Mickilina Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Nu har jag nog gjort bort mig. För ett par veckor sen ändrade jag något antagligen i "tjänst", minns bara inte vad. Tanken var att kolla upp att ljudet funkar, men det kom annat i vägen, sen glömde jag bort det. Nu skulle jag lyssna på musik, men tvingades inse fakta: Vad kan det vara för tjänst jag har förmodligen stoppat? //Mickilina Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Windows Audio kanske? Hanterar ljudenheter för Windows-baserade program. Om denna tjänst stoppas kommer inte ljudenheter och andra effekter att fungera korrekt. Om denna tjänst inaktiveras kommer inte de tjänster som är beroende av den att kunna startas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Windows Audio kanske? Tack för att du hjälper mig reda ut mina dumheter , men Windows Audio var igång. Något annat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Du har inte råkat avinstallera eller inaktivera ljudenheten? Hur ser det ut i Enhetshanteraren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Är det bara med Windows Media Player problemet uppstår? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Tydligen är den inaktiverad: Hur aktivera igen den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Ny drivrutin är nog rätta medicinen. Är den här rätt, tro? http://majorgeeks.com/Realtek_AC97_Drivers_d4400.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Är den här rätt, tro? http://majorgeeks.com/Realtek_AC97_Drivers_d4400.html Ska testa. Valde det översta allternativet (FL-USA) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted February 27, 2009 Author Share Posted February 27, 2009 Hjärtlig tack JoWa! Det var det rätta! Hur skulle man klara sig utan denna enormt bra hjälp här på forumet, när man först själv har klantat till det? //Mickilina Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Hjärtlig tack JoWa!Det var det rätta! Hur skulle man klara sig utan denna enormt bra hjälp här på forumet, när man först själv har klantat till det? //Mickilina Varsågod! Fint att det löste sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Hej! Måste öppna tråden igen, för nu verkar det som något, men vad, har hänt. Trodde först att Spotify var boven, men så var det inte efter att jag har försökt lyssna på allt annat möjligt också, men det är lika även med mina köpta CD-musikskivor. Ljudet låter som det kom inifrån ett berg med ekon, man hör knappast sångaren. Själva musik låter lite hackigt och liksom släpande. Är det något i inställningarna? Har ändrat dit och hit dom via ljud och ljudenheter, men inga förändringar har skedd i praktiken. Somliga låtar från Internet, vilka har gått att lyssna tidigare, hörs inte alls ens med den högsta volymen. Vad har kunnat hända bara plötsligt? //Mickilina Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Någon ljudeffekt tycks vara aktiverad. Du har väl en speciell kontrollpanel som hör till ljudkortet? Stäng i så fall av alla effekter där. Det finns ju flera volymkontroller. Wave och CD-volym är det väl i första hand fråga om. Hackigt och släpande verkar mer mysko, om det inte sammanhänger med någon knasig effekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Någon ljudeffekt tycks vara aktiverad. Du har väl en speciell kontrollpanel som hör till ljudkortet? Stäng i så fall av alla effekter där.Det finns ju flera volymkontroller. Wave och CD-volym är det väl i första hand fråga om. Hackigt och släpande verkar mer mysko, om det inte sammanhänger med någon knasig effekt. Hej JoWa! Så här ser det ut: Jag är helt frågande, om det nu inte igen är så att det handlar om någon tjänst som plötsligt ska vara satt på autostart eller något annat vad det är inte nu. Men vilken tjänst i så fall, det har jag inte lyckats reda ut (som vanligt) //Mickilina Edit Detta gäller stationära dator, på laptopen funkar ljudet som det ska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Gomorron, Maximera Wave och CD-volym, så skall nivån bli bättre. Den enda tjänst jag vet behövs för ljud är Windows Audio, men eftersom du har ljud, är det nog inget tjänsteproblem. Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarru Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Hoppar in lite... Sound effect manager ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Gomorron,Maximera Wave och CD-volym, så skall nivån bli bättre. Den enda tjänst jag vet behövs för ljud är Windows Audio, men eftersom du har ljud, är det nog inget tjänsteproblem. Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? Morrn morrn! Maxade dom två och ljudet blev bättre, menar olika musikinstrument, men fortfarande hörs knappt sångaren Windows Audio är startad och satt på automatiskt, ändrade det igår från manuellt, men det tycks inte göra någon skillnad. Misstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? Försöker leta, men än så länge har jag inte hittat något med 3D, ska fortsätta leta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Upptäckte att när det kommer BBB:s reklamsnutt, då hörs inget, man ser bara att tystnaden beror på reklamsekunderna. Jag har på den här datorn Spotify via Bredbandsbolaget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Hoppar in lite... Sound effect manager ? Var bör jag hitta den? Finns inte i "Tjänster". Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Upptäckte att när det kommer BBB:s reklamsnutt, då hörs inget, man ser bara att tystnaden beror på reklamsekunderna.Jag har på den här datorn Spotify via Bredbandsbolaget. Hm? Har du ett ”röstfilter”? Då jag hör på Spotify är reklamen/meddelandet väldigt stark. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Har du, förutom Ljud och ljudenheter, något annat i Kontrollpanelen som har med ljud eller Realtek att göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Hm? Har du ett röstfilter? Då jag hör på Spotify är reklamen/meddelandet väldigt stark. Antagligen har ett sånt filter kommit till , men vart och hur, om nu något sånt existerar. Reklamsnutten har hörts här också allt för tydligt och irriterande tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 CitatMisstänker alltjämt något 3D-effekt som kan vara aktiverad i ljudkortets program/drivrutin. Du hittar inga sådan inställningar? Försöker leta, men än så länge har jag inte hittat något med 3D, ska fortsätta leta. Nu hittade jag något Ska detta vara ibockad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Där väljer du bara vilka nivåer (separat för inspelning/uppspelning) som skall vara synliga/justerbara i Volymkontroll. Kan ju vara lämplig att alla syns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mickilina Posted March 12, 2009 Author Share Posted March 12, 2009 Har du, förutom Ljud och ljudenheter, något annat i Kontrollpanelen som har med ljud eller Realtek att göra? Japp det fanns, men för mig helt hebreiska: Bör jag ändra där något? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 12, 2009 Share Posted March 12, 2009 Ingen ljudeffekt vald, bra. Kolla Equlizer (tonkontroll), skall vara inaktiverad/nollställd. Högtalarkonfiguration: Stereohögtalare. Finns det något intressant i fliken Allmänt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts