Gå till innehåll

Laptop låter..


espingnils

Recommended Posts

Hej alla data experter!

Min compaq cq50 (laptop) tycker jag har börjat låta mer än vanligt. Tycker också att fläkten går igång oftare än normalt..

Antingen är jag bara nojig efter att ha hört min kompis gamla laptop som inte låter ett skit! är detta normalt att datorer låter lite mer efter en tid? har haft sen september. Har också försökt rengöra fläkten men märkte ingen skillnad.

Mår datorer sämre om dom låter mer??

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla data experter!

Min compaq cq50 (laptop) tycker jag har börjat låta mer än vanligt. Tycker också att fläkten går igång oftare än normalt..

Antingen är jag bara nojig efter att ha hört min kompis gamla laptop som inte låter ett skit! är detta normalt att datorer låter lite mer efter en tid? har haft sen september. Har också försökt rengöra fläkten men märkte ingen skillnad.

Mår datorer sämre om dom låter mer??

Tack! :)

Fläktarna ger upp snabbare på vissa modeller.. hjälper inte att blåsa rent eller smörja, den måste bytas.

Och skall du köpa lösa delar till HP/compaq så får du lite problem, då Infocare, HP's sammarbetspartner inte säljer lösa delar.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen skit mellan fläktbladen/ramen, eller så håller lagren i fläkten på att gå ...

Är det ändå ingen Garanti kvar, så kan du antagligen byta fläkt för ett rätt billig penning, eller så kan du testa att smörja med den Elektriska versionen av 5-56, heter den 2-26 tror jag ?!

Då får du MeckarErfarenhet oxå, när du öppnar en bärbar ... :rolleyes:

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen skit mellan fläktbladen/ramen, eller så håller lagren i fläkten på att gå ...

Är det ändå ingen Garanti kvar, så kan du antagligen byta fläkt för ett rätt billig penning, eller så kan du testa att smörja med den Elektriska versionen av 5-56, heter den 2-26 tror jag ?!

Då får du MeckarErfarenhet oxå, när du öppnar en bärbar ... :rolleyes:

/LbL!

Tack för svar :) asså det är ju inte så att jag stör mig på det så jätte mycket nu när jag vet lite mer vad som är snett. Skulle jag inte kunna låta dom gå till de pajjar och sen få ut garanti på dom så jag får dom lagade. för man har ju alltid två års garanti ifall någonting skulle gå sönder med datorn vad jag har hört...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är inte datorn två år än, så har du två års garanti (tror det t.o.m. är tre års reklamationsrätt numera...?!), och då kan du ju reklamera redan NU, så klart - det ÄR ju ett fel att den låter, så GÖR det, INNAN det är för sent, ju förr desto bättre!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är inte datorn två år än, så har du två års garanti (tror det t.o.m. är tre års reklamationsrätt numera...?!), och då kan du ju reklamera redan NU, så klart - det ÄR ju ett fel att den låter, så GÖR det, INNAN det är för sent, ju förr desto bättre!

/LbL!

En fråga bara om jag lämnar in den till reparation och dom byter ut fläktarna. Kommer allt innehåll vara försvunnet när jag får tillbaka den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar :) asså det är ju inte så att jag stör mig på det så jätte mycket nu när jag vet lite mer vad som är snett. Skulle jag inte kunna låta dom gå till de pajjar och sen få ut garanti på dom så jag får dom lagade. för man har ju alltid två års garanti ifall någonting skulle gå sönder med datorn vad jag har hört...

Vad du har hört?

Nej, det fungerar inte så med två-års-garantin.

Det andra året skall DU bevisa att felet inte är orsakat från dej.

Då skall du ha ett intyg/utlåtande, "second opinion" från "aukt. verkstad".

Annars blir du nekad, samt betala en undersökning med frakter c:a 1500:-

Dom kommer åberopa att du har det mer dammigt hemma - än normalt.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du har hört?

Nej, det fungerar inte så med två-års-garantin.

Det andra året skall DU bevisa att felet inte är orsakat från dej.

Då skall du ha ett intyg/utlåtande, "second opinion" från "aukt. verkstad".

Annars blir du nekad, samt betala en undersökning med frakter c:a 1500:-

Dom kommer åberopa att du har det mer dammigt hemma - än normalt.

kent.

Okej då kan det bli lite jobbigare. Ska fråga min pappa han har jobbat som konsumentsekreterare i 20år så detta är hans område om man säger så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då kan det bli lite jobbigare. Ska fråga min pappa han har jobbat som konsumentsekreterare i 20år så detta är hans område om man säger så.

Gör du så.. och hälsa han det jag sa.

Själva har vi gjort många "second opinion" efter kund har blivit nekad reparation.

Detta är väldigt vanligt på HP maskiner.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kommer allt innehåll vara försvunnet

Ingenting försvinner, hårddisken har inget med fläkten att göra.

Och har du LÄST på Garantisedeln/Kvittot hur LÅNG Garanti du har, två år är Väldigt Vanligt, och står det två år, så GÄLLER Garantin ÄVEN för din väsnande fläkt!

Det är BARA om det står Ett års Garanti du måste kunna bevisa att det är ett Ursprungsfel!

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kommer allt innehåll vara försvunnet

Ingenting försvinner, hårddisken har inget med fläkten att göra.

Och har du LÄST på Garantisedeln/Kvittot hur LÅNG Garanti du har, två år är Väldigt Vanligt, och står det två år, så GÄLLER Garantin ÄVEN för din väsnande fläkt!

Det är BARA om det står Ett års Garanti du måste kunna bevisa att det är ett Ursprungsfel!

/LbL!

Lite väl vågade uttal från dej.

Hur vet du att hans info på disken inte försvinner?

Vet du hur går till när en laptop kommer i omlopp och skickas runt?

Gällande garantin, så har HP/Compaq ETT år.. detta står i botten på datorn. "1 year garanty"

Man kan köpa till 2 eller 3 år - dock. Men då har man papper på detta.

Och tex. batteriet, lämnar många bara 6 månader på.. då det kallas förbrukningsvara.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen skit mellan fläktbladen/ramen, eller så håller lagren i fläkten på att gå ...

Är det ändå ingen Garanti kvar, så kan du antagligen byta fläkt för ett rätt billig penning, eller så kan du testa att smörja med den Elektriska versionen av 5-56, heter den 2-26 tror jag ?!

Då får du MeckarErfarenhet oxå, när du öppnar en bärbar ... :rolleyes:

/LbL!

gick in på aktivitetshanteraren och kollade hur många processer jag hade igång. Och jag hade 74 st vid start av datorn! är inte det väldigt mycket.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gick in på aktivitetshanteraren och kollade hur många processer jag hade igång. Och jag hade 74 st vid start av datorn! är inte det väldigt mycket.?

Jo det är det.. men så blir det alltid när installar från deras "partion ghost OEM"

Du finns MÅNGA överflödiga tjänster inlagda från HP, som du kan plocka bort.

Eller börja med att disbla dessa under "msconfig".. ifall du stänger du av fel tjänst.

Dom har även öppnat många portar i din win-brandvägg - mot sej själva, stäng även dessa.

Jag själv har 50 tjänster. Men dom har jag valt att lägga in själv, dom jag behöver.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är det.. men så blir det alltid när installar från deras "partion ghost OEM"

Du finns MÅNGA överflödiga tjänster inlagda från HP, som du kan plocka bort.

Eller börja med att disbla dessa under "msconfig".. ifall du stänger du av fel tjänst.

Dom har även öppnat många portar i din win-brandvägg - mot sej själva, stäng även dessa.

Jag själv har 50 tjänster. Men dom har jag valt att lägga in själv, dom jag behöver.

kent

Okej! Vad säger du om progam som : QPService.exe, QlbCtlr.exe, HPWuschd2.exe, HPHC_Scheduler.exe.alla från HP

Kan jag ta bort dom här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Vad säger du om progam som : QPService.exe, QlbCtlr.exe, HPWuschd2.exe, HPHC_Scheduler.exe.alla från HP

Kan jag ta bort dom här?

Jaaa, alla dom är onödigt crap.. du har mer grejer att stänga av.

Denna - QlbCtlr.exe - är till för dina quick-knappar:

Allows you to program the quick launch buttons on your HP keyboard to perform various tasks.

Och använder du inte den funktionen.. stäng av den också..

Disabla så mycket du kan.. det blir mer fart då, än uppgradera med raminne... typ.

kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaa, alla dom är onödigt crap.. du har mer grejer att stänga av.

Denna - QlbCtlr.exe - är till för dina quick-knappar:

Allows you to program the quick launch buttons on your HP keyboard to perform various tasks.

Och använder du inte den funktionen.. stäng av den också..

Disabla så mycket du kan.. det blir mer fart då, än uppgradera med raminne... typ.

kent.

Ringde hp support idag och dom sa att ett tips var att göra en återställning av dator till fabriksinställningar. Han sa att det kunde gör datorn tystare igen. Är det värt att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> dom sa att ett tips var att göra en återställning av dator till fabriksinställningar. Han sa att det kunde gör datorn tystare igen. Är det värt att prova?

Vad tror du själv ?? Tror du att det hoppar ut en liten gubbe med en dammvippa som sopar rent runt din fläkt ?? :mellow:

LÄS vad det står i rött i min Tag nedan - det hjälper nog i de flesta fall... B)

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> dom sa att ett tips var att göra en återställning av dator till fabriksinställningar. Han sa att det kunde gör datorn tystare igen. Är det värt att prova?

Vad tror du själv ?? Tror du att det hoppar ut en liten gubbe med en dammvippa som sopar rent runt din fläkt ?? :mellow:

/LbL!

haha.. typiskt en äkta "pc-support" - dom/pryoeleven ville bara bli av med honom. ;)

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jaaa, alla dom är onödigt crap.. du har mer grejer att stänga av.

Denna - QlbCtlr.exe - är till för dina quick-knappar:

Allows you to program the quick launch buttons on your HP keyboard to perform various tasks.

Och använder du inte den funktionen.. stäng av den också..

Disabla så mycket du kan.. det blir mer fart då, än uppgradera med raminne... typ.

kent.

Har nu tagit bort en del. Har ungefär tio processer mindre och ram minnet använder mindre minne..

Fläkten drar nu bara igång när jag kollar på video klipp från olika webb tv och aftonbladets små videoklipp och alla spel förstås. Spel som Counter Strike, Battlefield 2. Det är acceptabelt. Men mår datorn dåligt av att gå på högvarv en lång tid, tex om man spelar ett spel 2 tim??

(Datorn har ALDRIG stängt av sig eller laggat ihop så jag har behövt stänga av på "knappen")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Min laptop lät mindre när jag sänkte nivå på arbetsnivå när ström är inkopplat. Onödigt att lägsta nivå ska vara 100 % när man inte sitter vid datorn.. nu är det lugn och tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...