kostnad

så blir det när man inte kan mycket om data som min syster inte kan,

tack för tipsen annars,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo

men min syster och hennes kille ksn inget nästan inget om data så du tog bort Recovery ifrån Fujiutsi

så den är borta nu men kanse borde dom fixa cd skivor ifrån dom med en extra kostnad

så blir det när man inte kan mycket om data som min syster inte kan,

tack för tipsen annars,

mvh

Samuel

Kan inget om data? Å ändå så lyckades de ta bort recoveryprogrammet?

Inte smart!

Kolla igenom manualen. Om en sådan där partition finns som jag nämde.

På min dator finns det både en "recovery" del man kommer åt inifrån datorn via "Start - Program" etc.

Krashar datorns Operativsystem eller om ni vill köra om datorn så kommer ni nu inte åt den "Recovery" delen ändå.

Fick ni inga som helst cd-skivor med datorn?

För att jag ska kunna ladda hem manualen för dator behöver jag uppgifter på vad de är för någon dator.

Märke, model och serienummer.

Läs annars manualen.

Ang. extra skivor:

Alla leverantörer borde leverera datorn så att den kan återställas via recoveryskiva eller recoverypartition utan att man behöver anskaffa hårdvara. (ex.floppydisk). Det kanske man också gör!!! RING datortillverkaren...

Ett köp av en dator är ju en stor investering

Så själv tycker jag det ska medfölja sådan skivor vid datorköpet.

Det är de egentligen skyldiga att göra. Du ska alltid, vid köp av dator, få med så att du kan återställa den i exakt det skick den var när du köpte den. Antingen via DVD/CD-skivor och/eller en återställningspartition.(ber du inte om skivor för att skapa en recovery så får du inga, men det ska man å andra sidan inte behöva. Alla är inte lika insatta i hur det funkar) Om man haft en återställningspartition men denna blivit skadat kan man även, oftast/alltid?, ta kontakt med leverantören och få CD/DVD-skivor istället mot en ev. självkostnad. (jag fick mina skivor utan extra kostnad av tillverkaren)

Nu har ni ju lyckats ta bort själva Recoveryprogramet. Så ni får gå via uppstarten(booten) av datorn.

I detta fallet, denna tråd:

Är det originaldisken som sitter i datorn? Kanske eventuellt att det finns en återställningspartition där?

Kanske denna går att starta upp med lämplig knappkombination när datorn startar? T.ex F11,F12,F2, Del osv.

Återställning/Supporten

Bästa kund.

Med din dator kan du utföra en hårddisk baserad systemåterställning och vid ett tillfälle skapa egna recovery-medier.

Efter att dessa medier (har) skapats visas detta meddelande inte mer.

Tryck på F8 under bootningsprocessen. I menyn Avancerade startalternativ(Advanced boot options) visas funktionen

Reparera datorn (repair your computer).

Detaljerad information av Fujitsu-Siemens Computers Recovery-programmet

och råd om hur den skall göras finns i den dokumentation som hör till datorn.

Tips: För att kunna återskapa systemet helt då ett fel föreligger, rekommenderar vi att du genast skapar recovery-medierna.

För det behöver du minst tre dvd-skivor. Vi rekommenderar att du använder dvd+r eller dvd-r medier.

Om du själv inte har skapat några systemåterskapande medier, kan du beställa installationsmedier

(operationssystem, drivrutiner, tillbehör) till en kostnad via vår internetbutik

http://www.fujitsu-siemens.com/recovery

Har du inte tillgång till Internet går det bra att ringa till närmaste support.

Telefonnummren avgiftsbelagda hittar du i garantiinformationen under lokala hjälpcentraler. .

Slutligen

Är det en ny dator finns det säkerligen både garanti och support.

men eftersom "Recoverydelen" inne i Windows är borttagen kan det kanske kännas pinsammt?

Vet inte om man kan ladda hem fristående programvara för detta ändamål.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inget om data? Å ändå så lyckades de ta bort recoveryprogrammet?

Inte smart!

Kolla igenom manualen. Om en sådan där partition finns som jag nämde.

På min dator finns det både en "recovery" del man kommer åt inifrån datorn via "Start - Program" etc.

Krashar datorns Operativsystem eller om ni vill köra om datorn så kommer ni nu inte åt den "Recovery" delen ändå.

Fick ni inga som helst cd-skivor med datorn?

För att jag ska kunna ladda hem manualen för dator behöver jag uppgifter på vad de är för någon dator.

Märke, model och serienummer.

Läs annars manualen.

Ang. extra skivor:

Alla leverantörer borde leverera datorn så att den kan återställas via recoveryskiva eller recoverypartition utan att man behöver anskaffa hårdvara. (ex.floppydisk). Det kanske man också gör!!! RING datortillverkaren...

Ett köp av en dator är ju en stor investering

Så själv tycker jag det ska medfölja sådan skivor vid datorköpet.

Det är de egentligen skyldiga att göra. Du ska alltid, vid köp av dator, få med så att du kan återställa den i exakt det skick den var när du köpte den. Antingen via DVD/CD-skivor och/eller en återställningspartition.(ber du inte om skivor för att skapa en recovery så får du inga, men det ska man å andra sidan inte behöva. Alla är inte lika insatta i hur det funkar) Om man haft en återställningspartition men denna blivit skadat kan man även, oftast/alltid?, ta kontakt med leverantören och få CD/DVD-skivor istället mot en ev. självkostnad. (jag fick mina skivor utan extra kostnad av tillverkaren)

Nu har ni ju lyckats ta bort själva Recoveryprogramet. Så ni får gå via uppstarten(booten) av datorn.

I detta fallet, denna tråd:

Är det originaldisken som sitter i datorn? Kanske eventuellt att det finns en återställningspartition där?

Kanske denna går att starta upp med lämplig knappkombination när datorn startar? T.ex F11,F12,F2, Del osv.

Återställning/Supporten

Bästa kund.

Med din dator kan du utföra en hårddisk baserad systemåterställning och vid ett tillfälle skapa egna recovery-medier.

Efter att dessa medier (har) skapats visas detta meddelande inte mer.

Tryck på F8 under bootningsprocessen. I menyn Avancerade startalternativ(Advanced boot options) visas funktionen

Reparera datorn (repair your computer).

Detaljerad information av Fujitsu-Siemens Computers Recovery-programmet

och råd om hur den skall göras finns i den dokumentation som hör till datorn.

Tips: För att kunna återskapa systemet helt då ett fel föreligger, rekommenderar vi att du genast skapar recovery-medierna.

För det behöver du minst tre dvd-skivor. Vi rekommenderar att du använder dvd+r eller dvd-r medier.

Om du själv inte har skapat några systemåterskapande medier, kan du beställa installationsmedier

(operationssystem, drivrutiner, tillbehör) till en kostnad via vår internetbutik

http://www.fujitsu-siemens.com/recovery

Har du inte tillgång till Internet går det bra att ringa till närmaste support.

Telefonnummren avgiftsbelagda hittar du i garantiinformationen under lokala hjälpcentraler. .

Slutligen

Är det en ny dator finns det säkerligen både garanti och support.

men eftersom "Recoverydelen" inne i Windows är borttagen kan det kanske kännas pinsammt?

Vet inte om man kan ladda hem fristående programvara för detta ändamål.

/Anderzzon

jo det är en ny dator och min syster tycker det är pinsamt att höra av sig till supporten,

ja sa till min syster att inte ta bort något eller så vidare innan ja skulle hälsa på henne men dom kunde inte vänta på mig,

tack för råden annars får se om min syster och hennes kille beställer support cd:n och svårt att förklara till någon som inte har direkt intresse för data,

ja kan inte allt så detta är sen rätt så bra hemsida så ja lär mig lite mer själv när ja är bara själv lärd inom data,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det är en ny dator och min syster tycker det är pinsamt att höra av sig till supporten,

ja sa till min syster att inte ta bort något eller så vidare innan ja skulle hälsa på henne men dom kunde inte vänta på mig,

tack för råden annars får se om min syster och hennes kille beställer support cd:n och svårt att förklara till någon som inte har direkt intresse för data,

ja kan inte allt så detta är sen rätt så bra hemsida så ja lär mig lite mer själv när ja är bara själv lärd inom data,

mvh

Samuel

Läste du ordentligt?

Skriv ut allt och ta med dig.

Datorn går att återställa utan att behöva ringa supporten efter skivor.

Men kan i och för sig vara bra att ha.

LÄS NEDAN!!

  • Tryck på F8 under bootningsprocessen(uppstart av datorn).
  • I menyn Avancerade startalternativ (Advanced boot options) visas funktionen
    Reparera datorn (repair your computer).
  • Detaljerad information av Fujitsu-Siemens Computers Recovery-programmet och råd om
    hur den skall göras finns i den dokumentation som hör till datorn.

Så återställes en Fujiutsi(stavning)dator.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått?

/Anderzzon

hur det är gått jo inget direkt, har sakt att dom ska vända sig till företaget eller beställa Recovery cdn med deras data nummer på men inget har hänt,

ja kan inte göra så mycket nu för det är upp till dom om dom fixar det eller inte,

ja åkte hem i måndags och är hemma igen,

men tack annars för hjälpen iallafall,

ja fixade några data problem iallafall hos dem och ändrade på inställningar och program tid när saker skulle hända annars blir det inget av om det är bara instället på natt tid på en del program som måste köras när datorn är på under en viss tid punkt med mera som inte dom kunde,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...