emol Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Hej! Har nyss installerat Windows på min laptop och det mesta verkar fungera. Men i enhetshanteraren ser jag att två okända enheter inte fungerar, SM Bus Controller och Unknown Device. Hur rättar jag till detta? Sen en sak till. Har ett par snabbknappar för volym, pause och såna saker på tangentbordet som inte heller fungerar. Hur löser jag detta. Har vatt inne på Sonys sida för att hitta drivare till datorn för Vista men hittar inget av intresse. Hur hittar jag drivare för enheterna + hur fixar jag snabbknapparna? /Emil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Som alltid är det lättare om du alltid talar om precis vad det är för dator, tillverkare, tillbehör, osv, då har man många fler möjligheter att hjälpa till! Såna okända enheter brukar försvinna när man installerat drivrutinerna som hör till moderkortet, och sedan bootat om. Men ibland funkar inte det, så då kan du ju högerklicka på dem>>Egenskaper, och på fliken Details läsa namnet på dem, finns flera olika Device Instance ID, Hardware ID, osv. När du står PÅ en av dem nedanför Hardware ID, så den är blå, så kan du trycka Ctrl C för att kopiera namnet, t ex som jag gör nu när jag står på min ATK-utility, som alltid brukar flaggas som Okänd när jag installerar om: ACPI\ATK0110 Sen söker du efter just: ACPI\ATK0110 på Göbbels, och ibland får man backa bort det som står först, dvs ta bort ACPI, men oftast funkar det att söka efter hela. Då kommer du att hitta vad det är, och vilken drivrutin du ska ha. Ang. t-bordet så måste du ha rätt programvara för att knapparna ska funka. Till mitt Microsoft tbord hämtar jag alltså MS IntelliType, till din ska du alltså leta hos din tbordstillverkare. /LbL! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 Sony är dessvärre rätt usla på att leverera drivrutiner för nedladdning, och allra helst om du kör 64-bitars. Vad är det för datormodell? Vad gäller enhetern så skulle jag vilja påstå att så länge allt på datorn fungerar som du vill så behöver du inte ha drivrutiner för precis alla enheter. SM Bus controller behövs inte alls och vad det är för unknown device kan jag inte svara på, men i ditt fall kan lösas genom att få tag i drivrutiner för snabbknapparna. En sak du kan testa är att söka upp "Action center" i startmenyn och sedan välja att expander "Maintenance" och sedan välja "Check for solutions". Detta kan resultera i att du hänvisas till drivrutinerna du behöver. En sak till, kolla på Windows Update om du hittar drivrutiner där! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 19, 2009 Share Posted February 19, 2009 chipset drivrutiner... vad har du för något? Intel, Amd... dvs moderkorts drivrutiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emol Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 okje tack ska ni ha sålänge, ska försöka lösa detta nu. det är en Sony Vaio VGN-FW21E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Antagligen en Intel... men kolla för säkerhets skull. Det finns ett verktyg på intels nerladdningssida för chipset drivrutiner som talar om exakt vilket chipset man har, om man inte är säker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emol Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 tack för svaren! löste problemet ett med den okända enheten. fortfarande dock problem med SM Bus Controller men det struntar ja i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Bara för sakens skull... drivar till din modell i orginal... Sony Vaio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts