Gå till innehåll

Home Premium till Ultimate.


morno

Recommended Posts

hej jag har en Ultimate skiva som jag fick när jag köppte min dator men det var Home Premium på den för installerat. vet ej om det var nåt special erbjudande jag köppte min laptop en Acer Aspire 6920 på Inet i uddevalla. jag undrar om jag kan bara uppgrade från home premium till Ultimate med min Home Premium nyckel? asså finns det nån Uppgraderings sak i Vista Untimate som gör så att mitt OS blir Vista Ultimate?

skulle vara evikt tacksall för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har home premium på datorn och fick en skiva ultimate. då måste det vara en uppgraderingsskiva du fick. vet inte riktigt men det ska väl finnas en cd-nyckel till ultimate med på den skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok ska försöka.. ska ringa dom imorgon.. håppas dom kan hjälpa mig.

@odenxt: hur köper jag en sånn? är det billigare änn att köpa DVDn?

har där ingått en Ultimate cd i köpet så skall givetvis nycklen oxså ingå

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktig Vista installations-dvd innehåller alla versioner, om jag inte minns fel! Man väljer alltså i början av installationen vilken version man vill installera. Detta bestämms i sin tur av vilken licens man har köpt. Du kan alltså installera Ultimate även om du har köpt Home Premium, men du kan inte aktivera Ultimate eftersom licensnyckeln är knuten till Home Premium. Vill du uppgradera så måste du alltså köpa en uppgraderingslicens. Som jag skrev i den förra tråden där du ställde samma fråga, så tror jag inte att det går att uppgradera en OEM-licens på HomePremium. Men för Retail finns det kampanjer på bl.a dustin.se. (Jag kan ha fel ang. möjligheten att uppgradera OEM). Om det är en uppgraderingsbar version du har så kostar en HomePremium -> Ultimate, 1896:- + moms på Dustin. Kan möjligen hittas billigare någon annanstans

http://www.dustin.se/ProductList.aspx?lsma...3dWIN*UPG+FR%25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för svaren.. ska snacka med killarna på Inet imorgon. håppas dom kan gre ut detta.. skulle vara coolt om ja kunde få Ultimate. om jag inte kan få det så väntar jag tills Windows 7 kommer ut..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ringt Inet i uddevalla och dom sa att jag måste beställa produktnyckeln av Acer och den kostar 3000KR.. jag sa Glöm det. så ska ha kvar XP men nu Dual bootar ja XP och Windows Vista Ultimate får se vad som händer när jag har fixat så att internet funkar till Vista (laddar ner drivers till min laptop nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ringt Inet i uddevalla och dom sa att jag måste beställa produktnyckeln av Acer och den kostar 3000KR.. jag sa Glöm det. så ska ha kvar XP men nu Dual bootar ja XP och Windows Vista Ultimate får se vad som händer när jag har fixat så att internet funkar till Vista (laddar ner drivers till min laptop nu)

Tycker att det låter skumt? Att man på ett FÖRETAG köper en dator som levererar en skiva för uppdate? Har då aldrig upplevt detta själv! Köper MAN en DATOR, så SKALL det BIFOGAS ett ORIGINAL för OP-systemet, eller en recoveryskiva.

Jag hoppas att detta problem kommer att lösa sig, det vore kul att få veta om det löser sig.

EDIT: Har för MIG, att efter 2002? Så skulle ALLA datorer vara utrustade med en (1) original-skiva?? Rätta MIG om jag har fel! TACK!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en kod på sidan av din dator eller något ?

För min del kan ja bara beställa en ny recovery cd med en viss kostnad på ca 400 kr

men om du har använt CCleaner eller något annat rensningsprogram så har du nog tagit bort fabrik inställningarna till att skapa recovery cd så får man beställa nytt om det går,

har du fujitsu-siemens så är det att bara beställa recovery cd,

som mitt fall är http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/index.html

men i ditt fall vet ja inte vad det som ingår i din dator,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en kod på sidan av din dator eller något ?

För min del kan ja bara beställa en ny recovery cd med en viss kostnad på ca 400 kr

men om du har använt CCleaner eller något annat rensningsprogram så har du nog tagit bort fabrik inställningarna till att skapa recovery cd så får man beställa nytt om det går,

har du fujitsu-siemens så är det att bara beställa recovery cd,

som mitt fall är http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/index.html

men i ditt fall vet ja inte vad det som ingår i din dator,

TYVÄRR! CClenar tar ej bort skylten som finns klistrad på datorn, tar bort bara oönskat som finns i denna!

Så, tyvärr! Har DU köpt & har fullständigt prg? Bara en undran! Du verkar ju ha en o-algig skiva? Annars inga problems....PS: CCleaner tar ej bort olagliheter! Bara det som behövs....... Å, har jag fel i detta, så, rätta MIG alla som läser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TYVÄRR! CClenar tar ej bort skylten som finns klistrad på datorn, tar bort bara oönskat som finns i denna!

Så, tyvärr! Har DU köpt & har fullständigt prg? Bara en undran!

cd ingår inte i nyare datorer med data paket nu mera,

sedan tog CCleaner bort mitt och hur kommer det sig då om ja får fråga ?

ja fixade recovery cd innan ja använda rensningsprogram,

man kan köpa windows vista separat utan program paket men då ingår inte det recovery program med mera

ja nämde inte om någon om skylten och vet inte var du fick det ifrån,

det ska finnas kod på datorn på sidan om det ingår i datan utanför datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cd ingår inte i nyare datorer med data paket nu mera,

sedan tog CCleaner bort mitt och hur kommer det sig då om ja får fråga ?

ja fixade recovery cd innan ja använda rensningsprogram,

man kan köpa windows vista separat utan program paket men då ingår inte det recovery program med mera,

Det finns en LAG, som säger att, om man köper en dator, så SKALL det finnas en (minst recovery-skiva med). Detta sedan 200?.....

STENIS. Rätta mig om jag har fel! TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en LAG, som säger att, om man köper en dator, så SKALL det finnas en (minst recovery-skiva med). Detta sedan 200?.....

STENIS. Rätta mig om jag har fel! TACK!

Det finns nog en lag men ja vet inte om den direkt så därför kan ja inte säga något om du har fel eller inte,

finns en del företag som är snåla på att ge ut recovery-skiva med,

som i mitt fall så fick ja skapa själv mina recovery cd:n när ja fick hem min datorn,

ja hörde med komplett som sålde data paketet till mig och dom sa att dom inte kunde göra något för dom bara säljer datapaketen och inget men än så,

sedan vet ja att finns fler företag som inte skickar med recovery-skiva till folk,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en lag men ja vet inte om den direkt så därför kan ja inte säga något om du har fel eller inte,

finns en del företag som är snåla på att ge ut recovery-skiva med,

som i mitt fall så fick ja skapa själv mina recovery cd:n när ja fick hem min datorn,

ja hörde med komplett som sålde data paketet till mig och dom sa att dom inte kunde göra något för dom bara säljer datapaketen och inget men än så,

sedan vet ja att finns fler företag som inte skickar med recovery-skiva till folk,

Seriösa som säljer datorer idag, har sin skyldighet att medföra (1) en recovery eller en fullskiva med OS:et. Annars, gå till ARN och få rättelset åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick med en Vista Ultimate CD men min Laptop. står Windows Vista Ultimate på den. min dator är en Acer. dom är snåla.. jag ringde dom angående problemet och dom sa bara "Du kan få köpa en Recovery CD för 499KR." jag sa att det fanns en lag på att en dator måste ha en recovery CD med i köpet. hom ville ej prata mera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick med en Vista Ultimate CD men min Laptop. står Windows Vista Ultimate på den. min dator är en Acer. dom är snåla.. jag ringde dom angående problemet och dom sa bara "Du kan få köpa en Recovery CD för 499KR." jag sa att det fanns en lag på att en dator måste ha en recovery CD med i köpet. hom ville ej prata mera..

Det är ej kul att prata me en som inte vill fortsätta konversationen. Hoppas bara att det löser sigg för DIN del, annars så, finns ju PLUS med Sverker!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...