Gå till innehåll

Ominstallation vid uppgradering av processorn?


Räkpizzan

Recommended Posts

Hejsan, tänkte uppgradera från gamla Core2Duo 4300 till en ny Core2Quad för att snabba upp Lightroom.

Måste jag installera om Vista när jag monterat den nya processorn eller känner vista av en ny processor vid uppstart?

Och kommer det bli aktuellt med en omaktivering av programvaran?

Något annat att tänka på?

Kör Vista 64bit SP1.

Hälsn Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, tänkte uppgradera från gamla Core2Duo 4300 till en ny Core2Quad för att snabba upp Lightroom.

Måste jag installera om Vista när jag monterat den nya processorn eller känner vista av en ny processor vid uppstart?

Och kommer det bli aktuellt med en omaktivering av programvaran?

Något annat att tänka på?

Kör Vista 64bit SP1.

Hälsn Patrik

Tuta o kör....till 99% ska det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte strö salt i såret här... Men om du har en OEM-licens så KAN du väl inte aktivera om Vista? Moderkort och processor är väl det Microsoft håller hårdast på vad gäller hårdvaruuppgraderingar?

rätta mig om jag har fel.

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte processor och hårddisk... min OEM fick jag verkligen ringa och böna att få omaktiverad hos MS. Detta var när Vista var pinfärskt, men det borde inte ha ändrats?

Kan det vara så att kombinationen av de båda som framtvingade detta? När jag pratade med Microsoft så var just processorn en bidragande faktor till att min OEM slutade att gälla. De hänvisade till min leverantör av datorn... som om dom aldrig hört att återförsäljare sålde OEM-licenser i bulk. Men med lite "sweet-talking" så fick jag en ny aktivering..

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är troligare att det var hårddisken som orsakade din omaktivering eftersom den väger tyngre än processorn i omaktiveringsmekanismen. Men, det lär även vara så att du bytte två saker samtidigt som utlöste omaktiveringen, endast byte av en komponent ska inte kräva omaktivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hallå, jag har precis installerat de nya komponenterna nu och jag kan nämna att det verkar inte behövas göras någon omaktivering av Vista 64bit. Jag har en retail-licens på denna burken. Men nya problem uppkom istället.

Vad jag gjorde var först att byta till en Intel Core2Quad och en större och framför allt tystare kylanläggning till den från Schyte.

Sedan bytte jag ut mina gamla 667NHz minne till 8GB 800MHz minnen.

Datorn verkar gå stabilt än så länge, har endast varit igång någon timme och jag har inte dragit igång Lightroom/PS CS4 ännu. Får se sedan när jag för över bilderna jag sköt igår kväll på konserten. Den är tyst och fin nu i alla fall, förhoppningsvis så skenar inte den nya fläkten iväg när jag framkallar stora bibliotek RAW i Lightroom eller lägger på filter i PS.

Men jag körde "Windows Vista user experience index" eller vad det kallas och jag gick från 5.5 i CPU Score till 5.9. Inte så stor skillnad tycker jag men datorn känns grymmt mycket snabbare. Kändes som om uppstarten gick på halva tiden men det är väl mest inbillning.

Nu till det tråkiga... På minnestestet gick jag från 5.9 till 5.6 med de nya och snabbare(?) minnerna. :huh:

Innan hade jag Hynix PC2 5300, 2 moduler på 1GB vardera och dessa presterade 5.9 i testet ju. De nya är Corsair DHX PC2 6400, 4 moduler på 2GB vardera. Dessa har även stora kylflänsar så det ser ut som om de skulle kunna gå värma?

Vad kan detta bero på tror ni?

Finns det några andra referenstest jag kan köra för att veta hur datorn ligger till.

Blev osäker på om jag skulle starta en ny tråd om detta eller fortsätta på denna, hur som helst så blev det en fortsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Men jag körde "Windows Vista user experience index" eller vad det kallas och jag gick från 5.5 i CPU Score till 5.9. Inte så stor skillnad tycker jag men datorn känns grymmt mycket snabbare. Kändes som om uppstarten gick på halva tiden men det är väl mest inbillning.

Vista visar inte högre värden än 5.9. (Windows 7 visar upp till 7.9)

Nu till det tråkiga... På minnestestet gick jag från 5.9 till 5.6 med de nya och snabbare(?) minnerna. :huh:

Innan hade jag Hynix PC2 5300, 2 moduler på 1GB vardera och dessa presterade 5.9 i testet ju. De nya är Corsair DHX PC2 6400, 4 moduler på 2GB vardera. Dessa har även stora kylflänsar så det ser ut som om de skulle kunna gå värma?

Kontrollera med CPU-Z vad som sägs om minnena där. Mina minnen kör med 1066MHz och Unganged vilket av Windows Vista missuppfattas som sämre när det egentligen är bättre.

EDIT: Efter byte av processor så bör du i Enhetshanteraren avinstallera gamla enheterna under "Processorer".

Efter omstart hittas rätt processor. Kontrollera att där står rätt information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast byte av processorn ska inte generera en omaktivering, så tillvida du inte bytt ut delar ur datorn tidigare?

TYVÄRR! Men sant, byter man hårdvara i datorn, så måste man regga på nytt. Det är bara att via, telsam. till MS, eller via nätet uppdatera konfiggen! Detta har jag tyvärr, varit med om, så, av egen erfarenhet, vet jag detta.

Mvh// sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista visar inte högre värden än 5.9. (Windows 7 visar upp till 7.9)

Kontrollera med CPU-Z vad som sägs om minnena där. Mina minnen kör med 1066MHz och Unganged vilket av Windows Vista missuppfattas som sämre när det egentligen är bättre.

Jag har nu kört programet CPUZ och det säger 800MHz så det borde ju ju gå snabbare enligt mig. Bifogar bilder från CPUZ. Blir icke klok på detta.

CPUZ_Memory.bmp

CPUZ_SPD.bmp

EDIT: Efter byte av processor så bör du i Enhetshanteraren avinstallera gamla enheterna under "Processorer".

Efter omstart hittas rätt processor. Kontrollera att där står rätt information.

Jag gick även in i enhetshanteraren och tittade under CPU, där stod två kärnor på Core2Duo och 2 kärnor på Core2Quad, så jag avinstallerade de två Core2Duo-enheterna. Vista ville starta om, och det kan jag inte just nu eftersom jag komprimerar filmerna jag sköt igår. Får starta om framåt natten när det är klart. Jag skall köra ett nytt test efter detta.

Temperaturen på kärnorna varierar nu när jag kodar film, från lägsta på 42C till högsta på 48C, är detta normala temperaturer för en ny Quad, den nya kylaren är nämligen en dröm vad det gäller ljudnivån :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...