Andreas Stenhall Posted February 1, 2009 Share Posted February 1, 2009 Du kan nästan halvera starttiden på din Windows Vista-dator med en enkel inställning. Hur stor skillnaden blir beror dock på datorns övriga konfiguration. Skriv "msconfig" i startmenyns sökfält och tryck [Enter] samt godkänn UAC-popupen. Gå till fliken "Systemstart" och tryck på "Avancerade alternativ...". Där bockar du i rutan för "Antal processorer" och trycker fram korrekt antal processorer/kärnor i rullgardinslisten. Har du en Dual Core-processor, vilket är vanligt i dag, skall det alltså stå två i rutan och har du en Quad Core ska det står fyra där. När du är klar stänger du ner Systemkonfigurationen med OK och väljer Verkställ och OK igen. Nu bör nästa datorstart gå något snabbare än tidigare! Detta tips gäller för: Samtliga versioner av Windows Vista. Visa hela artikeln Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrSvensson Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Detta ska tydligen inte fungera http://www.withinwindows.com/2008/08/09/tw...-with-msconfig/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Detta ska tydligen inte fungerahttp://www.withinwindows.com/2008/08/09/tw...-with-msconfig/ Verkar vara väldigt tvetydligt; man visar bilder på Vista men snackar om XP och citat ur Microsofts dokumentation stärker bara "myten". Förklaringen till att det skulle vara en myt låter även väldigt teoretisk och inte alls praktisk. Ett simpelt test vore ju att helt enkelt ta tiden och jämföra. Fick inte typ waxinator 7-9 sekunder snabbare start med en Quad satt till 4 trådar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Fick inte typ waxinator 7-9 sekunder snabbare start med en Quad satt till 4 trådar? Här är waxinators siffror, men för Windows 7: http://www.alltomxp.se/forum/index.php?s=&...st&p=111732 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Då fick han alltså som sämst 22 sekunder snabbare, vilket totalt krossar myten om myten Att detta är om Windows 7 är egentligen lika fel som myt-beviset, eftersom där snackades det om XP när påståendet från början var till Vista. Alltså är det ingen myt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Myten om myten ??? Problemet är ju datamängden som ska läsas från en disk, jag maxar på cirkus 80MB/s Halvering som Stenis drog till med är ju hästhandlartrick ala Kiviks marknad Så här ser en bootning ut med Linux för mig: Själva systemet bootar på cirkus 20 sekunder och 15-16 klarar en Intel Core I7, men datamängden är ju den stora spärren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 borde inte detta även gälla XP? Inställningen finns på samma ställe men heter /numproc= Någon som kan bekräfta / dementera? I övrigt är inte detta 3e eller 4e artikeln med just detta tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Myten om myten ??? I länken MrSvensson gav står det att allt detta är en myt. Därför tyckte jag det lät bra att kalla det som stod i länken för "myten om myten", eftersom det inte var sant Uppenbarligen går det ju snabbare om man ställer om till fler trådar i msconfig. Dock bör det ju ge väldigt olika förbättringar på olika system då jag endast fick typ 1 sekund snabbare medan waxinator fick 22 sekunder snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waxinator Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. ...och var och en blir salig på sin egen tro... Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP). Med inställningen i msconfig så begränsar man antalet använda kärnor i Windows. Därför förlängdes uppstarten med 22 sekunder när jag begränsade till en kärna. Skillnaderna mellan fyra och obegränsat antal blev några få sekunder vilket kan bero på vädret lika gärna. Det enda raka är att ni själva provar och ser om ni kan få fram någon förbättring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. ...och var och en blir salig på sin egen tro...Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP). Med inställningen i msconfig så begränsar man antalet använda kärnor i Windows. Därför förlängdes uppstarten med 22 sekunder när jag begränsade till en kärna. Skillnaderna mellan fyra och obegränsat antal blev några få sekunder vilket kan bero på vädret lika gärna. Det enda raka är att ni själva provar och ser om ni kan få fram någon förbättring. Sant, då var det helt fel i alla fall Alltså ingen prestandavinst av detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hummm... somliga läser inlägg som Fan läser bibeln.. ...och var och en blir salig på sin egen tro...Jag testade detta i Windows Vista. Tekniken är densamma i Windows 7 (och i Windows XP). Hmmm… somliga skriver inlägg som… Det framgår ju inte av ditt inlägg att det var Vista du testade, och tråden handlade om 7. Undrar vad Stenis grundar ”halvera starttiden” på? Standardinställningen är ju att alla processorer/kärnor/trådar skall användas, så vem har ens en obetydlig vinst att göra på att ”ändra” till att alla skall användas? Man kan ju i alla fall kolla att det inte står 1… Kommer det snart en tredje tråd, om hur man minskar starttiden i XP på samma sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Halverad starttid var en aning optimistiskt, jag får ställa mig i skamvrån! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts