Gå till innehåll

Välja dator


Recommended Posts

Någon som kan ge mig ett tips på en bra dator. Själv så är jag helt vilsen i bollen, och några märkesdatorer köper jag inte av flera anledningar. Ska som sagt inte nämna dessa nu och i detta forum.

Men hur som helst så är min fråga vad kan jag rädda ur min gamla dator? Eller är det bara att skicka allt. Nätagget fungerar ju, men kan bli lite problem i annat chassie (eller)??

Däremot vad som är säkert är att det ska vara en bra spel och multimediadator, med Intels processor. Sen vore det även bra om man kunde skippa HDD drivers och köra med USB. Vad jag vet så klarar många moderna moderkort av detta, vet inte vilka dessa är men någon kanske vet. Hur är det även med IDE standard, AGP och vanlig PCI? Har som sagt ett ganska skapligt Nvida 5700 med AGP. Är detta något att spara?? Lika så mitt ljudkort? Är då ett soundblaster Live. Ska man gå upp till ett X-fi kort? Någon ide med att skaffa Blueraybrännare? Eller ska man hålla sig till gammaldags rödlaser? Med tanke på hur lite det fortfarande finns att ta hem på denna front. Är kompletts grejor bra??

Det går jättebra att messa till mig ett privat mail, så slipper denna tråd att bli allt för lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är lönt att spara från den gamla beror helt på vad du har, men med tanke på ditt grafikkort skulle jag inte tro det är nåt att spara på.

Det integrerade ljudet duger för de flesta...

AGP är helt dött, PCI och IDE finns på alla kort jag sett iaf.

Jag skulle nog inte bry mig om Blu-Ray än iaf.

Komplett säljer samma samma märken som de flesta andra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är lönt att spara från den gamla beror helt på vad du har, men med tanke på ditt grafikkort skulle jag inte tro det är nåt att spara på.

Det integrerade ljudet duger för de flesta...

AGP är helt dött, PCI och IDE finns på alla kort jag sett iaf.

Jag skulle nog inte bry mig om Blu-Ray än iaf.

Komplett säljer samma samma märken som de flesta andra....

Ska då nämna att datorn är köpt 2005. Sitter för övrigt en Intel P4 3.0 Ht med 800Mhz och ynka 1-2 MB. För övrigt så är det socket 478. Finns det moderkort kvar? Kan denna dator användas till lättare applikationer elller är det bara ett museum? Har även laggt märke till att på sista tiden så hackar (när man spelar upp dessa så hackar ljudet) många skivor som jag bränner. Kan detta bero på att datorn helt enkelt håller på att säcka ihop?? För hög bränningshastighet?

Kan detta även bero på IDE standarden? Dåligt defragmenterad HDD??

Skulle det även finnas intressenter som vill köpa delar från min dator så är jag inte heller främmande att disskutera denna sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad datorn kan användas till bör du ju känna själv eftersom du sitter vid den. Har du bara tillräckligt med RAM minne bör den funka till det mesta utom de mest krävande spelen. Känns den trög så

Avinstallera alla spel och program du inte använder

Radera manuellt filer du inte behöver som gamla filmer o skräp du laddat ner osv.

Kör CCleaner http://www.ccleaner.com/

Kör Spybot S&D http://www.safer-networking.org/sv/mirrors/index.html

Kör defragmentering på alla din partitioner, eller åtminstone C:

Dra ner alla uppdateringar från windows update

Uppdatera alla drivrutiner

Starta om datorn

och se om det hjälper.

Om du inte kan/vill bygga själv så funkar som redan sagts Komplett's färdiga paket säkert kanon. Det enda jag kan tänka mig kan vara värt att flytta över från din gamla dator är om du har någon nyare hyfsat stor hårddisk i den, en bra mus, ett bra tangentbord, en bra skärm. Lämna kvar resten. Ljudkortet du har är inte bättre än de som är inbyggda på de flesta moderkort idag, åtminstone inte så det är värt besväret att flytta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...