Gå till innehåll

Ljudenhet stoppad?


Recommended Posts

Nu har jag nog gjort bort mig. :(

För ett par veckor sen ändrade jag något antagligen i "tjänst", minns bara inte vad. Tanken var att kolla upp att ljudet funkar, men det kom annat i vägen, sen glömde jag bort det.

Nu skulle jag lyssna på musik, men tvingades inse fakta:

post-1531-1235731472_thumb.png

post-1531-1235731500_thumb.png

Vad kan det vara för tjänst jag har förmodligen stoppat?

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Windows Audio kanske?

Hanterar ljudenheter för Windows-baserade program. Om denna tjänst stoppas kommer inte ljudenheter och andra effekter att fungera korrekt. Om denna tjänst inaktiveras kommer inte de tjänster som är beroende av den att kunna startas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Måste öppna tråden igen, för nu verkar det som något, men vad, har hänt. Trodde först att Spotify var boven, men så var det inte efter att jag har försökt lyssna på allt annat möjligt också, men det är lika även med mina köpta CD-musikskivor.

Ljudet låter som det kom inifrån ett berg med ekon, man hör knappast sångaren. Själva musik låter lite hackigt och liksom släpande.

Är det något i inställningarna? Har ändrat dit och hit dom via ljud och ljudenheter, men inga förändringar har skedd i praktiken. Somliga låtar från Internet, vilka har gått att lyssna tidigare, hörs inte alls ens med den högsta volymen.

Vad har kunnat hända bara plötsligt?

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon ljudeffekt tycks vara aktiverad. Du har väl en speciell kontrollpanel som hör till ljudkortet? Stäng i så fall av alla effekter där.

Det finns ju flera volymkontroller. Wave och CD-volym är det väl i första hand fråga om.

Hackigt och släpande verkar mer mysko, om det inte sammanhänger med någon knasig effekt. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon ljudeffekt tycks vara aktiverad. Du har väl en speciell kontrollpanel som hör till ljudkortet? Stäng i så fall av alla effekter där.

Det finns ju flera volymkontroller. Wave och CD-volym är det väl i första hand fråga om.

Hackigt och släpande verkar mer mysko, om det inte sammanhänger med någon knasig effekt. :unsure:

Hej JoWa!

Så här ser det ut:

post-1531-1236839699_thumb.png

Jag är helt frågande, om det nu inte igen är så att det handlar om någon tjänst som plötsligt ska vara satt på autostart eller något annat vad det är inte nu. Men vilken tjänst i så fall, det har jag inte lyckats reda ut (som vanligt) :blink:

//Mickilina

Edit

Detta gäller stationära dator, på laptopen funkar ljudet som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron,

Maximera Wave och CD-volym, så skall nivån bli bättre. ;)

Den enda tjänst jag vet behövs för ljud är Windows Audio, men eftersom du har ljud, är det nog inget tjänsteproblem.

Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron,

Maximera Wave och CD-volym, så skall nivån bli bättre. ;)

Den enda tjänst jag vet behövs för ljud är Windows Audio, men eftersom du har ljud, är det nog inget tjänsteproblem.

Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? :unsure:

Morrn morrn!

Maxade dom två och ljudet blev bättre, menar olika musikinstrument, men fortfarande hörs knappt sångaren :(

Windows Audio är startad och satt på automatiskt, ändrade det igår från manuellt, men det tycks inte göra någon skillnad.

Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar?

Försöker leta, men än så länge har jag inte hittat något med 3D, ska fortsätta leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att när det kommer BBB:s reklamsnutt, då hörs inget, man ser bara att tystnaden beror på reklamsekunderna.

Jag har på den här datorn Spotify via Bredbandsbolaget.

Hm? :unsure: Har du ett ”röstfilter”? :rolleyes:

Då jag hör på Spotify är reklamen/meddelandet väldigt stark. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm? :unsure: Har du ett röstfilter? :rolleyes:

Då jag hör på Spotify är reklamen/meddelandet väldigt stark. :angry:

Antagligen har ett sånt filter kommit till :D , men vart och hur, om nu något sånt existerar.

Reklamsnutten har hörts här också allt för tydligt och irriterande tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar?

Försöker leta, men än så länge har jag inte hittat något med 3D, ska fortsätta leta.

Nu hittade jag något

post-1531-1236843607_thumb.png

Ska detta vara ibockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du, förutom Ljud och ljudenheter, något annat i Kontrollpanelen som har med ljud eller Realtek att göra?

Japp det fanns, men för mig helt hebreiska:

post-1531-1236843885_thumb.png

Bör jag ändra där något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ljudeffekt vald, bra. Kolla Equlizer (tonkontroll), skall vara inaktiverad/nollställd.

Högtalarkonfiguration: Stereohögtalare.

Finns det något intressant i fliken Allmänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...