Gå till innehåll

Nån som har koll på temperaturprogram?


Kent

Recommended Posts

Hjälp mej, jag har kört vilse.

Har en Dell Inspiron 9300, mitt mål är att termostyra GPU & CPU fläktarna,

så dom lugnar ner sej. Vilket program gäller..? hur gör man..? vilken temp är lagom?

Hitta en länk här:

http://www.notebookforums.com/showthread.p...ighlight=Fangui

I9kfangui.exe -- Verkar vara rätt program (?) men jag hittar inte "download"

kent helt yr i mössan nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells laptops är generellt sett svåra att kontrollera med exempelvis SpeedFan. Jag vet att Dell och många andra datortillverkare brukar justera fläkthastigheter osv i BIOS-uppdateringar (utan att detta dokumenteras i changelogs osv). Se med andra ord till att uppdatera BIOS!

Min pojk har en dell laptop xps som är ett år gammal.Den hade temperaturer på mellan 70-80 gr.På dell säger dom att det är normalt?Har varit på rep. en gång men kom inte ihåg vad dom bytte.Speedfan klarar jag överhuvudtaget inte att använda mer än att se vad tempen är. och att uppdatera bios har jag dålig erfarenhet av.Finns det något program som grejar detta.Han lägger två pennor under laptopen så den skall få luft,eller håller den i knät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pojk har en dell laptop som är ett år gammal.Den hade temperaturer på mellan 70-80 gr.På dell säger dom att det är normalt?Har varit på rep. en gång men kom inte ihåg vad dom bytte.Speedfan klarar jag överhuvudtaget inte att använda mer än att se vad tempen är. och att uppdatera bios har jag dålig erfarenhet av.Finns det något program som grejar detta.Han lägger två pennor under laptopen så den skall få luft,eller håller den i knät.

Vissa processorer klarar temperaturer upp till 100 grader. Jag pressade min Latitude D630 för något år sedan till 91 grader när jag körde Prime 95 (belastningstest) på båda processorskärnorna samtidigt. Vad är kruxet med BIOS-uppgraderingen, det är ett program i sig och så länge du inte stänger av strömmen eller datorn medan uppgraderingen pågår så är det absolut riskfritt skulle jag vilja påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde en uppgradering av bios en gång slutade det med att jag fick göra en ominstallation.Men jag gjorde det inte för att det behövdes utan för att det fanns en ny uppdatering.Gör numera inga uppdateringar utan att jag vet att det verkligen behövs.Förutom mailwareprogram o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa processorer klarar temperaturer upp till 100 grader. Jag pressade min Latitude D630 för något år sedan till 91 grader när jag körde Prime 95 (belastningstest) på båda processorskärnorna samtidigt. Vad är kruxet med BIOS-uppgraderingen, det är ett program i sig och så länge du inte stänger av strömmen eller datorn medan uppgraderingen pågår så är det absolut riskfritt skulle jag vilja påstå.

Jo jag lyckades få till en "boot-block" för några veckor sedan med ett MSI mb, 1:a flashningen gick hem och vid omflashning dagen efter så blockades BIOS kretsen. Nu var det troligen då mer fel på det Mbt... bara att skrota.

Kent´s fundering är lite klurig och många Dell ska ju bara flashas...

http://en.community.dell.com/blogs/direct2...top-owners.aspx

Det är efter det här flera modeller som måste flashas....

Bara att bege sig till Dell.se och kolla.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhh.. gå inte å lägg er än.. vi är inte klara :)

Kolla detta BIOS - kan det hjälpa?

Version: A05

Build Date: 09/19/2005

Fixes:

======

1. Added support for Absolute Computrace Security Solution Feature.

2. Added support for Battery Health Meter(BHM).

3. Improve the Ghost performance in DOS.

4. Optimize the battery charging algorithm.

Eller denna. Dell Notebook System Software <<- den är på 7MB

http://support.dell.com/support/downloads/...p;fileid=160873

Sedan är det några ungar på Swecklocker som pratar om denna, kolla långt ner i tråden:

" Dell Notebook System Software" En 50MB stor fil ??? <<-- vad är det för fil på 50MB?

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...mp;pagenumber=1

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste BIOS från 2005 låter som att det är en riktigt gammal dator. Som sagt är korrigeringen av fläkthastigheter och dess triggers aldrig dokumenterade i ändringsloggarna så kör in A05-uppdateringen. Har du blåst fläkten fri från damm med högtrycksluft?

50MB-paketet vill jag minnas är en samlig med massa Microsoft-patchar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste BIOS från 2005 låter som att det är en riktigt gammal dator. Som sagt är korrigeringen av fläkthastigheter och dess triggers aldrig dokumenterade i ändringsloggarna så kör in A05-uppdateringen. Har du blåst fläkten fri från damm med högtrycksluft?

Oj.. värre än så.

Killen sa; "att den börja låta OCH fläktarna går hela tiden." <<- mao. två fel.

Jag har en annan fräsch insp. 9300 och plocka från.

Jag plocka då ner rubbet, bytte båda fläktarna då dom var kass.

Misstänkte sedan "termo-givaren" på m-kortet, och bytte det också när jag ändå hade byxorna nere.

Men tji fick jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo först här....

A05 ser rätt ut....

Systemverktyg> Utilitys då landar man här

Jo den har jag tagit.. läste fel.. trodde den var 7MB. Jag har tagit den du länka till.

Skall skjuta in detta imorron. Samt kolla om det sitter Bios A05. Nåt mer jag skall tänka på.. eller ha med?

Vad tror ni om denna länk.. detta progg är ämnat för problem med insp.

http://www.diefer.de/i8kfan/manual31/index.html

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...