Gå till innehåll

Ljudet hackar


espingnils

Recommended Posts

Hej gott folk!

Jag har ett litet men störande problem. Det är så att när jag spelar musik på dator och samtidigt är inne på facebook så kan ljudet ibland hacka till i en halv sekund när jag klickar på något på sidan. Det är just facebook detta händer och någon enstaka gång har det hänt på andra sidor som myspace. Detta kan vara väldigt irriterande eftersom jag är väldigt aktiv på sidorna. Jag har installerat de senaste drivrutinerna på ljudkortet och har ungefär 1700-1600 mb ram ledigt när jag är inne på internet och lyssnar på musik. Kan det vara för att sidorna jag snackar om är väldigt högt trafikerade och kan slå ner på farten? för vanliga svenska sidor hackar aldrig. Tack på förhand :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk!

Jag har ett litet men störande problem. Det är så att när jag spelar musik på dator och samtidigt är inne på facebook så kan ljudet ibland hacka till i en halv sekund när jag klickar på något på sidan. Det är just facebook detta händer och någon enstaka gång har det hänt på andra sidor som myspace. Detta kan vara väldigt irriterande eftersom jag är väldigt aktiv på sidorna. Jag har installerat de senaste drivrutinerna på ljudkortet och har ungefär 1700-1600 mb ram ledigt när jag är inne på internet och lyssnar på musik. Kan det vara för att sidorna jag snackar om är väldigt högt trafikerade och kan slå ner på farten? för vanliga svenska sidor hackar aldrig. Tack på förhand :D

Laddar du hem bittorrent eller andra filer så kan du få fenomenet. Iaf så var det så för mig. Annars så kan det vara om du har ett trådlöst nätverk där en annan uppkopplad dator har första tjing på linan, typ om du har en gamerouter från D-link

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så kan du antingen höja prioriteten för musik programmet eller sänka det för web-programmet.

Kolla i Aktivitetshanteraren fliken processer. Se bild där jag höjer Spotify processens prioritet över det normala.

Nackdelen är att man måste göra detta vid varje start av programmet.

post-459-1233102051_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddar du hem bittorrent eller andra filer så kan du få fenomenet. Iaf så var det så för mig. Annars så kan det vara om du har ett trådlöst nätverk där en annan uppkopplad dator har första tjing på linan, typ om du har en gamerouter från D-link

Kan man ändra så jag får första tjing :)? isåfall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så kan du antingen höja prioriteten för musik programmet eller sänka det för web-programmet.

Kolla i Aktivitetshanteraren fliken processer. Se bild där jag höjer Spotify processens prioritet över det normala.

Nackdelen är att man måste göra detta vid varje start av programmet.

Skulle du kunna skicka igen ? bilden kom inte med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så kan du antingen höja prioriteten för musik programmet eller sänka det för web-programmet.

Kolla i Aktivitetshanteraren fliken processer. Se bild där jag höjer Spotify processens prioritet över det normala.

Nackdelen är att man måste göra detta vid varje start av programmet.

Vad finns det för nackdelar med att dra ner internet på lägsta och spotify på högsta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle du kunna skicka igen ? bilden kom inte med :)

Bilden kom med och försvann (som för ett annat inlägg jag gjort) Detta är felanmält nu.

Där finns inga direkta nackdelar så länge man inte väljer ytterligheten Realtid...

så länge som en högt prioriterad process inte kräver mycket processortid, för då blir alla andra lidande på detta.

Men det löser sig med en omstart...

post-459-1233613312_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden kom med och försvann (som för ett annat inlägg jag gjort) Detta är felanmält nu.

Där finns inga direkta nackdelar så länge man inte väljer ytterligheten Realtid...

så länge som en högt prioriterad process inte kräver mycket processortid, för då blir alla andra lidande på detta.

Men det löser sig med en omstart...

Tack för svar!

Jag tror att när jag höjer upp spotify till "hög" så blir det lite bättre men det är fortfarande inte helt bra. Jag undrar kan det ha med belastningen på datorn att göra? När jag har internet, spotify och vissa program som norton och msn mfl ligger min ram förbrukning på ungefär 45-50 % är inte det lite mycket?

Var inne på ctrl+alt+delete och kollade på mina processer.. De två som drog mest var firefox som drog 136844kb och dwm.exe som drog 58180kb.

Har en laptop med 3G ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesanvändningen är inte problemet i ditt fall. Du har inte brist på minne utan det verkar vara nätverket som prioriterar

Facebook före allt annat. Om jag laddar mer Vista SP1 med full fart så berörs inte Spotify alls av detta (trots lägsta prioritet).

Laddar jag samtidigt ut fulla bandbredden så minskar nedladdningen av SP1 till 1/5 av optimala hastigheten men Spotify

spelar oavbrutet vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...