Gå till innehåll

Finns det någon räddning för en kraschad dator utan recovery.CD?


Mickilina

Recommended Posts

Hej!

En kompis som bor närmare 100 mil bort har kraschat sin ca 2 år gammal dator. Den är en bärbar Acer av något slag.

Vid köpet har hon inte fått några som helst Windowsskivor med, har inte gjort själv heller någon återställnings CD (och naturligtvis inte gjort någon säkerhetskopiering, men det är en annan sak).

Datorn har tydligen först börjat klaga på ang drivare (vet ej vilka, inte på vilket sätt heller). Sen har ungarna/ungdomarna i huset installerad en webbkamera och då hade kraschen kommit. Nu kan inte datorn startas upp, inte komma till felsäker läge heller.

Någon, enl henne, datorkunnig kille har försökt boota/formatera, vet inte exakt vad, med sin egen skiva utan resultat.

Finns det något mer hon kan försöka med utan att behöva lämna datorn till någon dyr verkstad, om sådana finns öht i närheten?

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att hårddisken är trasig.

Om det är det så blir det inte så dyrt att byta till en ny och installera om den.

Sitter en windows nyckel under datorn som en kan använda till lånade skivor.

Sen får en ladda ner alla drivrutiner från acers hemsida och installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

En kompis som bor närmare 10 mil bort har kraschat sin ca 2 år gammal dator. Den är en bärbar Acer av något slag.

Vid köpet har hon inte fått några som helst Windowsskivor med, har inte gjort själv heller någon återställnings CD (och naturligtvis inte gjort någon säkerhetskopiering, men det är en annan sak).

Datorn har tydligen först börjat klaga på ang drivare (vet ej vilka, inte på vilket sätt heller). Sen har ungarna/ungdomarna i huset installerad en webbkamera och då hade kraschen kommit. Nu kan inte datorn startas upp, inte komma till felsäker läge heller.

Någon, enl henne, datorkunnig kille har försökt boota/formatera, vet inte exakt vad, med sin egen skiva utan resultat.

Finns det något mer hon kan försöka med utan att behöva lämna datorn till någon dyr verkstad, om sådana finns öht i närheten?

//Mickilina

Det var ju inget kul att höra. Om man har försökt att formatera hårddisken utan att några som helst förbättringar.

Man kan gå in på Acers hemsida och beställa hem nya återställningsskivor alternativt ringa till deras support för mer hjälp.

Får hoppas på att ingen hårdvara har börjat ge upp i datorn bara.

När återställningsskivorna förhoppningsvis anländer och återställningen är slutförd. Gå då in på Acers sida och hämta ner de senaste drivrutinerna för datorn som finns tillgängliga. Försök sedan att installera om webbkameran(med senaste drivrutinerna).

Hoppas det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Dwarf!

Tack för svaret

Jag har ingen aning om, om det är HD, som har pajat. Vet inte heller hur lång är garantitiden.

Sitter en windows nyckel under datorn som en kan använda till lånade skivor.

Det har gjorts ett försök med en lånade skiva, men datorn kom inte igång med den heller.

Tacksam för flera förslag!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mimar!

Tack för ditt svar.

Man kan gå in på Acers hemsida och beställa hem nya återställningsskivor alternativt ringa till deras support för mer hjälp.

Jag får nog kolla upp Acers hemsida och messa kompisen telefonnr till supporten. Denna dator är hennes enda och hon kan ju inte göra själv något på den vägen. Till bibliotekets dator är ju också några kilometer från henne och tiden där är begränsad till en halvtimme.

Fler knep vad hon själv kanske kunde testa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, typisk otur.

//Mickilina

Går nog att fixa datorn om man hittar rätt butik som fixar det till fastpris.

Själv har jag fast pris på just ominstallationer av en dator, som är 600:-. Då tillkommer bara priset på hårddisken.

Bor ju på västkusten så det är lite långt bort:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går nog att fixa datorn om man hittar rätt butik som fixar det till fastpris.

Jag tvivlar starkt att möjligheterna där uppe i norrlands skogarna är så stora. :unsure:

Och nu är där bara telefonförbindelse som gäller. Därför försöker jag hitta en annan lösning, om det finns någon.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt att möjligheterna där uppe i norrlands skogarna är så stora. :unsure:

Och nu är där bara telefonförbindelse som gäller. Därför försöker jag hitta en annan lösning, om det finns någon.

//Mickilina

Om inte hårddisken eller någon annan komponent är trasig, så går det att installera om med vilken OEM XP-skiva som helst, och licenskoden på datorn! Är datorn hel, måste dom ha gjort fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar starkt att möjligheterna där uppe i norrlands skogarna är så stora. :unsure:

Och nu är där bara telefonförbindelse som gäller. Därför försöker jag hitta en annan lösning, om det finns någon.

//Mickilina

Har du testat återställa BIOS till ursprungsläge och sen med att trycka på F11 när du bootar? I bästa fall så kan det finnas en dold återställningspartition på disken. Testat att ställa om så datorn försöker boota direkt från CD/DVD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Om inte hårddisken eller någon annan komponent är trasig, så går det att installera om med vilken OEM XP-skiva som helst, och licenskoden på datorn! Är datorn hel, måste dom ha gjort fel!

Så resonerar jag med.

Svårare att hjälpa till är, när användaren har minimala datorkunskaper och man får för det mesta bara till svar "det gick inte" eftersom användaren knappast vet själv heller vad den "kunniga killen" har gjort och varför det gick inte.

Jag har nu bara messat telefonnummer till Acers support och sagt att dom måste ringa och köpa en recovery CD med tanke på även framtida behov. Och om inte denna skiva får datorn att reparera filsystemet eller kunna formatera om, då är något sönder och då är det bara en datorverkstad som gäller.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wheninrome

Har du testat återställa BIOS till ursprungsläge och sen med att trycka på F11 när du bootar?

Det tror jag inte hon har testat. Och tror att det blir lite svårt att förklara för den som knappast har hört ordet BIOS. Avståndet mellan datorn och mig är närmare 100 mil, om det var kortare, då hade jag redan varit på plats och vilket fall kunde veta mer.

Vid köpet har hon inte fått några som helst Windowsskivor med, har inte gjort själv heller någon återställnings CD

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wheninrome

Det tror jag inte hon har testat. Och tror att det blir lite svårt att förklara för den som knappast har hört ordet BIOS. Avståndet mellan datorn och mig är närmare 100 mil, om det var kortare, då hade jag redan varit på plats och vilket fall kunde veta mer.

//Mickilina

Jag undrar om denna "kunniga datakille" verkligen försökt på rätt sätt, men det är svårt mig att bedöma. Det jag funderar på är ju att om det inte ens går att komma till felsäkert läge så vete sjutton om en recoveryskiva skulle hjälpa. Skulle gärna hjälpa på plats men jag bor ju i Umeå så det är väl typ 100 mil härifrån kan jag tro... :)

Det jag skulle vilja veta är vad som EXAKT sker efter postscreen, dvs direkt efter att BIOS gjort sitt klart och ska till att ladda OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag bor också på västkusten.. hmm.. så hon har allså tästat alla "nybörjar saker"? ok så min största chansning är Trasig HDD.. Alla datorer ska ha minst 2 års garanti enligt den nya lagen. en ny HDD med 500GB som jag har sett är 500kr.. be henne att köpa en ny HDD och sen sätt in den i datorn och installera XP på den HDDn. om det inte går att boota från den så så är det nog modekorter som e pajj..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mickilina!

Misstänker att det redan är testat men för säkerhetsskull vill jag kolla iaf.

Vad jag läst i tdigare inlägg verkar det som om bootmenyn går att komma in i, jag skulle nog testa F8 och sedan välja senste fungerande konfiguration och se om det hjälper annars e jag nog inne på att det blivit något fysi´skt fel på disken.

/starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Wheninrome!

Jag undrar om denna "kunniga datakille" verkligen försökt på rätt sätt, men det är svårt mig att bedöma. Det jag funderar på är ju att om det inte ens går att komma till felsäkert läge så vete sjutton om en recoveryskiva skulle hjälpa.
Det undrar jag också. Nu ska hon vilket fall beställa en och hjälper det inte, så lämnar hon laptopen in på någon verkstad.
Skulle gärna hjälpa på plats men jag bor ju i Umeå så det är väl typ 100 mil härifrån kan jag tro... smile.gif
:D Norr om Umeå bor hon på, men Norrbotten är ju ganska vid. Vet inte exakt var.
Det jag skulle vilja veta är vad som EXAKT sker efter postscreen, dvs direkt efter att BIOS gjort sitt klart och ska till att ladda OS.
Har frågat henne, men ej fått ett svar.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...