Gå till innehåll

Säkerhetskopiering


Recommended Posts

Gomorron,

kände plötsligt att KANSKE, det var dax att säkra en del dokument och bilder.

Det var länge sedan jag säkerhetskopierade till den externa hårddisken.

MEN nu måste jag fråga, borde det inte finns nåt smart sätt att kopiera BARA det nya som

man sparat på datorn ?? Annars tar det en förfärligt tid...

Samtidigt när jag ändå är i gång... lurar på att köpa ny dator med större skärm

jag är ju bara van XP och har ju inte hört speciellt goda saker om Vista,

är man "korkad" om man redan från början formaterar om till XP ??

-eller ska man ta sej i kragen och lära sej Vista ???

Ha en skön dag !!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
...borde det inte finns nåt smart sätt att kopiera BARA det nya som

man sparat på datorn ?? Annars tar det en förfärligt tid...

Använd ett bra backupprogram som kan synkronisera mapparna som skall backas upp, istället för att bara kopiera rakt av! 2 bra gratisalternativ hittar du på länkarna här! Det går även att schemalägga backupkörningen!

http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

...är man "korkad" om man redan från början formaterar om till XP ??

Ja, det är oerhört korkat... rätt inställt är Vista betydligt mycket bättre än XP! Men eftersom introduktionen av Windows 7 ligger såpass nära i tiden, så kanske man kan vänta lite med att byta, för att på så sätt få ytterligare förbättringar!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ett bra backupprogram som kan synkronisera mapparna som skall backas upp, istället för att bara kopiera rakt av! 2 bra gratisalternativ hittar du på länkarna här! Det går även att schemalägga backupkörningen!

http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

Ja, det är oerhört korkat... rätt inställt är Vista betydligt mycket bättre än XP! Men eftersom introduktionen av Windows 7 ligger såpass nära i tiden, så kanske man kan vänta lite med att byta, för att på så sätt få ytterligare förbättringar!

Ska kolla om jag fixar det där med cynkronisering...

Vad menar du med att det kan blir bättre om jag väntar, vilka ev. förbättringar åsyftar du ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla om jag fixar det där med cynkronisering...

Vad menar du med att det kan blir bättre om jag väntar, vilka ev. förbättringar åsyftar du ??

Windows 7 är ju vad man skulle kunna kalla "Vista i färdigutvecklat tillstånd"... snabbare, mindre resurskrävande, nyare programversioner och också lite nya funktioner. Jag har för mig att jag läst någonstans, att alla som köper Vista efter April någon gång, skall kunna uppgradera gratis till Windows 7 när den väl släpps! Annars är min gissning att man kommer att kunna köpa datorer med W7 lagom till jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är ju vad man skulle kunna kalla "Vista i färdigutvecklat tillstånd"... snabbare, mindre resurskrävande, nyare programversioner och också lite nya funktioner. Jag har för mig att jag läst någonstans, att alla som köper Vista efter April någon gång, skall kunna uppgradera gratis till Windows 7 när den väl släpps! Annars är min gissning att man kommer att kunna köpa datorer med W7 lagom till jul!

AHA, då förstår jag lite bättre. Köpet är ju inte akut, så då ser jag tiden an.

Ang säkerhetskopieringen, det där med cynkroniseringen ska bli spännande att se om jag begriper,

den första länken såg vid hastig titt lite lättare ut ?? Kan det stämma ??

Finns det inte annars nåt svenskt program ?? Nog för att jag nog normalt är bra på engelska, men med alla IT temer så kan man nog lätt göra fel - skulle jag tro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AHA, då förstår jag lite bättre. Köpet är ju inte akut, så då ser jag tiden an.

Ang säkerhetskopieringen, det där med cynkroniseringen ska bli spännande att se om jag begriper,

den första länken såg vid hastig titt lite lättare ut ?? Kan det stämma ??

Finns det inte annars nåt svenskt program ?? Nog för att jag nog normalt är bra på engelska, men med alla IT temer så kan man nog lätt göra fel - skulle jag tro

Jag har inte lyckats hitta något bra synk-program på svenska, men dom här är inte särskilt svåra att förstå! Man skapar en "Profil" , där man helt enkelt talar om för programmet vad som skall kopieras och till vilken plats... sen sköter programmet själva synkroniseringen automatiskt! Det finns möjligheter att skapa i princip hur många profiler som helst. Själv använder jag SyncBack, mest för att det var det jag hittade först. Annars är dom nog ungefär lika lätta (svåra) bägge 2. Dom fungerar på samma sätt! Gå bara igenom inställningar och menyer noga, så fixar du det! Ingen särskilt komplicerad engelska! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gomorron,

kände plötsligt att KANSKE, det var dax att säkra en del dokument och bilder.

Det var länge sedan jag säkerhetskopierade till den externa hårddisken.

MEN nu måste jag fråga, borde det inte finns nåt smart sätt att kopiera BARA det nya som

man sparat på datorn ?? Annars tar det en förfärligt tid...

Samtidigt när jag ändå är i gång... lurar på att köpa ny dator med större skärm

jag är ju bara van XP och har ju inte hört speciellt goda saker om Vista,

är man "korkad" om man redan från början formaterar om till XP ??

-eller ska man ta sej i kragen och lära sej Vista ???

Ha en skön dag !!

mvh

Tjabba tjena hallå liksom...

Jag använder ett backup-program som heter Natso Backup (ver 5 nånting)

Du anger vad/vilka mappar du vill spara och sen pang på rödbetan. Man kan ställa in hur ofta man vill köra det, om det ska speglas eller inte osv...jag är helnöjd med det programmet. Vill du bara kopiera de nya så väljer man bara spegling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba tjena hallå liksom...

Jag använder ett backup-program som heter Natso Backup (ver 5 nånting)

Du anger vad/vilka mappar du vill spara och sen pang på rödbetan. Man kan ställa in hur ofta man vill köra det, om det ska speglas eller inte osv...jag är helnöjd med det programmet. Vill du bara kopiera de nya så väljer man bara spegling.

Tack, ska titta på det också när jag ändå är på gång.

Nåt tips om program som tar bort dubletter ??? DET vore ju inte heller dumt :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är inte korkad om du installerar om vista till XP jag hadde vista men det var inget för mig så jag fixade XP till min dator.. grejjen är den att jag e IT tekniker. det du behöver göra är att gå in i BIOS du kan komma dit genom att trycka F2 direkt för Datorn startas. sen ska du ändra en sak. kommer ej ihog vad den heter. när du har gjort den och startar om dator trycker du på F12 (boot menyn) det var så för mig. sen väljer du Boot: CD/DVD-skiva.

sen ska XP kunna hitta dina HDDs. vista krypterar dom i BIOSet lite så XP inte kan hitta HDDs lika lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är inte korkad om du installerar om vista till XP jag hadde vista men det var inget för mig så jag fixade XP till min dator.. grejjen är den att jag e IT tekniker. det du behöver göra är att gå in i BIOS du kan komma dit genom att trycka F2 direkt för Datorn startas. sen ska du ändra en sak. kommer ej ihog vad den heter. när du har gjort den och startar om dator trycker du på F12 (boot menyn) det var så för mig. sen väljer du Boot: CD/DVD-skiva.

sen ska XP kunna hitta dina HDDs. vista krypterar dom i BIOSet lite så XP inte kan hitta HDDs lika lätt.

TAck, jag ska överväga att vänta med inköp, så får vi se vad som gäller då, XP eller VISTA, men nu ska jag kolla dubbeldödaren

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...