Gå till innehåll

Datorn bootar inte


Recommended Posts

hejsan.

Jag har en server ståendes uppe på min vind. och för några veckor sedan så flyttade jag ner den för diverse underhåll.

servern fungerade klockrent efter ingreppen då jag provkörde den nere i huset.

Men när jag flyttade upp den på vinden så vägrar den att starta upp ordentligt.

Prövade igen att plocka ner servern ifrån vinden för att kolla om det hade hänt nåt under flytten till vinden, men väl nere i huset igen så funkar den klockrent.

så jag kastar upp den på vinden igen. och nu vill den inte vara med igen.

är det nån som har ett bra tips på vad jag har för fel på burken.

kan även sägas att innan jag tog ner den så hade den stått uppe på vinden i drygt ett år utan några probelm.

//Fabban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att den bara fungerar dåligt på vinden :o

Inga spöken eller så där uppe?

Nämen skämt och sido är det kallare där uppe tänkte då blir det sämre kontakt ifall du har någon dålig lödning eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen skämt och sido är det kallare där uppe tänkte då blir det sämre kontakt ifall du har någon dålig lödning eller så?

det är ju kallare iof. men eftersom burken har stått där uppe när det har varit mycket kallare än vad det är nu, så tycker jag inte det borde beror på det.

men det är väl lagen om alltings jävlighet som träder in antar jag. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju kallare iof. men eftersom burken har stått där uppe när det har varit mycket kallare än vad det är nu, så tycker jag inte det borde beror på det.

men det är väl lagen om alltings jävlighet som träder in antar jag. :D

man skulle kunna tro att det har med kylan att göra,att den har funkat när det har varit kallare kan ju bero på att burken producerar egen värme.

ev så skulle man kunna testa värma burken på plats med en värmefläkt ett tag och sen prova starta burken och se om det gör någon skillnad

metall krymper ju av kyla så det skulle ev kunna bli dålig kontakt

(var försiktig om du testar så att du inte sätter fyr på vinden)

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att kylan borde hinna göra sitt ingrepp på burken, då det kanske tar max 2min innan den är inkopplad o klar för uppstart. Och det är ju inte jättekallt där uppe heller, termometern ligger på 3-4 plusgrader just nu.

Men jag får väl sätta en skarvsladd mellan burken o strömutaget o starta datorn nere i huset för att sedan lyfta upp den på vinden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att kylan borde hinna göra sitt ingrepp på burken, då det kanske tar max 2min innan den är inkopplad o klar för uppstart. Och det är ju inte jättekallt där uppe heller, termometern ligger på 3-4 plusgrader just nu.

Men jag får väl sätta en skarvsladd mellan burken o strömutaget o starta datorn nere i huset för att sedan lyfta upp den på vinden ;)

Det är väl aldrig så, att du har burken placerad i närheten av annan elektrisk/elektronisk utrustning såsom t.ex elmätare, matarkablar eller dyl? Magnetfälten från annan utrustning kan faktiskt ställa till med fel i elektroniken om man har otur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä. den enda utrustningen som finns på vinden förutom servern, är en annan dator som går som Router, en 24 portars switch, ett ADSL modem och en Trådlös access punkt.

föresten det går även en antenn kabel till tvn också, men inget av detta ska kunna ge några problem med magnetfält eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä. den enda utrustningen som finns på vinden förutom servern, är en annan dator som går som Router, en 24 portars switch, ett ADSL modem och en Trådlös access punkt.

föresten det går även en antenn kabel till tvn också, men inget av detta ska kunna ge några problem med magnetfält eller dyl.

Hej Fabban!

Ibland kan det uppstå ett fenomen, med att det bildas oxid på kontakterna. PCI-kort, minnen, även processorn. I och med att datorn står där den gör och flyttas till varmare ställe ett tag och sedan kallare igen. Så kan det kanske vara befogat att, rukka lite i korten, minnen osv. Det blir då så att man rengör spåren lite. Observera bara att, statisk elektricitet kan förstöra, så jorda väl, både dator och dig själv.

Ett litet tips från mig:

sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

för pengarna jag kommer få kommer jag köpa delar till att bygga min egen server.. villket chassi kan ni alla recomendera? I LOVE GOLD :P lessen för att bugga denna tråden fabban..

ja spöken har ställt till den för min andra dator sabla eläktriska fält.. har inget i det rummet änn min dator.. inget alls.. den vägrar boota i det rummet men utanför kan den boota :P har kastat den datan åt skogen hadde några år på nacken.. hadde den sedan 1995 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...