Gå till innehåll

Halvera starttiden för Windows Vista


Recommended Posts

vistaboot2.pngDu kan nästan halvera starttiden på din Windows Vista-dator med en enkel inställning. Hur stor skillnaden blir beror dock på datorns övriga konfiguration. Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck [Enter] samt godkänn UAC-popupen. Gå till fliken "Systemstart" och tryck på "Avancerade alternativ...". Där bockar du i rutan för "Antal processorer" och trycker fram korrekt antal processorer/kärnor i rullgardinslisten. Har du en Dual Core-processor, vilket är vanligt i dag, skall det alltså stå två i rutan och har du en Quad Core ska det står fyra där. När du är klar stänger du ner Systemkonfigurationen med OK och väljer Verkställ och OK igen. Nu bör nästa datorstart gå något snabbare än tidigare!

Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista.

Visa hela artikeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Verkar vara väldigt tvetydligt; man visar bilder på Vista men snackar om XP och citat ur Microsofts dokumentation stärker bara "myten". Förklaringen till att det skulle vara en myt låter även väldigt teoretisk och inte alls praktisk. Ett simpelt test vore ju att helt enkelt ta tiden och jämföra. Fick inte typ waxinator 7-9 sekunder snabbare start med en Quad satt till 4 trådar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då fick han alltså som sämst 22 sekunder snabbare, vilket totalt krossar myten om myten ;)

Att detta är om Windows 7 är egentligen lika fel som myt-beviset, eftersom där snackades det om XP när påståendet från början var till Vista.

Alltså är det ingen myt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myten om myten ???

Problemet är ju datamängden som ska läsas från en disk, jag maxar på cirkus 80MB/s

Halvering som Stenis drog till med är ju hästhandlartrick ala Kiviks marknad :lol:

Så här ser en bootning ut med Linux för mig:

jaunty_20090301_1_NZcGm0.png

Själva systemet bootar på cirkus 20 sekunder och 15-16 klarar en Intel Core I7, men datamängden är ju den stora spärren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte detta även gälla XP?

Inställningen finns på samma ställe men heter /numproc=

Någon som kan bekräfta / dementera?

I övrigt är inte detta 3e eller 4e artikeln med just detta tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myten om myten ???

I länken MrSvensson gav står det att allt detta är en myt. Därför tyckte jag det lät bra att kalla det som stod i länken för "myten om myten", eftersom det inte var sant ;)

Uppenbarligen går det ju snabbare om man ställer om till fler trådar i msconfig. Dock bör det ju ge väldigt olika förbättringar på olika system då jag endast fick typ 1 sekund snabbare medan waxinator fick 22 sekunder snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. <_< ...och var och en blir salig på sin egen tro...

Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP).

Med inställningen i msconfig så begränsar man antalet använda kärnor i Windows.

Därför förlängdes uppstarten med 22 sekunder när jag begränsade till en kärna.

Skillnaderna mellan fyra och obegränsat antal blev några få sekunder vilket kan bero på vädret lika gärna.

Det enda raka är att ni själva provar och ser om ni kan få fram någon förbättring. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. <_< ...och var och en blir salig på sin egen tro...

Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP).

Med inställningen i msconfig så begränsar man antalet använda kärnor i Windows.

Därför förlängdes uppstarten med 22 sekunder när jag begränsade till en kärna.

Skillnaderna mellan fyra och obegränsat antal blev några få sekunder vilket kan bero på vädret lika gärna.

Det enda raka är att ni själva provar och ser om ni kan få fram någon förbättring. :rolleyes:

Sant, då var det helt fel i alla fall :( Alltså ingen prestandavinst av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. <_< ...och var och en blir salig på sin egen tro...

Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP).

Hmmm… somliga skriver inlägg som… Det framgår ju inte av ditt inlägg att det var Vista du testade, och tråden handlade om 7. ;)

Undrar vad Stenis grundar ”halvera starttiden” på? Standardinställningen är ju att alla processorer/kärnor/trådar skall användas, så vem har ens en obetydlig vinst att göra på att ”ändra” till att alla skall användas? Man kan ju i alla fall kolla att det inte står 1…

Kommer det snart en tredje tråd, om hur man minskar starttiden i XP på samma sätt? :rolleyes:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...