Gå till innehåll

Ljud- och/eller högtalarproblem i Pavilion dv4156EA Notebook


Mickilina

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

För att siw skall kunna tala vad det är för grafikkort måste det finnas en drivrutin installerad (enligt min egen erfarenhet)åtminstonde vad det gäller gratis vers. av siw.

mvh

t

Hej ture!

Tack för ditt svar!

Ett av problemen var ju där, att hitta namnet till kortet eftersom det fanns ingen drivis installerat. Men via SIW kom fram namnet på moderkortet och genom det kunde jag börja leta efter namnet på grafikkortet.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns bara ett frågetecken kvar och det är nätverksstyrenhet. Var, hur hittar man drivare för denna? HP tycks inte ha något som duger åt datorn.

post-1531-1236717651_thumb.png

Blåtanden behöver man inte bry sig om.

Förslag, snälla!

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns bara ett frågetecken kvar och det är nätverksstyrenhet. Var, hur hittar man drivare för denna? HP tycks inte ha något som duger åt datorn.

post-1531-1236717651_thumb.png

Blåtanden behöver man inte bry sig om.

Förslag, snälla!

//Mickilina

Ger denna länk till dv4156E.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...mp;lang=sv&

På sidan får man välja vilket OP-System, sedan finns det software/drivers att tillgå. Borde fungera.

Mvh/sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ger denna länk till dv4156E.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...mp;lang=sv&

På sidan får man välja vilket OP-System, sedan finns det software/drivers att tillgå. Borde fungera.

Mvh/sunshine

Tack för svaret!

Hp:s sida, enda som har med nätverk att göra

Driver - Network Date Version Previous Size

» Broadcom WLAN Network Adapters Driver

06-2005 4.00 C » Version: 3.32M

har hon testat 2 gånger utan resultat.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hon testat 2 gånger utan resultat.

Ok. Det är inte så att det kan vara ett 3COM nätverkskort? Knivigt detta! :unsure:

Om jag har förstått rätt, så är hennes nätverkskort *realtek rtl8139 family pci fast ethernet nic*

Jag har varit till Realteks hemsida, utan att förstå mig nämnvärt på den.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått rätt, så är hennes nätverkskort *realtek rtl8139 family pci fast ethernet nic*

Jag har varit till Realteks hemsida, utan att förstå mig nämnvärt på den.

//Mickilina

Borde funka med dom här då!

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Edit:

WinXP (WinServer 2003) Driver .....Site 3-länken funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde funka med dom här då!

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Edit:

WinXP (WinServer 2003) Driver .....Site 3-länken funkar!

Tack e-son!

Nu har hon flygit sin väg. Kommer hem om drygt en vecka.

Får ta resten då. Den var ju också en zippad fil....

Antagligen åker jag till henne då och kan kolla upp även lite andra saker också i hennes datorer, även den andra är från HP.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Borde funka med dom här då!

http://www.realtek.com.tw/downloads/downlo...p;GetDown=false

Edit:

WinXP (WinServer 2003) Driver .....Site 3-länken funkar!

Hej e-son!

Jag är nu här hos väninnan och har tagit hem den här drivaren. Den vill bara inte placera sig själv annan stans än i "Mina dokument". Det tycker inte jag den ska göra, men vet inte den rätta och exakta platsen på hårddisken heller.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej e-son!

Jag är nu här hos väninnan och har tagit hem den här drivaren. Den vill bara inte placera sig själv annan stans än i "Mina dokument". Det tycker inte jag den ska göra, men vet inte den rätta och exakta platsen på hårddisken heller.

//Mickilina

Kanske du skulle prova med den översta... Auto installation program (Support WinXP64/WinXP/Win2K)(Submission ID: 1318367) ...den innehåller samma drivare, och det kan ju vara bra med med ett program för att hantera dom trådlösa uppkopplingarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första jag angav är rena drivrutiner, och får nog installeras från Enhetshanteraren!

Tack igen e-son!

Så enkelt var var det. Nu är denna dator som den ska, tror jag. Ska kolla upp även om det finns något onödigt som körs i Tjänster, innan jag sätter mig framför hennes stationära, också XP-dator från HP. Där ska jag ta bort D:\delen, vilket jag gjorde från min laptop.

Återkommer med nästa fråga/frågor ;)

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ev stoppa dessa tjänster:

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

De var lagda på automatiskt, jag ändrade till manuellt, men tycks inte räcka, dom körs där fortfarande.

Vad kan detta vara för HP:s grej, finns inget på "Lägg Till/Ta Bort"

O16 - DPF: {6F15128C-E66A-490C-B848-5000B5ABEEAC} (HP Download Manager) - https://h20436.www2.hp.com/ediags/dex/secure/HPDEXAXO.cab

Kan jag möjligen ta bort detta? Hittar inget på Google heller.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag ev stoppa dessa tjänster:

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

De var lagda på automatiskt, jag ändrade till manuellt, men tycks inte räcka, dom körs där fortfarande.

Vad kan detta vara för HP:s grej, finns inget på "Lägg Till/Ta Bort"

O16 - DPF: {6F15128C-E66A-490C-B848-5000B5ABEEAC} (HP Download Manager) - https://h20436.www2.hp.com/ediags/dex/secure/HPDEXAXO.cab

Kan jag möjligen ta bort detta? Hittar inget på Google heller.

//Mickilina

HP och SoundMAX kan du absolut ta bort... Java använder jag inte själv så jag kan inte den riktigt, men någon Quickstart lär ju inte vara nödvändig för funktionen i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP och SoundMAX kan du absolut ta bort... Java använder jag inte själv så jag kan inte den riktigt, men någon Quickstart lär ju inte vara nödvändig för funktionen i alla fall!

Sound Max har med ljudkortet att göra, drivare tror jag, men behövs nog inte köras som tjänst.

Du använder inte Java?

Detta är någon del av Java 6 Update 12, men hur har den lagt sig där... men jag har inte sett Java köras som tjänst i min dator.

Vilket fall, då stoppar jag dessa och tar bort HP:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder inte Java?

Nej inte programmet Java, jag har aldrig sett något behov! Någon enstaka gång kan man springa på något program som kräver Java, men det är inga problem att hitta ersättning som inte kräver Java! Java har alltid inneburit en viss säkerhetsrisk anser jag, så jag avstår gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

De här hör till dom sega råttornas bo :angry: . Jag får inte bort dom på något sätt från tjänster fast jag har stoppad dom där, men ändå syns dom som 023-rader på HJT, och därifrån har jag fixat dom 3-4 gånger.

Dom syns inte i Aktivitetshanteraren heller...

Finns det något knep att ta död på dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter nu ändå här med mina frågor, fast rubriken på tråden stämmer inte sen längre, ite är denna samma dator heller, men HP vilket fall.

Håller på att avinstallera nu dessa HP's egna proramvaror, och är lite fundersam om HP Print Screen Utility är nödvändig för tangentbordets funktioner?

Print Screen-knappen behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit bort recoverypartitionen från denna dator.

Hur gör jag för att "införliva"dessa 4,4 GB, på diskhanteringen står att "inte allokerad".

Det gick inte att göra på samma sätt som i Vista, denna är XP.

//Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter nu ändå här med mina frågor, fast rubriken på tråden stämmer inte sen längre, ite är denna samma dator heller, men HP vilket fall.

Håller på att avinstallera nu dessa HP's egna proramvaror, och är lite fundersam om HP Print Screen Utility är nödvändig för tangentbordets funktioner?

Print Screen-knappen behövs.

Nej den är inte nödvändig... det är ett program i stil med Skärmklippverktyget i Vista! Tangenten PrintScrn kommer att fungera som vanligt om du avinstallerar programmet. D.v.s. skärmdumpen hamnar i urklipp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den är inte nödvändig... det är ett program i stil med Skärmklippverktyget i Vista! Tangenten PrintScrn kommer att fungera som vanligt om du avinstallerar programmet. D.v.s. skärmdumpen hamnar i urklipp!
OK, då vågar jag ta bort den med.

Sen blir kvar bara frågan om de här 4,4 GB vilka jag fick ledigt från D-disken, att få till användning på C:\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...